Vakanties plannen is een van mijn favoriete bezigheden. Kijken waar ik heen wil, hoe ik allerlei mooie dingen kan combineren, en zo een mooie trip uitstippelen om weer een stukje van onze planeet te bewonderen... heerlijk! Toen ik mijn grote vakantie voor 2022 aan het bedenken was, wilde ik een mooie combinatie maken van attractieparken, een paar steden en een mooie hoeveelheid natuur - liefst wat bergen. En met die ingrediënten kwam ik al snel uit op een reis naar Italië! In juni heb ik drie weken met trein en fiets door dit fijne land gereisd en prachtige dingen gezien. Ik ben van plan dit met jullie te delen in 6 TR's: vijf attractieparken en een zesde over de rest van de reis. Let's go!
Deel 2: Gardaland
Deel 3: Mirabilandia
Deel 4: Fiabilandia
Deel 1: Movieland Park
Nadat ik al ruim een week onderweg was stond dan eindelijk het eerste attractiepark van de reis op de planning: Movieland Park. Het park ligt aan het Gardameer, een stukje ten noorden van het mega-toeristische dorpje Peschiera. Daar was mijn hotel, en vanuit daar ben ik met de gratis shuttlebus naar het park gegaan. Even de dienstregeling checken, maar die is prima afgestemd op de openingtijden en de bus reed ook nog eens stipt op tijd - prima geregeld!
Busje komt zo... Oh nee, hij is er al!
Movieland is eigenlijk niet een eigen attractiepark, maar het is de helft van een heel resort. Dat resort bestaat uit Movieland en het waterpark Canevaworld. Ik ben zelf niet zo'n waterrat dus ik liet het waterpark lekker links (of eigenlijk rechts) liggen. Te zien aan de rij die rond openingstijd voor de poort stond was dat waarschijnlijk een goede keuze, hoewel het met temperaturen die opliepen tot boven de 35 graden ook niet heel verkeerd was geweest om een duik te kunnen nemen.
De rij bij het waterpark stond al flink vol
Voor Movieland was het iets minder druk
Zoals de naam al laat raden is Movieland een park wat draait om films. Niet het meest originele thema voor een attractiepark, maar het biedt wel ruimte voor een mooie variatie aan thema's. De parkentree is in elk geval precies zoals je verwacht: een hoge art deco-poort met daarchter een Amerikaanse straat. Niet verrassend qua opzet, maar het is allemaal netjes uitgevoerd en ziet er verzorgd uit. Wel verrassend was dat, nadat om 10:00 de poorten van het park openzwaaiden, de volledige verzamelde menigte op de main street moest wachten. Hier werd namelijk eerst een show gegeven, volledig in Hollywood-stijl, en pas na een minuutje of tien ging het park daadwerkelijk open. Apart, maar wel een toffe manier om het publiek meteen in filmstemming te brengen!
Mooi doorkijkje door de entreepoort
De Main Street in Hollywood-stijl
We beginnen de dag met een show! Pas daarna gaat het park echt open
Het leek niet heel druk te zijn, dus toen de show voorbij was besloot ik het park op mijn gemak te verkennen. Eigenlijk is Movieland helemaal niet groot, het is een lange slingerende weg naar achteren met daaraan allerlei attracties, pleintjes, showarena's en restaurantjes. Tot 12 uur bleef het achterste parkdeel helaas nog dicht, wat ik altijd een beetje een zwaktebod vind (ja gaat open of niet). Wat me juist in positieve zin opviel was dat alle themahoekjes (zo klein als ze zijn kan je niet echt van themagebieden spreken) er best verzorgd uitzagen. Samen met het entertainment op straat (rondrijdende koetsen of rondlopende acteurs) werd echt een toffe filmsfeer neergezet, veel sterker dan in Movie Park Germany of in de Walt Disney Studios.
Tof hoor zo'n geparkeerde Cadillac
Western-hoekje, ziet er ook prima uit
In dit restaurant had ik geluncht. Wel een typisch menu... Eerst kies je een gerecht, dan bijgerecht (salade of friet) en dan drinken. Maar de gerechten bestonden vooral uit pizza of pasta. Gevolg: Ik bestel pasta, kassamevrouw vraagt of ik daar friet bij wil. Hehwat?
Straat-entertainment
Toen was het wel tijd om wat attracties te gaan doen. Ik had naast de parkentree een kluisje gehuurd waar je gedurende de dag steeds kon terugkomen, zodat ik mijn spullen veilig (en droog!) kon opbergen als ik een paar attracties ging doen. Daarna haalde in mijn tas weer uit het kluisje om een rondje foto's te gaan maken, of iets te gaan eten. Dat werkte eigenlijk best prima. Ik weet eigenlijk niet meer hoeveel het kostte voor de hele dag... een tientje geloof ik hooguit, volgens mij zelfs minder.
Hoewel Movieland niet heel groot is, hebben ze een flink aantal attracties van uiteenlopende soorten. Ik vond dat ze een erg toffe set attracties hadden staan, vooral omdat de meeste erg bijzonder zijn. Het park besteedt echt aandacht aan uniciteit en aan toffe thematisering, en dat kan ik heel erg waarderen. Ik noem een 1e generatie Freefall, een zelf omgebouwde Astroliner die nu een onderzeeër-simulator is, een simulator met live acteur, een Invertigo, een wilde rit in een grote truck, afijn, meer dan genoeg te doen. Zie de foto's hieronder voor meer details.
Topattractie van het park is Diabolik, een Vekoma Invertigo (inverted boomerang dus)
Een match van een SLC en een Boomerang lijkt een slechte combi, maar dat is het absoluut niet! Ik was erg onder de indruk van deze achtbaan, tof ding!
Eerste generatie Freefall. Bizar ding, niet bepaald comfortabel maar wel tof. Al die maffe techniekjes en de rare houdig werkten op mn zenuwen, ik heb de hele rit de slappe lach gehad
3D Bioscoop, onvermijdelijk in een filmpark
Mijn enige foto van Magma. Ook zo'n bizarre maar toffe attractie. Basisidee: Italiaan zit achter het stuur van een grote truck vol mensen op een hobbelig parcours. Dat belooft een wilde rit, en alle medepassagiers gingen helemaal uit het dak elk moment dat er op het gaspedaal gestampt werd. Wel geinig, iets te veel juichen-om-brullende-motor naar mijn smaak, maar alle effecten onderweg zijn echt vet. Pro-tip: berg spullen die niet nat mogen worden goed op, zeker als je aan de zijkant zit
U-571 is ook al zo'n toffe zelfbouw-attractie. Movieland heeft een oude Astroliner overgekocht en omgebouwd tot simulator die een zinkende onderzeeër nabootst. Maf idee, ijzersterk uitgevoerd qua sfeerzetting, de rit zelf is magertjes maar de goed uitgewerkte sfeer maakt dat helemaal goed
Ook hier alleen foto's van de buitenkant. Pro-tip: neem spullen die niet nat mogen worden niet mee. Gewoon niet doen
Verrassing: een gewone standaard-attractie! Een S&S Space Shot
Deze attractie zou in 2020 met veel theming openen, maar (waarschijnlijk door Covid) is de theming grotendeels weggevallen. De rit blijft leuk, zeker zonder wachttijd en met uitzicht over het Gardameer, maar de hele beleving contrasteert nogal met de rest van het park
Misschien herkennen mensen deze monorail nog van de voorpagina van Looopings enkele jaren geleden. Toen stortte de baan, met een wagentje erop, plotsklaps in. Hij is nu nagekeken en weer opgebouwd, maar leek me nog steeds vrij fragiel. Geruststelling: de baan zit nu met staalkabels vast aan omliggende gebouwen en andere ankerpunten. Kan niet meer fout!
Dit soort film-gerelateerde geintjes zie je vaak in het park
Android: Prima simulator, inclusief live-acteur, waarin we de wereld weer eens moeten redden
De attractie had een heuse pre-show. In het Engels, met Italiaanse ondertiteling. Mind was blown
De simulator. In die kokers staan nog real-life Androids, die mysterieus op Transformers lijken
Waar een groot deel van Movieland aanvoelt alsof er veel aandacht in het park zit (hoewel soms wel wat houtje-touwtje Italiaanse zelfbouwtechniek), heeft het park ook een gebied wat duidelijk geen liefde meer krijgt. Het was erg triest om door het dinosaurus-gebied te lopen, waar een Schwarzkopf-achtbaan staat weg te rotten en een kiddy ook al tijden gesloten is. Jammer dat dit soort rotte kiezen nog gewoon middenin het park staan.
Dit doet pijn
Zo'n toffe klassieker, en dan laten ze hem rotten. Een deel van de track is bovendien al helemaal verdwenen
Geef het een paar jaar, en dan ligt deze er net zo bij
Zoals een filmpark betaamt heeft ook Movieland een flink showprogramma. Nu ben ik niet zo'n showkijker, maar in het programma zag ik er twee die ik wel wilde zien. Eentje was een hommage aan Ennio Morricone, de Italiaanse filmcomponist wiens muziek ik erg tof vind. Die show was verrassend on-pretparkish, met livezang (sopraandeel van Once upon a Time in the West live!), ballet, en meer artistieke dingen - best toffe show eigenlijk. Daarnaast heb ik de grote stuntshow bezocht, samen met zo'n beetje alle bezoekers van de dag. Die blonk echt uit in de veelheid aan effecten en voertuigen, zoals een echt watervliegtuig wat over een muur heen gekatapuleerd wordt om in een grote waterplas te landen... holy shit!
Once Upon a Time in the West... Live gezongen met filmbeelden erbij. Mooi hoor
Staande ovatie... Misschien een beetje overdreven, maar een prima show was het. Hij was ook vrij nieuw geloof ik, de cast was duidelijk geraakt door de positieve ontvangst
Iedereen verzamelt voor de grote stunt-show, zelfs met pre-show buiten de tribune
Ennn spring!
Nog meer broem-broem
Heel erg veel broem-broem en poef-poef. Geen idee wat het verhaal van de show was, maar er waren wel erg veel (en indrukwekkende) effecten
Iets na zessen vertrok de pendelbus weer terug richting Peschiera. Ik heb dus echt de hele dag in Movieland besteed, ondanks dat het park vrij klein is. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen zich zo lang in het park weet te vermaken, maar ik vond het prima om attracties als Diabolik, Android of Space Mission een paar keer te doen. En een beetje rondslenteren door het park was ook niet verkeerd. Movieland beviel mij beter dan ik verwachtte. Het park geeft echt een fijne filmsfeer en biedt unieke attracties, en mede door het enthousiasme van alle entertainers voel je dat er aandacht wordt besteed om de bezoeker een fijne dag te geven. Wel stond ik soms te kijken van de zelfbouw-ingenieurskunst die wel eens wat krakkemikkig aanvoelt, maar dat hoort wel een beetje bij een park die dergelijke unieke dingen wil presenteren. Een tof park dus, zeker de moeite van het bezoek waard!