Ik was een van die gekkies die aan stond te schuiven gisterenochtend. Helemaal vanuit België gekomen, speciaal een dag vrijaf genomen omdat ik wist dat de boeken uitverkocht gingen geraken en door de klungelige communicatie van de Efteling ging ik er vanuit dat de kans dat ik er naast zou grijpen, vrij groot zou zijn mocht ik niet geweest zijn.
Vooral de melding dat er misschien een tweede druk zou komen, maar dat niet zeker was, was er teveel aan.
Dus, om 8:00 stipt reed ik het parkeerterrein op, waarbij er al een mooie rij voor de ingang stond. Het zou mooi geweest zijn mocht hier de Efteling bonnetjes uitgedeeld hebben, wat gezorgd zou hebben dat de chaos die ontstaan is, gewoon volledig vermeden kon worden.
Maar dat is niet gebeurd. Om iets na 9 uur gingen de poorten open, nadat ze eerst voor de verblijfsgasten opengedaan waren. Dat zorgde dus al voor het eerste "oneerlijk gevoel"-moment. Dan was het dus binnengeraken en dan werd er inderdaad door velen een spurtje getrokken naar de Spookslot-poort, waar ook mooi gewacht werd en een mooie rij gevormd werd. En dat bleef zo mooi duren, maar op een bepaald moment zagen we al mensen rondlopen met het boek en in die regio, en hoorden we ook al dat er al een serieuze rij stond. Het tweede "oneerlijk gevoel", dus.
De poort aan het Spookslot ging ook niet open om 10:00, maar pas later. Ze kregen hem niet open, vermoedelijk door de mensenmassa, dus kwam er personeel (die je op de video's ziet) om het na te kijken, maar eerlijk gezegd kon ik deze niet zien staan van waar ik aan het wachten was.
Het enige "gevaarlijke" moment kwam wanneer de poort uiteindelijk open ging, wanneer de mensenmassa zich door de langzaam openende poort probeerde te duwen. En dan werd er vrij hard gespurt door velen (maar, ik wil dit benadrukken, ik heb zelf niemand zien vallen, verre van). De sfeer was zelfs vrij gemoedelijk tot dat moment.
We werden gevraagd om achter in de rij aan te sluiten, dus langs de spiegelende laan (zoals @John mooi uitgetekend heeft), dus dat deden we ook. Alleen waren er zoveel rijen ontstaan en dusdanig veel mensen, dat het personeel gewoon niets kon doen: ze waren met veel te weinig, en de beveiligers heb ik niets eens iemand zien aanspreken. Het was letterlijk 1 personeelslid dat haar best deed.
Er waren geen dranghekken voorzien, geen markeringen, gewoon niets. En dat mag je de Efteling gerust wel kwalijk nemen. Deze hele situatie had namelijk heel erg makkelijk vermeden kunnen zijn: iedereen stond mooi aan de Spookslot-poort aan te schuiven en aan de ingang. Had bonnetjes gegeven, dan had dit gewoon nooit gebeurd. Of gewoon wat extra dranghekken, dat had ook al heel wat geholpen en had vermeden dat het in plaats van een wachtrij, een wachtplein geworden was.
Of gewoon dat van die webshop iets eerder bekend maken, dat had ook al veel gedaan. Want dat kwam uiteindelijk hetzelfde personeelslid zeggen dat er een webshop kwam voor nabestelling, maar dat moest ze dus elke paar meter gaan zeggen.
Uiteindelijk heb ik 3 uur aangeschoven en heb ik rond 11 uur mijn boek kunnen aankopen. Ik stond vrij ver vooraan, maar doordat de rijen vermengd waren, stond ik in feite zo goed als achteraan.
Ik heb het boek kunnen bemachtigen, en wees gerust, dat komt nooit of te nimmer op Marktplaats. Ik heb vooral veel echte fans van de Efteling gezien die aan het aanschuiven waren, die gewoon een aandenken aan het Spookslot wouden. Die heel vriendelijk waren, en ik geraakte aan de praat met velen. Ik heb er echt geen slecht gevoel aan over gehouden, buiten aan de chaos op het plein zelf wat de Efteling écht beter had moeten aanpakken.
Want ik merk dat er veel gezegd wordt van "Efteling-gekkies", maar de enige die ik hier als schuldige aanduid is de Efteling zelf. Dit was amateuristisch aangepakt en dit had op zoveel manieren vermeden kunnen worden, door kleine ingrepen. Iets meer dranghekken had al zoveel opgelost, of de webshop eerder aankondigen of communicatie gewoon veel beter voeren.
Want dit voelt naar mij toe alsof er doelbewust iets neergezet geweest is met het oogmerk van exclusiviteit, met alle gevolgen van dien. Dat je een normale pin of souvenir exclusief wilt maken, tot daar toe.
Bij het sluiten van een attractie is dat absoluut niet OK en moet het ruim voorbij de opening van de opvolger gewoon beschikbaar in het park blijven.
Om samen te vatten: het viel beter mee in het echt dan hoe het nu neergezet werd in de media én er zijn serieuze blunders begaan.