Kan me niet voorstellen dat het geen gevolgen heeft. Als het geen directe financiële gevolgen heeft, dan wel indirect omdat er op korte termijn een andere partij gezocht moet worden. Als die er al is dan kost het ongetwijfeld meer. En als het allemaal langer gaat duren dan kost dat ook geld. Hoe dan ook een dikke tegenvaller dit.
Bouwfoto's Efteling Grand Hotel
Dat duurt nog 2 jaar voordat dat staat
Dit klinkt niet als iets dat volgende maand al opgelost kan worden...
Iets waar de Efteling vrij weinig aan kan doen terwijl veel boze tongen het verwijt vooral bij de Efteling zochten. Hopelijk kan het bedrijf een doorstart maken.
Dat is geen goed nieuws, droomvlucht debacle flashback... hopelijk komt het goed met dat bedrijf en niet alleen voor de Efteling maar ook voor hun medewerkers.
Toch begrijp ik nog niet helemaal hoe een (nu) dreigend faillissement voor het bedrijf dat de prefab delen levert, de oorzaak is dat we al maandenlang geen ruwbouw/skelet zien ontstaan.
Natuurlijk zal dit een vertraging kunnen gaan betekenen, maar is het een verklaring voor alle vertraging van de laatste maanden?
- Bijgewerkt
Dutch23 Iets waar de Efteling vrij weinig aan kan doen terwijl veel boze tongen het verwijt vooral bij de Efteling zochten. Hopelijk kan het bedrijf een doorstart maken.
Geen idee of de Efteling hier veel aan kan doen, als opdrachtgever heb je een rol en er zijn mogelijkheden kredietwaardigheid te checken.
En hiermee zeg ik niet dát de Efteling hier iets aan kán doen, maar zonder inhoudelijke kennis kan je ook niet stellen dat ze er vrij weinig aan kunnen doen. We weten het simpelweg niet.
Feit blijft dat een bouwplaats 5 maanden stil ligt en dit gek is. Met mijn 19 jaar ervaring in de bouwwereld, in het bijzonder projectmanagement, kan ik dat stellen. Ik heb vanuit diezelfde expertise het park ook al eens complimenten gegeven dat ze over het algemeen de projectmanagement van de bouw zéér goed op orde hebben. Wat deze vertraging extra bijzonder maakt.
Tenslotte denk ik dat dit -mogelijk- faillissement eerder een extra obstakel is op de hobbelige weg die de bouw van het hotel schijnbaar is, als de reden van de stilte in de bouw. Dit is iets recents en niet van 5 maanden geleden.
Ik hoop dat de partijen er snel uit komen, er zekerheid is voor de medewerkers en het liefst natuurlijk in de vorm van géén faillisement.
De communicatie van de Efteling laat wel te wensen over. Nog steeds ontkennen dat er niks aan de hand is en dat alles volgens planning verloopt is ongeloofwaardig.
Mark Ik had volgens mij op WonderDepot gelezen over dat de Efteling blijkbaar van leverancier was gewisseld vanwege lange wachttijden, toen ze iets ander hadden geregeld bleek het nog langer te duren en wilden ze terug, maar toen was hun plek in de wachtrij al opgenomen.
- Bijgewerkt
Wondersteffel Ik had volgens mij op WonderDepot gelezen over dat de Efteling blijkbaar van leverancier was gewisseld vanwege lange wachttijden, toen ze iets ander hadden geregeld bleek het nog langer te duren en wilden ze terug, maar toen was hun plek in de wachtrij al opgenomen.
Ja een dergelijk gerucht ken ik ook en zat ik net al bij te typen in het vorige bericht. Ik ken het meer dat de Efteling wijzigingen wilde doorvoeren in het ontwerp en daarom weer achteraan kwam te staan. Dit kan een invloed hebben gehad op de CashFlow bij de bouwer wat tot de problemen heeft geleid, al matcht dat niet met die wachtrij uit het gerucht.
Grootste vermoeden van de problemen bij de bouwer is echter; momenteel zijn de sterk gestegen bouwkosten de grootste risico's voor bouwers, helemaal als contracten hier het risico bij de bouwer neerleggen en opdrachtgevers star zijn bij te springen. Of als je als bouwer plots veel duurder moet inkopen, je voorfinanciering groter wordt (want je krijgt immers later betaald, afhankelijk contract) en je cash van je wegloopt.
Je kan stellen; "contract is contract" maar de huidige grondstof- en loonprijzen stijging had niemand voorzien. De gestegen rente helpt daarbij niet. (dan koop je duurder in, moet je ook nog meer rente over de voorfinanciering betalen)
Dan kan je als opdrachtgever hier beter maar in schipperen (al moet die het geld ook hebben natuurlijk), want een faillissement brengt je ook als opdrachtgever nog verder van huis of in dit geval hotel.
Waarbij ik niet suggereer dat de Efteling als opdrachtgever niet bij heeft gesprongen of dat zou willen, we kennen daarnaast het contract simpelweg niet. Maar het bovenstaande is wel 'een ding' in de bouwwereld.
- Bijgewerkt
mikeee De Efteling is aan niemand verplicht om te communiceren over de vordering - of gebrek daaraan - van de bouw van een project. De 'ontkenning' van veronderstelde vertraging waar je op doelt, is alweer van een paar maanden terug trouwens. We zouden graag van het park horen wat de gevolgen zijn van deze nieuwe ontwikkeling, maar erover communiceren aan de fanbase hoéven ze niet te doen.
Edit: precies de leverancier van de prefab-onderdelen dus die in financiële nood zit. Dan is de vraag hoever ze al zijn met alle prefab-stukken en of het bedrijf nog snel kan leveren, zodat de Efteling ook snel (een deel van) de rekening kan betalen.
- Bijgewerkt
JorisR Daar boven op, mochten ze vertraging hebben omdat partij X financiële problemen heeft dan kun je dat als Efteling zijnde niet zomaar de wereld in gooien. Hoe frusterend deze stilte ook is, soms kun je niet transparant zijn over de voortgang van dit soort projecten om verschillende (en vooral legale) redenen.
Edit: zie net wel in het BD artikel erboven de volgende quote.
De weinige zichtbare werkzaamheden op het bouwterrein bij de ingang hebben volgens de Efteling niets te maken met de financiële problemen bij Byldis. ,,Tot nu toe loopt de bouw op schema. Op een andere locatie liggen delen van de gevel klaar om naar Kaatsheuvel te worden vervoerd”, zegt woordvoerder Steven van Gils.
Daarnaast houdt de Efteling contact met Byldis over het vervolg van de bouw. Het is onduidelijk of het bedrijf nog kan leveren wat ze heeft beloofd, geeft Van Gils toe.
Als dit waar is zou Byldis niet de gevel leveren, ik ben benieuwd wat ze dan nog meer prefab zouden leveren. De hotelkamers?
mikeee Zoals al eerder gezegd de Efteling is niemand verplicht om bij elke trage wind hier iets over te zeggen, zeker niet in het geval als er intern eerst gekeken word naar andere oplossingen ga je niet voorbarig “de vuile was” buiten hangen.
Ook de Efteling is afhankelijk in dit geval van een externe partij, en ook hun informatie voorziening.
Ik kan mij heel goed voorstellen dat bij dit soort zaken je dat heel secuur wilt aanpakken als bedrijf dit om lopende orders niet gecanceld zien worden, wat bij uitstel van betaling al het laatste zetje kan zijn de afgrond in.
''Tot nu toe loopt de bouw op schema'' (Steven van Gils)
Dus maanden lang weinig tot geen (zichtbare) werkzaamheden ter plekke, waren gewoon onderdeel van de planning? En daar laat je maanden lang je gasten voor omlopen en tegen schuttingen aankijken?
Je kunt toch ook gewoon toegeven dat er ook wel enige vertraging is opgelopen (wellicht door nog andere redenen), waarom doet de Efteling daar nu toch zo geheimzinnig over?
Olaf Ja, en gisteren was het al bekend (voordat Looopings erover schreef), omdat dit artikel in het Eindhovens Dagblad stond.
Omdat het anders een domino effect ontstaat?!
Beeld het maar eens in. Als de Efteling idd openheid van zaken zou geven. Wat zou een medewerken doen van dat bedrijf? Geen geld geen brood.
Wat zouden andere klanten gaan doen? Betaalde voorschotten terug eisen ect ect?
Is het dan wijs om openheid te geven? of ga je proberen om de bouwer tijd te geven om zijn zaken op orde te krijgen?.
Die eerste optie kan vele malen nadeliger zijn voor de bouw van het hotel. Zeker als er al een voorschot betaald is.
En eerlijk gezegd, het interesseert mij echt geen bal of het nu in 24 af is. Als het maar mooi wordt en er daadwerkelijk komt. Tot die tijd wacht ik wel op witte rook.
Ik zeg ook niet dat de Efteling alles open en bloot op tafel moet gooien. Maar je kunt toch wel toegeven dat er vertraging is, zonder te zeggen dat dat komt door een leverancier die financiële problemen heeft? Nu is de Efteling net zo'n kind met allemaal chocola om zijn mond maar die zegt niet van de chocoladereep te hebben gesnoept.