• Europese Parken
  • Heeft Universal Studios weer belangstelling voor PortAventura?

Sesamstraat is ook in andere Universal parken te vinden dus dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Ik denk dat voor het huidige park dat IP ook niet het grootste probleem is. Het grootste probleem voor Port Aventura Park is denk ik of het nog voldoet aan de eisen die Universal er nu aan zou stellen.

Ferrari Land is dan inderdaad een groter probleem. Geen idee hoe dat contractueel met Ferrari in elkaar zit, maar ik vind het ook geen thema voor Universal. Ik denk ook dat het hele thema dan gestript zou moeten worden. Wellicht omdat het niet zo'n groot park is dat dat nog te doen is. En wat mij betreft hoeft het ook niet per se een race thema te worden.

Veel liever zie ik dan trouwens gebeuren dat Ferrari Land bij Port Aventura Park zou worden getrokken met een ander thema en dat er een nieuw Universal Studios park naast gebouwd wordt zodat je niet de beperkingen hebt van een bestaand park.

Geen idee trouwens of dat mogelijk is qua ruimte en er van uitgaande dat Universal ook echt weer eigenaar zou worden, wat ik overigens graag zie gebeuren.

Ik zie dit liever vandaag dan morgen gebeuren en zie voor Universal ook meer kansen dan problemen. Inmiddels is Port Aventura een grote speler in Europa geworden waar nog meer dan genoeg ruimte is voor de toekomst. De dingen die men ‘universal-onwaardig’ vind zijn natuurlijk gewoon aan te pakken en de potentie van dit park is enorm. Komt er ook nog bij dat ze een karrevracht aan hotelkamers hebben en beschikken over nog één park(je) en een waterpark.

Coasterfrenzy
Het stukje over uitbreidingen vind ik wat overdreven. Shambala Ankor Sesamo Street Mission Furious Baco zijn allen gekomen na Universal en vooral Shambala is natuurlijk een wereldbaan!

Formule1 Park is erbij gekomen , waterpark meerdere keren uitgebreid er zijn vele hotels bijgebouwd ( hoge kwaliteit) en ze zijn een indoorcoaster aan het bouwen as we speak.

Verder is P.A een van de beste met Halloween in Europa!

IP’s kunnen ze gewoon aanpassen toch? Sea Oddesey staat leeg bijvoorbeeld. Sesamo Street is een regelrechte hit dus hoefd alleen opgeknapt te worden. Woody Woodpecker is enorm populair in Salou en vroeger heeft Universal bewust de keuze gemaakt niet het hele park vol te proppen met hun eigen IP’s. Het is geen Six Flags he😉

Opzich kunnen ze in Europa prima Sesamstraat blijven voeren (als ze betalen) aangezien Busch hier geen parken heeft... Al zou ik een ombouw naar een Minion gebied ook wel bij die darkride passen!

Het gerucht klinkt zeker goed, dit als onze Island of Adventure en dan een gloednieuw studio park vol met IP's en missende attracties...

The_Bullgod Waar is dat gebied dan in Gardaland? Ik kan mij niet herinneren dat er in een Italiaans park een Ferrari gebied is.

Sorry.. ben weer dingen door elkaar aan het halen. Er is inderdaad geen verder Ferrari thema binnen pretparken.

R013 Het stukje over uitbreidingen vind ik wat overdreven. Shambala Ankor Sesamo Street Mission Furious Baco zijn allen gekomen na Universal en vooral Shambala is natuurlijk een wereldbaan!

Met de baan is niets mis (de andere attracties op zich ook niet).. maar ik had het over theming, gebouwen etc. Die zijn gewoon van dusdanig slechte kwaliteit dat Ankor er nu al slechter uit ziet dan de theming die destijds door Universal zelf is aangebracht.

R013 vroeger heeft Universal bewust de keuze gemaakt niet het hele park vol te proppen met hun eigen IP’s. Het is geen Six Flags he
      Vroegâh is nu niet. Zowel Disney als Universal hebben geleerd dat IP de belangrijkste reden is voor mensen om hun parken te bezoeken en beide concerns zijn dus steeds meer aan het inzetten daar op. Waar mogelijk ten kostte van non-IP attracties (of verouderde IP's).

R013 Verder is P.A een van de beste met Halloween in Europa!

Nu ben ik er afgelopen oktober geweest waarbij er nog wel wat corona maatregels vonden. Maar vond het halloween behoorlijk slecht. Vooral de spookhuizen doorheen het waterpark, sea oddysey en Templo del Fuego waren gewoon ongeinspireerde bagger. De twee andere spookhuizen waren best OK (horror in texas zou ik zelfs als goed bestempelen). Er was best veel decoratie in het park, maar verder werd er volstrekt niets in het park mee gedaan. Geen scarezones, bijzonder weinig acteurs. Ik hoop dat dit was vanwege corona, maar menig B-Park doet het beter.

Steven Opzich kunnen ze in Europa prima Sesamstraat blijven voeren (als ze betalen) aangezien Busch hier geen parken heeft... Al zou ik een ombouw naar een Minion gebied ook wel bij die darkride passen!

Op zich heb je daar een goed punt mee. Rechten voor USA kunnen weer heel anders zijn dan voor Europa. Waarschijnlijk is er een contract voor een bepaalde tijd afgeslote (ook voor Ferrari). Het lijkt me het meest logische dat Universal zou kiezen om in elk geval dat contract door te zitten. In de tussentijd kunnen ze dan andere delen van het park oplappen om vervolgens Sesame Street of Ferrari Land te re-themen als het contract af loopt. En als dat te snel is, kunnen ze desnoods bijtekenen.

Neemt niet weg dat het financieel niet persé heel aantrekkelijk is om voor een extra IP te betalen als je er al tal hebt liggen waar je al voor betaald hebt.

7 dagen later

Coasterfrenzy kijk even bij de afbeeldingen die Marco iets onder mijn bericht heeft geplaatst. Dan zie je dat er idd 1 klein gebied wat ik had begrepen wel bij hun hoorde er niet bij hoort en dat id dat stuk bescherd natuur stuk. Dat er delen zijn afgestoten wist ik niet.

2 maanden later

Op Coasterforce meldt iemand in de wandelgangen vernomen te hebben dat Port Aventura overgenomen is door Universal, en tevens is er ook een filmcrew in het park gespot waarvan één crewlid met een Universalpetje:

Hoeft allemaal niks te betekenen, maar wakkert het gerucht wel verder aan.

Meint kan natuurlijk ook gewoon iemand zijn die ooit voor Universal iets gedaan heeft, maar het zou toch een stunt zijn….

De geruchten blijven en worden soms alleen maar sterker.

Tsja.. die Petjes kun je volgens mij gewoon als souvenir kopen.. en als je voor een film bedrijf werkt en dus affiniteit met filmen hebt, kan ik me voorstellen dat je ook wel enige affiniteit met Universal hebt. Ik verwacht zodoende niet dat die filmcrew iets met (de overname door) universal te maken heeft.

Voor wat betreft het gerucht in de wandelgangen: het is erg voos. Hij spreekt van een Flurry of words, dus het kan ook een stukje wishful thinking zijn. Maar het zou geweldig nieuws zijn als het inderdaad zo zou zijn. Het lijkt me logisch (of minstens begrijpelijk) dat Universal het park eerst een paar jaar zal managen alvorens zijn naam er aan te koppen. Op die manier kunnen ze het park eerst terug op hun standaarden brengen (vooral qua operations).

Coasterfrenzy Ja, die petjes kun je wel als souvenir kopen, maar al dat camera materiaal lijkt mij geen spul dat zo maar door iemand gekocht is om anderen voor de gek te houden.
          Dat de mensen niet niet een taal spreken, maar juist verschillende talen door elkaar, kan bij film crews juist wel eens voor komen. Je kunt het verschil wel horen als mensen uit Spanje/Catalunia ineens Engels gaan praten

Op PACommunity worden de geruchten ook steeds sterker:

• Er zijn binnen de kantoren van PortAventura veel managers ontslagen de afgelopen weken "omdat ze niet passen in de nieuwe richting van het resort"
          • Er zou een nieuwe directeur komen, ongeveer 70 jaar oud. Dit wordt gelinkt aan Bill Davis, voormalig directeur van Universal Mediterránea en Universal Orlando.
          • Portaventura zal komend seizoen al openen op 17 februari met een carnavalsfeest. De laatste keer was in de tijd van Universal Mediterránea. In 2023 zal PortAventura 276 dagen geopend zijn, +- 10% meer dan in 2022.
          • PortAventura werkt veel samen met externe bedrijven voor bijvoorbeeld de schoonmaak van de hotels etc. Er staan nu vacatures open om deze functies intern op te pakken. Dit wordt ook gelinkt aan Universal omdat er in de tijd van Universal Mediterránea niet gewerkt werd met externe bedrijven.
          • Op de nieuwe merchandise is naast het PortAventura logo ook het logo van Universal toegevoegd.
          • Op 20 November zijn er door zowel PortAventura als Universal Orlando Resort binnen 4 minuten na elkaar vrijwel identieke twitter berichten geplaatst met de strekking: What's your first Universal memory? / Wat is je dierbaarste herinnering toen je als kind naar PortAventura Park kwam?
          • En uiteraard de nieuwe achtbaan. Indoor (zoals ook Street Mission) zodat een jaarrond opening wellicht mogelijk is in de komende jaren. Ook bij de IP van de achtbaan lijkt een link te zijn met Universal al wordt er nogal geheimzinnig over gedaan. In de beschrijving van de videos van DiscoveryLine staan al een aantal weken de letters “U N C H A R T E D” tussen de hasttags. Er wordt inmiddels ook gesproken over Minions, of Back to the Future als mogelijk thema.

Ik hoop zo dat deze geruchten waar zijn! 😍

Marco86 Op 20 November zijn er door zowel PortAventura als Universal Orlando Resort binnen 4 minuten na elkaar vrijwel identieke twitter berichten geplaatst met de strekking: What's your first Universal memory? / Wat is je dierbaarste herinnering toen je als kind naar PortAventura Park kwam?

Het gaat dus om deze 2 tweets:

Ik hoop zo dat deze geruchten waar zijn, maar hou (helaas) een slag om de arm, het kan namelijk net zo goed gaan om een productie over de geschiedenis van Universal of een making-off van de nieuwe coaster waarvoor een filmcrew is ingehuurd waar iemand die ooit voor Universal gewerkt heeft deel van uit maakt.

Maar andere kant als je alle geruchten gaat analyseren zou het helemaal zo gek nog niet zijn dat Universal het resort eerst "stil" overneemt om vervolgens als alles op standaard is gebracht de naam koppelt aan het park, hopelijk voor langere termijn.

Vergeet niet dat binnen de huidige parkgrenzen van de Universal parken niet heel veel meer te realiseren is anders dan vervangen van attracties, vandaar ook de bouw van een 3e gate in Orlando en dat de groei in huidige parken eigenlijk niet meer te bewerkstelligen is, en groei die nu moet gaan komen van nieuwe parken zou moeten komen (3e gate).... PA zou er zomaar eens een van kunnen zijn, de gehele infra, hotels, waterpark etc, is allemaal destijds door Universal uitgewerkt dus men kan dingen eenvoudig weer op Universal standaarden brengen.

Wellicht wat rechten rondom gebruik zaken?

Als het waar is vind ik het enerzijds jammer dat we geen ground up Universal park krijgen, maar aan de andere kant wel leuk dat Universal terug zou keren. Misschien een Super Nintendo World in Europa

QDude24 Ik zou het toch wel jammer vinden aangezien PortAventura juist zo mooi is met het Western, Polynesie, Chinese en Mediterrane themagebied. Ik zou het jammer vinden als dat verpest wordt door Nintendo, Harry Potter en Jurassic World.

QDude24 Vergeet niet dat men nog vollop grond heeft waar men aan de slag kan, en dat Ferrari land niet echt populair en dagvullend is waardoor het zo maar eens zo kan zijn dat een re-theming of misschien wel een heel nieuw parkdeel van gemaakt kan gaan worden.

In het huidige hoofdpark hoop ik dat ze zoveel mogelijk de huidge thema’s aanhouden maar een (zoals eerder genoemde) wildwest thema met Minions voor de nieuwe achtbaan lijkt me best leuk.

• Nevz heeft hierop gereageerd.

Eftelingpanda Vergeet niet dat men nog vollop grond heeft waar men aan de slag kan, en dat Ferrari land niet echt populair en dagvullend is waardoor het zo maar eens zo kan zijn dat een re-theming of misschien wel een heel nieuw parkdeel van gemaakt kan gaan worden.

Haal de hele parkeerplaats bij Ferrariland weg en zorg dat deze second gate tenminste ook een dagvullend park wordt. Je kunt die gare darkride van Ferrari makkelijk rethemen naar iets wat op het niveau van Universal is. Je hebt de hoogste achtbaan van Europa die je kunt rethemen naar iets tofs.

Het blijft een raar idee dat Universal het wellicht wil overnemen, maar misschien dat ze na Epic Universe in 2025 hun pijlen op Europa willen richten om Disney in elke markt en op elk continent wat concurrentie te bieden.