ik moet er oprecht van genieten dat ik verbaasde reacties zie dat het spookslot dus geen kasteel is, maar een loods met aangeplakte geveltjes, zoals elke attractie die daar vaak om afgekraakt wordt. Dat was volgens mij best wel logisch dat het zo was. Alleen heb je er vanaf het pad nagenoeg geen zicht op. (maar als je ooit in de bob op de lifthill naar rechts keek, of in M&M richting spookslot keek) kon je altijd al zien dat er boven de gaanderij gewoon een onafgewerkt stuk spookslot zichtbaar was. Het stuk aan de kant van het heksenpad was dan wel gestuukt, maar dat was het dan ook wel.
De verkapte regenpijp boven de toiletten is altijd zichtbaar geweest (waar men tegenwoordig helemaal van achterover zou slaan omdat het er niet uitziet) maar omdat we het altijd zo gekend hebben, is dat nooit opgevallen blijkbaar. Het is desalniettemin altijd een relatief goed weggewerkt showgebouw geweest, en dat is heel goed te verklaren, je hebt de voorgevel die je ziet die goed gedecoreerd/gepositioneerd was. De linkerkant is jaren lang niet zichtbaar geweest, of alleen zichtbaar met een hoop begroeiing ervoor. De rechterkant zelfde verhaal + veel weggewerkt door het tunneltje (die van binnen gedecoreerd is, waardoor je het ongedecoreerde deel niet ziet, maar feitelijk liep je langs de tribune in de zaal, wat een simpele gestuukte muur was van buiten) en de achterkant was vermomd met een winkeltje ervoor en wat kozijntjes bovenin, maar omdat je op dat punt vrijwel altijd richting piraña liep, zag je die kant niet zo heel vaak.
De routing rondom het spookslot was zo dat je vrijwel altijd op de voorkant kijkt. en als je al andersom komt, gaat je aandacht uit naar andere elementen. Iets dat bij symbolica (mede door de centrale ligging in het park) een stuk minder werkt. Het aanzicht vanaf de promenade is goed, maar je komt ook vrij vaak vanaf een andere kant, en loopt pal langs de achterkant, waar geen ''afleiding'' zit als in de entree van een andere attractie of horecapunt, waardoor je de simpele muur met aangeplakt rotswerk ziet. Leuk om te zien nu het gesloopt wordt dat je die dingen er zo uit haalt, en linken kunt leggen met waarom iets gedaan is.
ben benieuwd hoe dat aangepakt wordt met de nieuwe ride.