Wondersteffel Ik had volgens mij op WonderDepot gelezen over dat de Efteling blijkbaar van leverancier was gewisseld vanwege lange wachttijden, toen ze iets ander hadden geregeld bleek het nog langer te duren en wilden ze terug, maar toen was hun plek in de wachtrij al opgenomen.
Ja een dergelijk gerucht ken ik ook en zat ik net al bij te typen in het vorige bericht. Ik ken het meer dat de Efteling wijzigingen wilde doorvoeren in het ontwerp en daarom weer achteraan kwam te staan. Dit kan een invloed hebben gehad op de CashFlow bij de bouwer wat tot de problemen heeft geleid, al matcht dat niet met die wachtrij uit het gerucht.
Grootste vermoeden van de problemen bij de bouwer is echter; momenteel zijn de sterk gestegen bouwkosten de grootste risico's voor bouwers, helemaal als contracten hier het risico bij de bouwer neerleggen en opdrachtgevers star zijn bij te springen. Of als je als bouwer plots veel duurder moet inkopen, je voorfinanciering groter wordt (want je krijgt immers later betaald, afhankelijk contract) en je cash van je wegloopt.
Je kan stellen; "contract is contract" maar de huidige grondstof- en loonprijzen stijging had niemand voorzien. De gestegen rente helpt daarbij niet. (dan koop je duurder in, moet je ook nog meer rente over de voorfinanciering betalen)
Dan kan je als opdrachtgever hier beter maar in schipperen (al moet die het geld ook hebben natuurlijk), want een faillissement brengt je ook als opdrachtgever nog verder van huis of in dit geval hotel.
Waarbij ik niet suggereer dat de Efteling als opdrachtgever niet bij heeft gesprongen of dat zou willen, we kennen daarnaast het contract simpelweg niet. Maar het bovenstaande is wel 'een ding' in de bouwwereld.