theorder01 Daarnaast denk ik ook dat het qua ombouw gewoon te duur gaat worden. Je moet oftewel de gehele lanceerstrook verleggen, oftewel het uitstapstation verkorten, wat weer een probleem wordt voor de capaciteit. De enige realistische oplossing zou dan zijn het uitstapstation naar het zuidoosten verplaatsen zodat er meer ruimte vrij komt, maar daar dan zou de Iron Dragon wel eens in de weg kunnen komen. Daarnaast ga je de spike voor een deel over Iron Dragon en een toiletblock heen moeten bouwen.. Wat wel zou kunnen, maar het project behoorlijk prijzig gaat maken.
Top Thril Dragster wordt omgebouwd naar Top Thrill 2
Vraagje.. heeft Kingda Ka nu wel of geen LSM lancering?
volgens RCDB heeft deze een Hydraulic Launch maar volgens de site van Intamin zelf LSM.
Kingda Ka is hydraulisch. Of ze moeten hem recent hebben omgebouwd maar dat verwacht ik niet
- Bijgewerkt
Intamin heeft een tijd geleden de hydraulic launch coaster modellen uit het assortiment gehaald en de bekende blitz coaster modellen zoals Taron heten officieel ook niet meer zo, al noemt iedereen die banen nog steeds blitz coasters. Ze hebben beide type coasters in dezelfde categorie gedaan genaamd "LSM Launch Coaster". Ik vind dat nog steeds een slechte zaak, beetje raar om een achtbaan met hydraulische launch als LSM te bestempelen. Maar goed, voor dat irritatiefactortje heb ik begin vorig jaar al een topic gemaakt haha: https://forum.pretpark.club/d/1541-intamin-telt-hydraulic-nu-als-lsm-launch
The_Real_Infernape Naast dat 't inderdaad ook foutief op de website staat is het ook jammer dat er waarschijnlijk geen hydraulische lanceringen meer geproduceerd zullen worden. LSM lanceringen komen niet eens in de buurt van de krachten van de hydraulische variant. De lanceringen op Taron zijn prima maar niks om van naar huis te schrijven, laat staan de lanceringen van een andere fabrikant zoals MACK .
NielsC maar niks om van naar huis te schrijven
Nou dat vind ik niet. Tarons lanceringen zijn echt wel goed naar mijn mening. Ik heb alleen Desert Race gedaan met een hydraulische launch maar Taron doet daar zeker niet voor onder. Ik denk dat ik dan liever betrouwbare LSM lanceringen dan 3 keer per dag breakdown hydraulische lanceringen.
Macks lanceringen zijn buiten Blue Fire en Pulsar wel teleurstellend zwakjes inderdaad.
The_Real_Infernape Ik heb alleen Desert Race gedaan met een hydraulische launch maar Taron doet daar zeker niet voor onder.
Die gaat van 0.0 km/h - 102.0 km/h in 2.4s. Niet te vergelijken met andere hydralische lanceringen. Vooral de topsnelheid maakt een groot verschil.
Formula Rossa: 0.0 km/h - 240.0 km/h in 4.9s
Kingda Ka: 0.0 km/h - 206.0 km/h in 3.5s
Top Thrill Dragster: 0.0 km/h - 193.1 km/h in 4.0s
Ik denk dat Red Force een betere vergelijking zal geven, die accelereert van 0,0 km/h - 180,0 km/h in 5,0s en dat is toch niet snel genoeg voor Top Thrill Dragster. De vraag is dan of Intamin er nog meer uit zouden kunnen halen, anders denk ik dat LSM's uitgesloten kunnen worden. Of er moet e.e.a. meer aangepast gaan worden...
Het schijnt zelfs dat Intamin niet meewerkt aan deze ombouw, en een andere fabrikant ingeschakeld is. Waarschijnlijk door de eeuwig lopende ruzie tussen Intamin en Cedar Fair.
QDude24 Denk dat dat deels waar is, want Intamin wilde ook niet meewerken aan het groot onderhoud van de Pagode. Zal wel deels die bonje zijn en deels algemene instelling binnen het bedrijf.
Begreep van een stel Amerikaanse fans (mensen die het ook echt kunnen weten) waarmee ik vorige week op de HHN liep dat de LSM mee omhoog gaan lopen, waardoor je dus niet de acceleratie enkel op het rechte stuk hoeft te doen.
Simon Hmmmm, dat is volgens mij iets heel nieuws dan, maar wel super vet
The_Bullgod dat valt wel mee toch? Het is niet de eerste keer dat we LSM's zien op een stuk track dat naar boven/beneden gaat
- Bijgewerkt
The_Bullgod ik had verwacht dat coasterfans wel zouden weten dat dit ding bestond https://rcdb.com/3534.htm
QDude24 en er zijn natuurlijk ook LSM’s die in heuvels lope als Toutatis, Copperhead Strike en Pantheon en Intamin heeft met die Storm Coaster in Dubai Malls ook een verticale launch gemaakt.
- Bijgewerkt
QDude24 ik had verwacht dat coasterfans wel zouden weten dat dit ding bestond https://rcdb.com/3534.htm
Wicked is wel iets minder hoog. En de LSM zit volgens mij voor de heuvel, niet erop.
The_Real_Infernape De lancering van Desert Race is ook de zwakste van alle hydraulische lanceringen die ik heb gedaan. Toch vind ik deze lancering al veel meer pit hebben dan Taron's, De initial kick is vele male sterker en (naar mijn ervaring) met snelheden onder de 150 km/u, moeten de lanceringen het vooral daarvan hebben. Verder is dit natuurlijk subjectief wat je beter vindt maar, over de kracht van de lancering valt natuurlijk wel wat te zeggen.
The_Real_Infernape ook Red Force's lancering slopes slightly up.
Het blijft natuurlijk eeuwig zonde dat er waarschijnlijk een hydraulische lancering sneuvelt. Als je het het belangrijkste element van (een al zeer korte rit) "neutered". Maar goed, een zwakkere (waarschijnlijk meer reliable) Dragster is beter dan geen Dragster.
Puur in theorie kun je met magneten het wel redden. Het issue is dat er genoeg stroom aanwezig moet zijn om de energie hiervoor op te wekken.
Wat nu eigenlijk gebeurd is dat energie opgeslagen wordt en dan in één klap verbruikt wordt voor de lancering. Hierdoor hoeft het stroomnetwerk niet die klap te verwerken (wat het - zeker in amerika - niet aan kan) en blijft de spanning op het netwerk constant.
Er komt echter een punt waar het netwerk niet meer genoeg kan leveren en daar zit de limiterende factor voor de kracht van een magnetische lancering.
In theorie zou je dan als park er voor kunnen kiezen om een gigantische accu un huis te nemen die de hele nacht door het maximale uit het netwerk trekt om zichzelf zo op te laden. Als je uit gaat van 8u operatie per dag zou je dus 3x zo veel energie tot je beschikking hebben. Amerikaanse parken opereren doorgaans echter veel langer, dus in de praktijk zal dat voor Cedar Point dus eerder op 2x zo veel energie zitten.
Gezien het verbruik exponentieel is, betekent dat echter niet dat de lancering ook dubbel zo sterk kan zijn als nu. Dat zal beduidend minder zijn. Hoe hoger de eindsnelheid, hoe kleiner het verschil. Dus bij een baan als TTD ga je er behoorlijk weinig winst van hebben. Dat terwijl een accu van dat formaat nagenoeg onbetaalbaar is in zowel aanschaf als onderhoud (cellen zullen toch geregeld vervangen moeten worden).
Een alternatief is natuurlijk de trein lichter maken. Dat red je vooral door kleinere treinen. Dat is bijvoorbeeld de reden waarom Happyride één van de weinige Mack Banen is waarbij de lancering niet zuigt, maar ook waarom die gerstlauer baantjes best sterke lanceringen kunnen hebben. Immes als er minder massa in beweging gebracht moet worden, is er ook minder energie nodig. Ook dit is echter een probleem aangezien je dan behoorlijk in de capaciteit gaat snijden. Lijkt me niet dat Cedar Point dat wilt.