Japio De hele wachtrij is afschuwelijk, maar als je nou over een themagebied met achterliggend verhaal spreekt, is dat er met recht een. Hoe op allerlei plekjes flarden van dat verhaal zijn te vinden, is heel leuk gedaan. Mooie, impliciete storytelling.
Hier sluit ik me graag bij aan.
De gehele attractie M&M doet goed zijn ding, ik heb ook altijd de keuze voor het type achtbaan verdedigd want de Efteling had grote nood aan een instapachtbaan. Mijn kritiek gaat wat betreft M&M daar ook helemaal niet over. En ook station interieur met de twee deugnieten die de trein aanslingeren en de interactie tussen treinen, versnelling en de fouten daarna is top. Net als de rest van de grappen en verhaaltjes in het gehele gebied zoals de verstopte deugnietjes in de bakkerij, het vissen naar de kippen of de witte handjes in en rondom de bakkerij.
Wat ik gewoon vervelend vind is dat het stationsgebouw van M&M qua bouwstijl mij echt geen gevoel van een Duits stadje of een werkplaats of wat het dan ook moet voorstellen opwekt. Het is deels heel vierkant met wat vakwerk er letterlijk opgeplakt wat de illusie verbreekt en dan her en der wat gevels welke maar wat zweven uit het niets. Het gebouw is niet té simplistisch om op te gaan in de natuur zoals het park goed kan en zoals het station van de Bob beter was, en het is niet te mooi gethematiseerd om gewoon een sfeervol Duits dorpje of gebouw uit te beelden zoals bijvoorbeeld het station van Baron ook doet.
Efteling doet dit eigenlijk altijd beter en laat het vervolgens met Backerei Krumel wel weer zien waardoor station M&M des te meer uit de toon valt.
En in de wachtrij doen ze dingen die ik ze alleen bij herbouw Python óók zie doen en echt ver onder hun niveau is. Zelfs van heel veel pretparken. Rommelige beplanting, ongebruikte paden vol onkruid, braakliggend terrein wat gewoon buiten pretparken op die manier al lelijk is, theming/interactie die schijnbaar niet heeft gewerkt en als een lelijke doos achtergelaten is.
Daar stoor ik me gewoon aan, en eenmaal in de toffe rit is dat ook weer vergeten, maar hier word ik korte tijd echt uit de bubbel gehaald en dat kán nooit de bedoeling zijn.
Is zo’n Python wachtrij, of M&M wachtrij en theming gebouw, voor mij gelijk reden zorgelijk naar toekomstige projecten te kijken? Nee, ik bekijk elk project met open vizier.
Maar ik begrijp die argwaan met zulke missers wel.
En niet eens om stijlbreuken of andere moeilijkdoenerij want zo ben ik nog geeneens veel in het park bezig. Het moet gewoon schoon, netjes, leuk aangekleed of compleet gethematiseerd zijn waardoor ik in een bubbel beland die ik buiten het park niet vind.
En een M&M of wachtrij Python (of het rommelige hoekje van oud podium Fata Morgana om nog iets te noemen, of een dag met onder de maat operations op alle fronten zoals toevallig gisteren) haalt me daar even uit. Zodra Efteling die finesses mist die ze normaal wel laat zien en daarmee ook zo hoog scoort, ben ik kritisch en voldoet ze niet aan mijn verwachtingen.
En dat gebeurt helaas af en toe, maar het lijkt erop dat die zorgen niet nodig zijn voor Dance Macabre. Voor de verdere toekomst gaan we het zien.