MisterDream Zou kunnen, al zou ik er ook niet van staan te kijken als ze het in de toekomst bij Fantasierijk zouden willen trekken. Een extra attractie daar zou het themagebied denk ik wel meer afmaken. Ben dan wel benieuwd wat voor attractie daar passend zou kunnen zijn

• MattaM heeft hierop gereageerd.

Mathijsdehaas-2002 dit is dus wat ik ook denk. Ingang verplaatsen naar de promenade en in de toekomst betrekken bij FR. Zo blijft het DM gebied gescheiden van fabula. Ik denk dat de toekomst van Fabula (niet het gebouw) bij de Efteling al lang vast staat en Fabula een tijdelijke oplossing is.

• Tim vindt dit leuk.

Tja als de Efteling er voor had gekozen om Pandadroom volledig te slopen en vervolgens in 2022 bekend maken dat ook het Spookslot weg ging dan zou er nog wel wat meer kritiek zijn geweest dan er nu al was.

Nu zit je dus met dit uitzicht. Een dure investering al denk ik dat dit gebouw best wel van toegevoegde waarde is voor het park. De attractie (film) misschien niet, maar zeker de horeca en indoor speeltuin die al voor openingstijd open zijn zijn best wel populair. Fijn dat men er toch voor kiest om dit aan te passen, en dat na financieel twee moeilijke jaren.

ben wel benieuwd wat ze zullen gaan doen, themaniseren naar een ''berg'' zou wel kunnen passen met M&M, zeker als de bomen in de omgeving zijn gegroeid.

17 dagen later

Fantaseer al sinds het einde van PandaDroom over een indoor log flume achtige ride in dit gebouw. De thematisering is er naar, trek dit thema in de attractie met een betoverde jungle o.i.d. en je hebt een spectaculaire nieuwe attractie in een belangrijk gebied. 3D/4D bioscopen in een themepark zijn naar mijn idee niet echt meer van deze tijd, of je moet écht all out gaan met een 4D flight ride maar zo'n klassieke theateropstelling werkt gewoon niet meer.

Die ruimte is er niet meer. Met het vervangen van de film en Max & Moritz was de mogelijkheid om dat hele stuk opnieuw in te richten wel vergaan.

Ik hoop overigens wel dat er zoiets in Strookrijk komt waar een grote loods ook een stuk makkelijker weg te werken is dan midden in het park.

Ron Die ruimte is er niet meer.

Ik denk dat dit heel erg af hangt van inrichting.

Ideaal is het zeker niet en zeker gezien de ruimte die de Efteling heeft zou een soort log flume beter op een andere locatie passen. Desalniettemin is er meer dan genoeg ruimte om daadwerkelijk een flume aan te leggen in dat gebied. Het zou echter ten koste gaan van de indoor speeltuin en de horeca en dat lijkt me juist een kritiek punt voor de Efteling.

Ik zat aan volgende te denken: als de film van Fabula zijn langste tijd gehad heeft, kunnen ze Fabula dan niet ombouwen tot een speelhal met kleinere indoor attracties? De zaal gebruiken als "echte" bioscoop zie ik niet snel gebeuren, want welke films gaan ze dan vertonen? Je moet dan toch kiezen voor familiefilms, en dan kom je al snel bij Disney of Dreamworks uit. Dat gaat de Efteling denk ik niet doen. Ik vind het restaurant en de speeltuin nog steeds wel oké.
      Het dak thematiseren met alleen rotsen klinkt mij wat te simpel. Als ze er een mooi gebergte van maken, met pieken met eeuwige sneeuw bovenop zodat het op een echt hooggebergte lijkt, lijkt mij mooier. Wie weet zelfs met een klein miniatuurdorpje ertussen, waarbij ze in de avond de raampjes kunnen verlichten? Dat zou een mooi uitzicht zijn vanuit het hotel.

Fabula eruit, indoor hal met attracties van maken beetje zoals bij Plopsaland met Maya, dat hotelgasten 's avonds na sluitingstijd nog naar binnen mogen.

5 dagen later

Zie bij dit gebouw ook zeker een kans liggen op het gebied van avondinvulling inderdaad. Een speelparadijs met desnoods wat arcade-achtige elementen en een groot restaurant. Qua ligging ook perfect met straks het Grand Hotel op steenworp afstand. Denk wel dat ze de wachtrij een stuk kunnen inkorten inmiddels, deze neemt ook enorm veel ruimte in beslag. Ruimte van de voorshow gebruiken als uitbreiding restaurant, bioscoopzaal behouden voor 4D films, speeltuin behouden en de ingang van Fabula Restaurant gebruiken als hoofdingang- en uitgang. Gebied waar nu de wachtrij ligt kunnen ze dan weer gebruiken voor iets anders, of wellicht een mooi terras realiseren. Was altijd een mooi loopje maar zonde van de ruimte, hoe vaak staat er nou nog een rij. Rainforest Cafe in o.a. Londen, Disneyland Paris en Las Vegas ziet er ook spectaculair uit, zoiets zou in de Efteling wel aanslaan.

• Tim heeft hierop gereageerd.

wh_k Was altijd een mooi loopje maar zonde van de ruimte, hoe vaak staat er nou nog een rij.

Een van de best geïntegreerde wachtrijen van het park. Lekker groen. Mooi van afblijven dus.

Mochten ze dit willen uitvoeren (waarvan ik niet uitga) ga je nog meer bomen kappen in dat stuk en komt de loods nog beter naar voren. Lekker laten zoals het nu is. Juist omdat het zo mooi groen is. Misschien kun je dan beter de voorshow-ruimte gebruiken voor iets nieuws waarvan de ingang door het bos loopt en de ingang voor fabula aan de promenade komt te liggen.

Tim Dat is zeker waar, maar wat heb je aan een meterslange wachtrij als deze nooit nodig is? Was mooi toen je hier nog langzaam doorheen liep en door verschillende gebieden wandelde, vandaag de dag vlot men zich er doorheen.

Het is ook niet zo simpel om in een gebouw dat er niet op voorzien is, een water-ride te verwerken.
          Dit heeft heel andere eisen op materiaalgebruik en verluchting, dus zo'n ombouw is zeker niet goedkoop om te doen.

De contouren van het gebouw zijn ook niet optimaal voor een water ride erin te steken.
          Om met een voorbeeld van een andere indoor-logflume te komen, Indiana River. Deze is ongeveer 28 meter op 100 meter (dus 2800 vierkante meter).
          Het Fabula gebouw is ongeveer 52 meter op 50 meter, dus zo'n 2600 vierkante meter. Hier is echter ook een restaurant in verwerkt en een speeltuin. Het gedeelte waar de 3D film zelf in steekt + preshow is ongeveer 46 meter op 28 meter, een volume van ongeveer 1250 vierkante meter.
          Dat is een mooie oppervlakte, maar om daarin een station weg te krijgen, mogelijk nog een wachtrij, een rit... dat gaat moeilijk worden. Zeker omdat het eene gedeelte een veel hoger dak heeft, dus dat gaat meten worden.

Je kan mogelijk wel een deel outdoors doen, maar dat gaat een serieuze aanpassing in het gebied zijn met heel wat bomen die verloren zullen gaan. Het gebouw zou ook aangepast moeten worden om de attractie naar buiten te laten gaan - niet onmogelijk, maar het zal ook redelijk wat geld kosten.

Er komt hier heel wat bij kijken: kunnen de funderingen een dergelijke ombouw en gewicht aan, kan het gebouw aangepast worden zodat er (natuur) water in gebruikt kan worden? Wat is de invloed op het Sprookjesbos?

Komt er ooit iets anders in dit gebouw? Ik vrees er zelf voor, ik zie het gebouw eerder gesloopt worden (of toch het bioscoop-gedeelte) dan er iets proberen in te proppen. Een goeie achtbaan of logflume ga je er nooit in kwijt kunnen.

Persoonlijk heb ik altijd de wacht hal voor de film hal veel te groot gevonden. Ze zouden veel meer met de zogenoemde loods kunnen doen. Ik heb ergens anders een keer een idee gehoord van een jokie en jet speelpark, maar dit zou ook in een jungle thema kunnen natuurlijk. Een andere optie zou zoals hierboven al eerder geschetst een mooie dubbel functie voor het hotel kunnen zijn als een soort onderdeel van uitrijk.

Gisteren is de iglo al aangepakt. Zet de schop er maar snel in! Zowel binnen als buiten.

Kevjoe Je kan mogelijk wel een deel outdoors doen, maar dat gaat een serieuze aanpassing in het gebied zijn met heel wat bomen die verloren zullen gaan. Het gebouw zou ook aangepast moeten worden om de attractie naar buiten te laten gaan - niet onmogelijk, maar het zal ook redelijk wat geld kosten.

Die kans kwam in 2018/2019 toen men besloot zowel de Bob als de Pandadroom te gaan verwijderen. Maar in plaats van een gebiedsoplossing over beide attracties heen heeft men gekozen voor de inmiddels bekende oplossing. Ik had dat dolgraag anders gezien, maar nu nog naar buiten lijkt mij geen realistisch scenario meer rondom het gebouw. Zeker nu ook het Spookslot een nieuwe gebiedsontwikkeling krijgt.

Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten wat je momenteel met het gebouw zou kunnen wanneer Fabula klaar is. Een indoor speelpark klinkt leuk, maar op zo een prominente plek zou ik toch iets willen zien waar je de mensen echt mee omver doet blazen (bij wijze van) en een speeltuin doet dat zeker niet.

Ik zou t tof vinden als ze alles leeg halen, en een indoor suspended topspin erin zetten. Met allerlei effecten. Water vuur, goeie soundtrack en een goed uitgedachte verhaallijn.

Beetje bluesky maar lijkt me erg gaaf!

Fabula zit er net in. En we weten allemaal hoelang Pandadroom het heeft volgehouden. Ik verwacht daar eigenlijk helemaal niets. 😊