JRS Dit is Eftelist he, die zijn ook zeer ontevreden over de huidige koers van de Efteling. Zo’n mail moet je dan ook niet al te serieus nemen; het is maar een mening.
Het is zeker te prijzen dat Toverland zijn eigen koers vaart. Ik vind de klok ook een leuk idee; juist dit soort elementen brengen meer diepte in een themagebied. Voor mij persoonlijk is het tot dusver het interessantste element van de uitbreidingen en het maakt me erg benieuwd naar de rest van de ‘belevingselementen’.
Maar ik moet ook zeggen dat het gepubliceerde ontwerp zeker niet het sterkste is dat ik van Van Holsteijn gezien heb. De tekening komt wat vlug-vlug over, het is denk ik een van de eerste concepten en er bestaan vast beter uitgewerktere versies. Mijn bezwaar zit vooral in de keuze om van de klok een soort mini-Flaming Feather te maken met dat grasdakje en die typische raampjes. Voor mij is Flaming Feather qua ontwerp een van de zwakkere onderdelen van Avalon, dus ik hoop dat het uiteindelijke ontwerp van de klok anders uitvalt.
(Natuurlijk kun je je afvragen wat een klok überhaupt te zoeken heeft in de tijd van Merlijn en koning Arthur, maar dat reken ik onder de ‘suspension of disbelief’ die nu eenmaal hoort bij een pretparkbezoek. Uiteindelijk kwam in de Arthurlegende volgens mij ook geen feniks voor).