CornelusKuyles De Vliegende Hollander is prachtig, maar als die gecombineerd had gestaan met bijvoorbeeld De Halve Maen en nog een scheepvaart gethematiseerde ride was het toch veel mooier geweest?
Dat was ook het concept: Heel ruigruik had toch een beetje dat haven Thema.. Zelfs de oude tuffer paste daar met wat moeite in (auto's die aan de haven komen leveren).. Totdat ze dan opeens weer Nest erbij gingen gooien.
Waar is dan de (lange termijn) visie?
CornelusKuyles Ook nu kondigen ze een themagebied omtrent Danse Macabre aan.
Voor wat we tot nu toe weten wordt het ook hier geen themagebied.. Althans: Niet meer dan het al was.. want ook nu ziet er een horecapunt met terras en toiletten in het spookslot (niet dat de horeca vaak open is, maar dat zit naast het punt) Het lijkt er niet op dat er nog meer gaat komen dan een vrij letterlijke vervanging.
keey87 Probleem is, een Verheij is geen Pieck en omgekeerd. Een Sander De Bruijn is geen Van De Ven.
Deze ontwerpers hebben ook geniale ideeën die ze kwijt willen.
Anton Pieck heeft eigenlijk alleen het sprookjesbos gedaan. Bij het Spookslot was Ton van de Ven al betrokken (maar ook nog veel van Pieck) en bij mijn weten heeft van de Ven daarna altijd de leiding gehad. Toch was dit nooit een probleem om de stijl van Pieck er goed in te houden. Waarom zou dat met andere ontwerpers wel zo zijn??
Je werkt in opdracht van een bedrijf. Dat bedrijf heeft bepaalde eisen en dan dien je je daar aan te houden.
Stel je voor dat Coca Cola een nieuw ontwerper in huurt die het logo opeens vierkant en blauw gaat maken omdat dat bij zijn eigen stijl past.. Dat kan toch niet??
keey87 Maw, de huidige generatie is al wel heel wat gewend en je moet kunnen volgen. De ontwerpers staan momenteel in een onmogelijke split om zowel de fans van het eerste uur tevreden te stellen en de Eftelingse stijl zo goed mogelijk te behouden enerzijds maar tegelijkertijd datzelfde park de 21ste technologische eeuw in te sturen.
Ik zie niet in wat het één met het ander te maken heeft. Er bestaan prachtige voorbeelden hoe schermen (met 3D effecten) ingewerkt kunnen worden in een attractie. Denk aan Harry Potter, huntik, Spiderman of de Avengers darkride in IMG world of Adventure. De Efteling kan dit prima ook doen zonder dat daar de eigen stijl voor overboord gegooid moet worden.
Technologie is een tool die in geen enkel opzicht stijl hoeft te definiëren.
keey87 Symbolica lijkt bv in niets op de eerste concept-art van het toengenoemde hartenhof. En velen zijn nog steeds teleurgesteld dat het maar dat is.
Hier inderdaad het tegenovergestelde. Het mag dan niet lijken op de voorloper van het project, maar symbolica is toch best aardig in de Eftelingse stijl gemaakt. De buitenkant had wat meer scheef mogen zijn, maar in dit geval past het kaarsrechte er eigenlijk nog best goed bij zonder dat het on-eftelings wordt. (immers mag je van het paleis verwachten dat het er wat beter bij ligt dan het land er omheen). Hoe je het ook went of keert: het is sprookjesachtig, ook al is het niet op een oud sprookje, maar op eigen IP gebaseerd.
De kritiek die je kunt hebben op Symbolica is eigenlijk het niet meer repareren van de vis en dat men Interactie gebruikt heeft om 2 kleine, slechte scenes interessant te maken, waardoor dat stukje het vlees nog vis is. De rest van de rit is nog steeds goed en ik denk dat als de efteling een attractie zou zetten die volledig op interactiviteit gebaseerd is (in plaats van een luie oplossing voor een probleem) dat wél goed zou zijn.
keey87 Wij zijn er laatst geweest met kinderen en volwassenen die nog nooit in de Efteling geweest zijn en ze vonden het geweldig.
één groepje personen is moeilijk een realistisch meetpunt. In mijn omgeving is het namelijk het omgekeerde (7 en 9 jaar oud + ouders) en dat is evenmin een realistisch meetpunt.
Feit is dat de Efteling hier een stijl probeert na te maken, waarbij het origineel waar de attractie op gebaseerd is er eftelingser uit ziet dan wat de Efteling zelf gemaakt heeft. Hoe je het ook went of keert: het is niet goed.
Als je puur en alleen het algemene publiek als meetpunt neemt, had de Efteling de baan ook volledig zonder theming kunnen neer knallen. Het publiek is toch al best snel tevreden. Een mooi voorbeeld blijven de "Luie IP Parken". Denk aan het Nickland van Movie Park, Six Flags of het gros van Plopsa (die beiden een beetje hetzelfde niveau hebben). Mensen betallen belachelijke bedragen voor attracties waar een IP achter zit, maar die qua theming eigenlijk niets voorstellen.
Moeten dan alle parken een soort Six Flags worden omdat bezoekers dat ook wel goed vinden??
Lijkt me geen goed argument te zijn.
Daarom dat Contuïniteit voor bedrijven zo van belang is. De Efteling kan er prima mee weg komen om soms wat thematische bagger te plaatsen (waarbij ik persoonlijk J&D nog steeds het beste voorbeeld vind). Één attractie op velen haalt de gehele sfeer van de Efteling inderdaad niet onderuit.. maar als je dat blijft doen, gaat uiteindelijk ook het gewone publiek dit merken en gaan ze weg blijven uit je park.
Natuurlijk zijn we als fans soms iets té perfectionistisch (zoals bij Symbolica vs. Hartenhof).. Dat mag op zich ook wel om kritisch te blijven. Maar ik denk dat in deze discussie wel degelijk genoeg terechte opmerkingen over de Efteling worden geplaatst.