Kijk ik vind het voor mezelf een flop en dat betekend niet dat het ook een flop is, ikzelf maak nooit gebruik van een hotel. En de restaurants waarschijnlijk ook niet. Daarom is het enigste interessante voor mij de buitenkant en omgeving. Ikzelf vind dat gewoon niet geslaagd om meerdere redenen. En dan zijn de afgesneden bogen de zoveelste druppel. Het lijkt net alsof ze verkeerd uitgemeten zijn hierdoor. De overige faciliteiten zijn geen flop natuurlijk, het hotel en restaurants gaan doen waar ze voor dienen.
JrmWrm Als liefhebber gaat me dan toch een onrustig gevoel bekruipen als je ziet dat zo'n belangrijk onderdeel van die Eftelingse identiteit aan de kant wordt geschoven.
Deze reactie omschrijft dat eigenlijk het beste. Het word nou eenmaal een van de belangrijkste gebouwen van de Efteling dus alles moet er helemaal strak uitgewerkt zien en minstens een 9 waard zijn voor zo'n belangrijk gebouw. Ikzelf vind dat er gewoon teveel dingen het net niet zijn. En jaa als je er eens in de 5 jaar komt valt het misschien niet op maar de abbonementhouders en fans zijn misschien nog wel belangrijker dan de dagjes mensen. Dat zijn immers de vaste klanten. Ik ben zo'n fan van de Efteling puur omdat de afwerkingen ronduut perfect zijn en dat mis ik toch bij veel projecten due na Symbolica zijn uitgevoerd. Maar veel van mijn vrienden neem ik welleens mee. Als bijvoorbeeld mijn collega die schapenhekjes zal zien zou dat wel opvallen, wij gebruiken die immer voor de ezels. En die zijn goedkoop. Mijn broertje die is landschapsarchitect en die zal waarschijnlijk ook niet tevreden zijn met het Eiland van de vijf zintuigen. Dus ja zelfs dagjesmensen zouden wel het een ander opvallen. Mijn broertje viel zelfs op dat de soundtrack van Danse Macabre flink geknipt is en die komt er eens in het jaar. Dus het valt ze ookwel op denk ik, niet alles overigens, daarvoor moet je er vaker langslopen.
En over kritiek, dat is ook belangrijk, anders kan de Efteling zich nooit verbeteren, vandaar dat ik dat gewoon open uit. Wat mij dus opvalt is dat als iemand kritiek uit op de Efteling uit, dat degene door mede Eftelingfans vaak word aangevallen in plaats van in discussie te gaan. Zie bijvoorbeeld Ruben Koet, die heeft letterlijk doodsbedreigingen gehad puur door kritiek op sommige dingen in de Efteling. En ja ik vind dat zulke Eftelingfans echt anders naar dingen moeten gaan kijken want de Efteling is ook niet 100% perfect en soms moet je gewoon reëel zijn. Voor zo'n groot en belangrijk project als dit mist er toch wel veel qua afwerkingen, qua faciliteiten niet, dat vind ik wel goed.