Ik denk dat je daar als park gewoonweg niet omheen komt. Zeker niet als je (semi-)outdoor scenes in een darkride wilt verwerken.
Je zou kunnen stellen dat je bij fata morgana de stadsmuur binnen wandelt om een boot te nemen die je écht naar binnen brengt. En een Grot met een Jungle er in is overigens - zeker in Azië - niet bepaald een zeldzaamheid. Je staat zelf nog wel in een overdekt gedeelte van de grot naar buiten te kijken (je ziet de sterren en de maan en het gebouw van de vliegende fakir in de verte). En het spookslot heb ik nooit als een volledig kasteel ervaren. Volgens mij was het altijd al een ruïne geweest. Je loopt dus een stukje door die ruïne heen om aan de andere kant in de tuin uit te komen (die zoals eerder genoemd wel eens vaker binnen de muren ligt).
Ergens moet je de dag/nacht wissel maken natuurlijk en in principe is dat nergens in de Efteling heel ongeloofwaardig gedaan. Als je er over gaat na denken dan heb je inderdaad de neiging om de gehele attractie met alles er in vaak als een indoor iets te bekijken en soms zijn scenes inderdaad onlogisch om binnen te hebben: Maar je moet dan wel even doordenken dat de scene zich buiten afspeelt.
Heel fata Morgana speelt zich buiten af totdat je daadwerkelijk het paleis binnen vaart. Op het einde ontsnap je het paleis, kom je weer terug in de Jungle terecht waar de haven zich bevind waar je opgestapt bent. Je loopt binnen de stadsmuren naar een bazar om via die bazar weer buiten de stadsmuren terecht te komen.