Michael Zoals iedereen, afwachten wat dit concreet gaat betekenen voor het park. Zoals al eerder gezegd hebben we ook geen enkel benul hoe groot de Efteling is in de weging rondom het Natura2000 gebied. En als ze significant impact maken, dan komt direct de vraag door welke activiteiten dat is.
Ik denk dat dit een hele belangrijke is, er zijn een aantal mensen die meteen enorme doemscenarios hebben, hier maar ook op andere plekken.
Ik hoorde Tim in Kleine Boodschap ook al helemaal los gaan erover, niets kan meer, allemaal problemen, alles moet eruit.
Maar het belangrijkste is, we weten alle details nog niet, sterker nog, we weten eigenlijk alleen een paar hele vage kaders.
Op dit moment ligt er de wens van grofweg 70% stikstof besparing in de Loonse en Drunense duinen te realiseren en dat kan mogelijk komen uit een "ring" om het gebied heen (KB benoemde een ring van 1KM, maar volgens de brief moet die ring nog vastgesteld worden in de plannen van de provincie en is die invulling nog niet definitief)
En dit roept meteen al zo enorm veel vragen op (ik benoem er maar een paar)
Ten eerste is de 70% nog niet in steen gebeiteld, hier kan nog in afgeweken worden in bepaalde gebieden, en er zit nog (ondanks het "evenredig op te brengen door alle sectoren") ruimte om evt zaken uit te ruilen met andere sectoren (stel dat 1 boer uitkopen al 50% besparing geeft dan kan dat gewoon gebruikt worden om die 70% te realiseren).
Sowieso heeft de Efteling ivm hun bestemmingsplan wereld van de Efteling al veel maatregelen genomen om stikstof te reduceren in de totale wereld van de Efteling, voornamelijk om de bezoekersstromen te compenseren, maar er is een kans dat slechts een deel van de Efteling in het stikstof-reducerende gebied ligt.
Verder zoals Michael al opmerkt, weten we ook op dit moment niet wie "de vervuilers" zijn en in welke mate de Efteling hier een aandeel in heeft. Wanneer er naar een bepaalde ring om het natuurgebied gekeken wordt kan het best zijn dat het nog een Warmte Koude opslag betreft en een paar CV ketels eruit trekken.