Goede zaak. Zoals ik op Twitter zei; Puur kijkende naar huidige maatstaven zou je kunnen concluderen dat roken gewoon niet moet worden genormaliseerd. Te beginnen bij sprookjesfiguren. Roken = slecht. Aanpassen van dat soort beelden zou een prima stap zijn in mijn ogen.
Pretparken zijn geen musea en in de Efteling komen massa's kinderen en ouders. Dus kritisch kijken naar wat scenes, helemaal prima. Nog genoeg te winnen in de Efteling. Maar dit is een goede stap.
Loekiloeki Doen ze dat al niet? Originele versie Zes Zwanen gelezen? Uiteindelijk maak je als park keuzes in hoe je je verhalen verteld. Je past het in de eindredactie toch weer aan. Dus originele vertellingen veranderen toch altijd. Is nu ook niets nieuws. Ik snap de bepaalde romantiek van zaken, maar in essentie kunnen we wel concluderen dat roken gewoon een vreselijk slechte gewoonte is. En vaak rokers normaliseren dit gedrag. En het is nu ook niet dat het overal verdwijnt. En waar praten we dan over. Een rokende pijp van een Baron. Who cares.
Ik snap ook niet zo goed waarom discussies gelijk groter gemaakt worden: 'ja maar wat is dan de volgende stap' - 'ja maar dan mag drank ook niet'. Samenlevingen veranderen en parken volgen dat. En soms wat sneller en soms wat langzamer dat je zou willen. Verandering is moeilijk, maar het is al sinds dag 1 van pretparken worden zaken aangepast naar de huidige maatstaven van de maatschappij. Laten we nu niet doen dat dit slecht is, volgens mij is dit juist goed en houdt het je merk duurzaam in de toekomst. Dus hup; snel nog wat scenes her en der kritisch bekijken. Vooral in Fata Morgana is daar nog een hoop te winnen.