nee hoor @Cornelius ! Ik kan de keuze best snappen door de nabijheid van Amsterdam, voor (eventueel buitenlandse) toeristen en dagjesmensen is dit een 'stedelijk stukje park' in een verder vooral groen park.
Er wordt in dit topic gesproken over "als ik amsterdam wil zien, ga ik wel naar amsterdam". Dan mis je het punt: het gaat in een pretpark niet om het zien van amsterdam. In Duinrell gaat het er om dat er een stedelijk pleintje/straatje wordt neergelegd, en dat wordt aangekleed met een Amsterdams stijltje. Dat is logisch, want die stijl is in die omgeving het oude stedelijke. Feitelijk is er gekozen voor een historiserende sfeer.
Eerder werd ook al door @SynVox218 genoemd dat het lijkt op een 'typische vinexwijk', maar dat klopt natuurlijk van geen kant. Vinex is toch echt wel wat anders dan een historiserend straatje.
Dat er wat meer Amerikaanse invloeden inzitten (die hun oorsprong weer hebben in west europa) dan puur Amsterdamse stijlen, maakt me niet zo veel uit. Er wordt nieuwbouw gepleegd met een goeie gevel en een eigen sfeertje dat we volgens mij nergens in Nederlands pretparkland nog tegenkomen. Er is dus gekozen voor uniciteit, en daar valt best wat voor te zeggen. 🙂