Trollenbol Maar ging het echt om of het een logisch gebouw was, of dat het er niet uitzag ''als een attractie''? Ik herinner me de discussie van onlangs hier namelijk als dat laatste.
De logica van het gebouw was altijd al vreemd. Een kloostertuin in een kasteel, eigenlijk klopt dat niet. Nu heb ik me daar zelf minder aan gestoord, omdat je dergelijke gothische opstellingen wel vaker in Keltische kastelen terug ziet. Het ging er met name om dat het gebouw een echt kasteel leek, en geen loods met gevels er tegenaan. Qua attractie werden Spookslot en Villa Volta hier altijd als goede voorbeeld bijgehaald. Dat blijkt voor het Spookslot dus ook niet helemaal op te gaan, al blijft het gebouw wel rondom netjes gethematiseerd natuurlijk. Met de komst van het Heksenpad werd bijvoorbeeld. ook ineens duidelijk dat de Vlederikenzaal zich níet in de toren bevond, wat de meesten tot die tijd altijd dachten, maar meer een raar uitstulpsel aan het gebouw was.
Nu heb je eigenlijk dus alleen Villa Volta en Baron 1898 die een redelijk logisch, 360 graden showbuilding hebben. Of, zoals men dat met een mooi woord noemt, 'verisimilitude'. De illusie van een grotere wereld scheppend.