In 2020 viel er zoals bekend niet veel te reizen, maar kwam PortAventura wel met een goede aanbieding voor 2021. Zo goed dat we besloten te boeken en toen het bijna zo ver was en door kon gaan hebben we deze boeking uitgebreid naar een kleine Spanje trip. Hier nog een handig lijstje met alle topics in deze serie:
Spanje tripje 2021, deel 1, PortAventura
Spanje tripje 2021, deel 2, Hard Rock Hotel Madrid
Spanje tripje 2021, deel 3, Parque Warner Madrid
Spanje tripje 2021, deel 4, Parque de Atracciones de Madrid
Spanje tripje 2021, deel 5, ronde 2: PortAventura & Ferrari Land
Ook voor Parque de Atracciones de Madrid hoeven we niet heel vroeg ons bed uit aangezien ook dit park pas aan het einde van de ochtend opent. We zullen er echter snel achter komen dat we nog wel wat rustiger aan kunnen doen, maar hoe dat precies zit lees je zometeen wel. Als we tegen 12:00 parkeren op de parkeerplaats van PA (ik blijf het niet uittypen hoor 😛) regent het en best hard ook. Maar he, we hebben het weer nu eenmaal niet voor het uitkiezen en we hebben geen andere keus dan het park vandaag te bezoeken dus op naar de service balie. Ook hier hebben we namelijk gratis toegang met ons Slagharen abonnement en ook dit park had ik vooraf gemaild en in het Spaans terug gekregen dat we direct naar de kassa konden. Maar ik heb mijn lesje na gisteren wel geleerd. Maar hier stuurt de service balie ons zelfs direct naar de toegangspoortjes voorbij de kassa zonder ook maar iets te controleren, fijn hoe consequent parken binnen dezelfde groep opereren. Overigens krijgen we bij de service balie wel nog te horen dat de attracties sluiten als het regent, dit nemen we met een korreltje zout. We hebben tenslotte wel vaker attracties in de regen zien draaien en dit is vast voor als het weer nóg slechter zou worden. Mistakes were made.
Het regende dus bij aankomst
Maar we zijn er!
Eenmaal in het park komen we erachter dat er inderdaad veel attracties gesloten zijn, maar he het park is net 5 minuten geopend dus dat zijn vast opstart problemen vanwege de regen. De topspin draait namelijk ook al gewoon. Wij besluiten echter dat we die nou niet bijzonder genoeg vinden om een nat pak voor te halen en gaan het winkeltje in, daar kopen we een heuse Baby Shark paraplu omdat ik geen waterdichte jas aan heb. Daarna beginnen we aan ons rondje door het park.
Deze slaan we dus nog maar even over
Maar daarna blijkt het allemaal toch wat tegen te vallen. Tarántula, de spinning coaster is dicht. Abismo, een Maurer SkyLoop is dicht. Zelfs de log flume is gesloten terwijl de bootjes op dat moment wel leeg hun rondjes maken door de baan. De Huss Condor is wel geopend maar de zitjes zijn een zwembad, ik heb het er voor dit type attractie net niet voor over om daarin te gaan zitten. Maar er lijkt ook goed nieuws te zijn! We zien tussen de bomen door dat de lifthill van Tornado, de Intamin Suspended Looping Coaster, een van de topattracties van het park draait! We gaan snel die kant op om opnieuw teleurgesteld te worden. De attractie is namelijk wel degelijk geopend, maar hier maken we kennis met een bizarre operations beleid van PA.
Deze attractie gaat pas rijden als ALLE 24 zitjes van de trein gevuld zijn, ik denk dat ze op dit moment van de dag blij mogen zijn dat er überhaupt 50 mensen in het park zijn.
We blijven even staan en er komen nog wel een paar mensen, maar we komen niet verder dan 7 personen dus uiteindelijk druipen we allemaal af en vervolgen onze weg door het park. Een kwartiertje later vinden we ein-de-lijk een attractie die open is waar we ook wel in willen! Simulador Virtual, een niet aangeklede simulator in een generiek gebouw waar de film “Aladdin The Bachelor Party” draait. In deze film volgen we een discount Disney Aladdin die na zijn vrijgezellenfeest probeert om op tijd terug bij Jasmine te zijn. Over de kwaliteit van de film zullen we het verder maar niet te veel hebben. Fun fact is wel dat Yolande en ik een privé rit hadden in deze attractie. Terwijl we net nog ergens weggestuurd worden omdat we niet met genoeg mensen waren en deze simulator had meer stoeltjes dan die achtbaan 🤡
Een attractie! En nog droog ook!
Discount Disney Aladdin
Nóg een binnen attractie! Maar helaas, deze bleek dicht omdat hier een tijdelijk Halloween spookhuis in zit
Maar we houden de moed erin! En als we de ketting van TNT Tren de la Mina, de nieuwste achtbaan van het park (2012) zien draaien lopen we meteen de rij in. Maar ook hier krijgen we de deksel op onze neus “nee je hebt echt wel minstens 8 personen nodig voor we gaan rijden”. Het is gelukkig geen hele trein, maar nog steeds gaan we dat met z’n tweeën niet voor elkaar krijgen. Overigens zijn de medewerkers die ons dit melden ook niet bepaald vriendelijk en lijken het vooral vervelend te vinden dat we ze uit hun gesprekken met hun collega’s halen.
Maar dan komen we aan bij Patrulla Canina, wat de Spaanse naam is voor Paw Patrol en hier een kiddie coaster is. En die is open. En we mogen zonder discussie meteen instappen. Én de medewerkster is nog vriendelijk ook! Yolande mocht zelfs nog een tweede ritje maken, helemaal in haar eentje! 😲 Het moet niet gekker worden hier.
Paw Patrol
Even uitrusten van al die spanning en sensatie hoor
Ja joh, alsof we nog geen water genoeg hebben hier
We besluiten na een uur of 2 in de regen dat we vandaag maar wel gaan lunchen en om onszelf een beetje te troosten eten we voor de lunch een taartje bij Mercado de San Isidro. Vanaf daar hebben we ook zicht op Vértigo de wilde muis achtbaan die sommigen van jullie misschien wel herkennen als Speedy Bob links. We hebben daar bijna een uur gezeten en zien af en toe de zon voorzichtig een poging doen om door te breken en besluiten ons geluk weer eens te gaan beproeven, misschien zijn er inmiddels wat attracties opengegaan want de regen is veranderd in lichte miezer.
Deze heeft er in ieder geval nog geen zin in
Maar bij de vrije val toren hebben we wel geluk! Die kan wel tegen een beetje miezer en we mogen ons een keer laten ophijsen en naar beneden laten storten. Na Huracan Condor, Thrill Towers en La Venganza del Enigma is deze niet zo heel spannend meer. Maar he, we kunnen weer een attractie afvinken en het personeel was semi vriendelijk. Daarna komen we weer voorbij de 3 grote achtbanen van het park maar hier zit helaas nog steeds geen leven in. Wel is inmiddels La Jungla geopend, een towboat ride met vlotjes langs wat jungle scenes.
Met het vlot door het oerwoud
Komt me bekend voor deze scene 🤔
In de achtbaan van Glove World mogen we wel!
Zelfs met paraplu!
Deze was natuurlijk dicht
De show gaat ondanks het slechte weer gelukkig wel gewoon door. La banda de Los Muertos, hoe het verhaal nu precies zat durf ik je door de taalbarrière niet te vertellen. Wat ik je wel kan vertellen is dat ook deze show live (en goed) gezongen werd en dat is natuurlijk sowieso al een groot pluspunt. Het klonk ook allemaal gezellig, de dansjes waren leuk. Prima vermaak om te wachten tot men hopelijk ook nog wat attracties gaat openen vandaag.
Olé!
Zien we daar nu blauw in de lucht boven TNT Tren de La Mina!?
Voor de selfie met Dora mochten we ons mondkapje even af 😎
Zoals je ziet breekt na de show de zon door en het duurt niet lang tot het opnieuw prachtig weer is. Wel wat frisser dan de afgelopen dagen maar we lopen weer in de zon in een pretpark! Op naar al die attracties die steeds gesloten waren. Ja niet dus. Alles wat dicht was blijft nog steeds dicht. Bij Tarántula staat voor de ingang van de wachtrij een medewerkster met haar zonenbril op van de zon te genieten en ik besluit toch eens te vragen waarom de achtbaan nog steeds gesloten is. Het letterlijke en erg onverschillige antwoord is dat de baan eerst moet opdrogen. Mijn argument dat dit type achtbaan op de Duitse kermis in de stortregen gewoon zou draaien maakt natuurlijk geen indruk. Maar ze wekte op voorhand al de indruk dat het maar weer onhandig was dat ik haar überhaupt aan sprak terwijl ze daar in de zon staat te staan.
Testritjes, maar nog niet open
De zon schijnt, snel uitzetten dat ding!
In de verte zien we dat de Star Flyer (de hoge zweefmolen) inmiddels geopend is dus we gaan daar maar een ritje maken. En dan keert gelukkig het tij en zien we steeds meer attracties openen. Zo kunnen we eindelijk een ritje maken op Tarántula, die een hele toffe lay-out blijkt te hebben en ook erg goed spint!
We hebben de moed er weer een beetje in zitten en gaan opnieuw richting de Tornado. Maar daar staan, je raad het al, te weinig mensen te wachten. We sluiten toch aan in de hoop dat meer mensen zullen volgen maar echt opschieten doet het nog niet. Deze achtbaan ligt ook aan een doodlopend pad buiten de route alsof dit bewust zo gedaan is zodat niet te veel gasten hem kunnen vinden. Maar dan komen er wat Spanjaarden aanlopen (of in ieder geval mensen die Spaans spraken) die vroegen waarom iedereen wachtte maar er niks gebeurde. Na een korte uitleg bleek al snel dat ze geen zin hadden in deze onzin en vertrokken weer. Om daarna terug te komen lopen met een hele groep mensen achter zich aan (wat de operators zichtbaar irriteerde). Die zijn dus teruggelopen naar het hoofdpad en hebben daar net zo lang mensen aangesproken tot ze er genoeg hadden om de rit te kunnen laten beginnen. De operators laten ons expres nog even extra wachten en laten ons dan ein-de-lijk de achtbaan in. Ook bij het controleren van de beugels maakt het personeel trouwens een ongeïnteresseerde en verveelde indruk, ze vinden ons bezoekers duidelijk heel vervelend.
Het is echt enorm jammer dat het zo’n uitdaging blijkt te zijn om deze achtbaan te kunnen bereiden want de rit is tof en vrij soepel, wat je doet afvragen waarom Intamin niet wat meer van dit type achtbanen verkocht heeft. Vast niet vanwege de soms wat lelijke support constructies toch? 😅 Omdat de operators zo aardig waren tegen ons bedanken we ze trouwens door collectief opnieuw de rij in te lopen voor ene tweede ritje. Ook dit wordt je trouwens zo moeilijk gemaakt want voor het pad dat direct terug naar de ingang van achtbaan gaat zit een hek dat met een hangslot gesloten is, je moet dus helemaal omlopen. Maar voor onze nieuwe beste vrienden op het station hebben we dat graag over.
Het zal niet zomaar uit elkaar vallen maar mooi is anders
Wij zijn er klaar voor!
Gelukkig voor de mensen na ons waren er na ons 2e ritje nog steeds genoeg mensen die omliepen om de trein nog eens te vullen
Ook Abismo is inmiddels geopend en is na onze eerste rit direct mijn favoriet in het park. Ja het verticale optakelen en daarna ondersteboven meteen de eerste inversie in gaan zit wat ongemakkelijk. Maar de hangtime, snelheid en airtime die er achteraan komen zijn dat meer dan waard! Ook hier moet trouwens per se de hele trein vol zitten voor er een ritje gemaakt mag worden. Maar ook hier zijn er genoeg mensen die een tweede ritje wel zien zitten, ondanks dat je daar ook hier je zo ver mogelijk voor moet omlopen.
Indrukwekkende constructie ook wel
Nu het eindelijk kan gaan we snel door met ons rondje door het park en maken we nog een ritje in de wilde muis achtbaan en vliegtuigjes (mini)achtbaan met een summier Fairy Odd Parents thema. Dan hebben we in ieder geval alle achtbanen in het park een keer gehad. Daarna maken we nog een ritje in beide monorails (een treintje voor Nickelodeon Land en een hangende Zappelin monorail voor de rest van het park). Om daarna de Topspin, die inmiddels droog gedraaid is, mee te pakken. Die wordt dan overigens weer gestart voor 5 personen, het blijft een raar beleid hier. Daarna pakken we ook de Huss Frisbee mee en doen re-rides op Abismo en tarántyla. Bij Abismo stonden we overigens eerst weer met te weinig mensen waarbij het toegangshek open vloog om ons op onvriendelijke wijze duidelijk te maken dat het pas ging gebeuren als er 12 mensen stonden te wachten en daarna het hek dus ook weer dicht. Maar wij zijn, tot ongenoegen van de operator, blijven wachten en na 5 minuten konden we een ritje maken.
Speedy Bob
Het stelt niks voor maar toch doen he 🤣
Vrije val toren en Abismo
De Star Flyer is wel tof geplaatst zo
Nog eens Abismo
Tarántula
Deze gaf een prima ritje!
We sluiten de dag af met een frietje en een snackje bij een klein kraampje vlak bij de ingang van het park. Hier was bij uitzondering vriendelijk personeel te vinden die mij hielp met de vertaling van het menu. Daarna vonden we het wel mooie geweest en zijn we teruggegaan naar het hotel. Op zich hadden we nog langer kunnen blijven maar het werd inmiddels alweer rustiger in het park en we hadden geen zin in nog meer frustratie over de operations en het moeten wachten op andere bezoekers tot een rit kon beginnen 😉
Yolande ging ook nog op de foto met deze engerd
Goed, Parque de Atracciones de Madrid. Ik denk dat mijn mening over het park wel redelijk duidelijk is geworden in het verslag. Natuurlijk waren we gewaarschuwd over het dicht zijn van attracties tijdens de regen, maar hoelang ze daarna alsnog dicht bleven terwijl het al lang drogen sloeg echt nergens op (voor zover het dichthouden van die attracties tijdens de regen überhaupt ergens op sloeg). Daarnaast was een groot deel van het personeel ongeïnteresseerd, onvriendelijk en leken de bezoekers oprecht vervelend te vinden. Een hele andere ervaring dan we in de voorgaande parken gehad hebben. En dan hebben we ook nog die gekke operations waarbij er een minimaal aantal bezoekers nodig is om een ritje te mogen maken terwijl er amper genoeg bezoekers in het park zijn om dat aantal te halen, blijf dan dicht 😅 Overigens wel pluspunten voor die paar medewerkers die we aantroffen die wel vriendelijk waren, die waren compleet het tegenovergestelde van hun collega’s. Zo ook de scare actors die vanwege Halloween de hele middag en avond in het park liepen, ook die deden hun best om bezoekers een leuke dag te bezorgen! Maar helemaal wegstrepen doet dat de negatieve ervaringen natuurlijk niet. Nu zou ik je nooit afraden om de toffe achtbanen in dit park te gaan bezoeken maar weet wel waar je aan begint 😂 Wij gaan nu op naar het hotel, morgen reizen we terug naar Tarragona waar we dan nog een overnachting hebben om op dinsdag terug naar Nederland te vliegen.