Michael Ik heb daar eerder in dit topic al
wat over geschreven. Maar nog maar een keer dan: als de Efteling de komende jaren op 5 miljoen bezoekers moet blijven, een aantal dat men met het huidige park al haalt, verwacht ik dat de uitbreidingsplannen, die tientallen miljoenen gaan kosten, voorlopig onhaalbaar zijn. Dat heeft twee nadelen:
- de Efteling zal zakken in de Europese ranglijst (andere parken mogen immers wel vrolijk doorgroeien). Terwijl men juist steeds meer aan het inzetten was op meer internationale bezoekers.
- men zal af en toe toch willen vernieuwen, maar dit dan doen in het huidige park. Dat betekent vervanging en daar houden we als liefhebbers niet van.
Natuurlijk kan men snijden in het aantal bezoekers:
- Verhogen van prijs of afschaffen van kortingsacties
- Afschaffen of veel duurder maken parkeerabonnementen (zodat abonnementhouders minder vaak met de auto komen)
- Een maximum op het aantal bezoeken per abonnement of wellicht het geheel afschaffen van abonnementen
Dit is een beetje wat Disneyland Anaheim de afgelopen jaren heeft gedaan. Daar ging het vooral om het verminderen van het aantal abonnementhouders, omdat het park te vol was en abonnementhouders overlast veroorzaakten voor dagbezoekers.
Het nadeel van het drastisch verhogen van de prijs is dat het de Efteling meer een elite-ervaring maakt en dat is niet wat het park wil uitstralen. Wij liefhebbers weten dat het park goedkoop is voor wat het biedt, maar daar zijn de meningen over verdeeld. Overigens hoor ik dat soort uitspraken vaak van mede-abonnementhouders, die natuurlijk niet zo veel te maken hebben met de reguliere toegangsprijs. Een abonnement heb je er met vijf bezoeken per jaar uit en veel abonnementhouders zitten daar ver boven. Als de Efteling een maximum aantal bezoeken per abonnement zou instellen of de abonnementen helemaal zou afschaffen, vraag ik me af hoe velen over een veel hogere ticketprijs zouden denken (je ziet dat al een beetje in de discussie rondom Phantasialand).
En deze scenario’s zijn niet ondenkbaar; een abonnementhouder die nu 20x per jaar met de auto komt, verbruikt de stikstofruimte van 20 reguliere bezoekers, maar de Efteling verdient er veel minder aan. De (parkeer)abonnementen zijn dus een logische knop om aan te draaien.
Meer algemeen: de prijs zou in de loop der jaren enorm moeten stijgen om te compenseren voor het feit dat bezoekerstoename niet meer mag. Zeker met de huidige inflatie zal het de Efteling dan moeite genoeg kosten om winstgevend te blijven; sparen voor grote uitbreidingen zie ik dan niet meer gebeuren.
Het afschaffen van de kortingsacties zal zorgen voor een dip, zodat er weer even ‘groei’ mogelijk is, maar dat geeft hooguit een paar jaar uitstel tot de 5 miljoen weer is aangetikt.
Parkeren op grote afstand van het park en daarna elektrisch vervoer naar het park zou nog kunnen, hoewel ik het niet zie gebeuren (op welk land moet dat dan)? Nog los van al het gedoe als bezoeker.
Kabelbanen en monorails lijken me al helemaal wishful thinking.
Kortom: als de komende decennia het aantal bezoekers op 5 miljoen moet blijven, zie ik het somber in voor de groeiambities van het park. Het wordt dan op termijn een soort Walibi Holland of Bobbejaanland (wel van veel hogere kwaliteit natuurlijk): vooral stilstand met eens in de zoveel jaar iets nieuws. Niet omdat het park niet populair is, afhankelijk van zuinige investeringsmaatschappijen of niet weet welke kant het op wil, maar omdat de overheid groei verbiedt. Een sterfhuisconstructie dus.