TheOnlyRealColonel Je kan niet ontkennen dat wij hier in de community en als fans/liefhebbers er toch echt wel dichter op zitten en het onder een vergrootglas nemen
Dat is natuurlijk zo, en je hebt waarschijnlijk ook gelijk dat de meeste dagjesbezoekers het nauwelijks gaat opvallen of er weinig van zal vinden.
Maar toch, als de Efteling aan een van haar heilige huisjes gaat tornen, heb ik daar wel zo mijn vraagtekens bij. Zeker als het nota bene gaat om het meest imposante en grootschalige gebouw wat ze in tijden neer hebben gezet.
Het gebruik van authentieke materialen en bouwmethoden is sinds dag 1 van het sprookjesbos een cruciaal onderdeel van de Efteling ethos. Het is een van de elementen die de romantiserende en nostalgische Efteling sfeer zo sterk kenmerkt. En je kan niet ontkennen dat juist die sfeer de Efteling bij zoveel fans, dagjesmensen en internationale bezoekers geliefd maakt.
Door de keuze voor prefab is nou eenmaal een duidelijk kwaliteitsverschil te zien tussen het uiterlijk van het grand hotel en bijvoorbeeld kantoor Ravelijn of de prinses op de erwt. En nee, veel dagjesmensen zullen het misschien in eerste instantie niet door hebben. Maar dit soort elementen zijn wel de dingen die, ook onbewust, effect hebben op die Efteling magie.
Als liefhebber gaat me dan toch een onrustig gevoel bekruipen als je ziet dat zo'n belangrijk onderdeel van die Eftelingse identiteit aan de kant wordt geschoven. En dat kan ook prima samen bestaan met een waardering voor de grandeur van het gebouw en het uitkijken naar de vele nieuwe faciliteiten waar we binnenkort van kunnen genieten.