Het is natuurlijk fantastisch om meer groen te zien, alleen heb ik wel iets tegen het groen dat wordt gebruikt als hekwerk. Dat zorgt er namelijk voor dat mooi, gethematiseerd hekwerk ontbreekt, en dat vind ik echt een grote tegenvaller. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de verlegde Pardoes Promenade, daar hebben ze ook het prachtig gedecoreerde hekwerk weggehaald en in de plaats daarvan een groene heg geplaatst.
Natuurlijk is meer groen goed, maar het komt voor mij wat goedkoop over vergeleken met een statig en mooi afgewerkt hek. Ook zorgt het groen ervoor dat het pad geen mooie "afwerking" heeft, terwijl een hek toch mooi zo'n pad kan omsluiten. Als laatste punt vindt ik dat een hek ook voor meer afwisseling tussen bebouwing en groen zorgt, wat een gebied uiteindelijk toch een betere uitstraling geeft met meer detaillering .
Misschien dat we in het gebied op andere plekken wel nog mooie, (licht)gethematiseerde hekken krijgen. Maar ik vrees dat enkel groen gaat worden, wat ik erg jammer vind. Juist in de "tuinen van het Efteling Grand hotel" hadden mooie hekwerkjes goed gepast. En ook had het entreegebied van de Efteling meer status kunnen uitstralen, zoals (het tweede deel van) de Pardoes Promenade dat doet. Hopelijk laten ze het hek op het voorplein van het Huis van de Vijf Zintuigen wel intact...
Edit: Een paar spellings foutjes 🙂