In 2020 viel er zoals bekend niet veel te reizen, maar kwam PortAventura wel met een goede aanbieding voor 2021. Zo goed dat we besloten te boeken en toen het bijna zo ver was en door kon gaan hebben we deze boeking uitgebreid naar een kleine Spanje trip. Hier nog een handig lijstje met alle topics in deze serie:
Spanje tripje 2021, deel 1, PortAventura
Spanje tripje 2021, deel 2, Hard Rock Hotel Madrid
Spanje tripje 2021, deel 3, Parque Warner Madrid
Spanje tripje 2021, deel 4, Parque de Atracciones de Madrid
Spanje tripje 2021, deel 5, ronde 2: PortAventura & Ferrari Land
We konden vandaag lekker uitslapen want Parque Warner Madrid opent pas op 12:00. In ruil daarvoor is het dan wel ook tot 00:00 geopend! De weg naar Parque Warner is een bijzondere. Eenmaal los van de stad en de afslag richting het park genomen is het net of je gewoon maar de woestijn in aan het rijden bent en dan ineens ligt daar een pretpark. Of naja, de poortjes waar je parkeergeld moet betalen 😉
En we zijn niet de enige die op tijd vertrokken vanmorgen
Maargoed de auto is geparkeerd en vol goede moed gaan we richting het park. We hebben in dit park namelijk gratis toegang met ons Slagharen abonnement! En slim als ik ben heb ik het park vorige maand al even gemaild of we ons bij een bepaalde balie moeten melden hiermee. Dat is niet nodig, je kunt naar de reguliere kassa gaan werd mij in het Spaans teruggemaild op mijn Engelstalige mail. De reden dat ik dit uitgebreid bespreek laat zich raden, de meneer aan de kassa stuurde ons fijn door naar de service balie waar op dat moment een gigantische rij stond. Naja we hebben nog steeds goede moed, we sluiten aan en kunnen vast snel het park in.
Terwijl deze mensen allemaal alvast het park in gaan om de wachtrijen te vormen
Als we bijna aan de beurt zijn is van die goede moed inmiddels niet veel meer over en zijn we eerder de wanhoop nabij. We zijn namelijk al bijna anderhalf uur verder en de wachtrijen die eerst op 20 minuten stonden zijn in sommige gevallen het uur al ruim voorbij. Daar gaat onze kans om voor de drukte de eerste paar attracties gedaan te hebben. En dat doet gekke dingen met je. Als we dan eindelijk aan de beurt zijn en onze Slagharen abonnementen op de balie leggen geven we het geld dat we hiermee besparen net zo hard meteen uit aan twee Pase Correcaminos Gold. Hiermee mogen we zo goed als elke attractie in het park één keer doen zonder te wachten. Ik voel me daar nog steeds een beetje vies van en verschuil me dan maar achter de wanhoop van dat moment.
Maar we zijn na anderhalf uur ein-de-lijk binnen!
En laten we er maar meteen zo’n lekker cliché filmpark straatje tegenaan gooien
Aangezien hij de reputatie heeft om vaak storing te hebben beginnen we maar meteen goed met Stunt Fall, een van de weinige Vekoma Giant Inverted Boomerangs. Het laat zich raden dat de rij voor ons kort is 😅 Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik me had voorbereid op het ergste. Oudere Vekoma’s hebben nu een maal niet de reputatie dat ze erg soepel zijn, laat staan de inverted varianten. Maar niks blijkt minder waar, dit valt helemaal niks tegen! En wat een gave rit is het ook zeg, ik heb GIB’s altijd indrukwekkende achtbanen gevonden vanaf de foto’s en video’s maar nu ik de rit zelf ook ervaren heb kan ik bevestigen dat ook die indrukwekkend is. Het enige jammer zijn de wat onhandige treinen. Een coach heeft namelijk vier zitjes, de twee in het midden zitten naast elkaar en de twee buitenste zitten daar iets achter. Zo blijft het geheel redelijk compact en kun je de persoon naast je toch zien, maar het zorgt wel dat de ruimte tussen de coach voor je en de middelste zitjes erg krap wordt. Zeker als je die moet passeren met je tas om bij het zitje aan de andere kant van de trein te komen. Maargoed als dat alles is wat er te zeuren valt dan valt het niks tegen denk ik 😉
Het is wel een indrukwekkend bouwwerk ook hoor
Zoef!
Na Stunt Fall deden we ook meteen Osoyogui, de Yogi Bear splash battle. Na de vrij droge ervaring bij Angkor in PortAventura durfden we dat wel aan. Mistakes were made 😭 We hadden natuurlijk wel eerst even gekeken en het leek allemaal best wel mee te vallen. Tot we achter het muurtje langs vaarde waar we eerder geen zicht op hadden. We kregen dus een enorme douche en de target om dit uit te schakelen werkte niet. De rest van de dag waren we zeiknat, echt helemaal top (ik heb zo’n hekel aan doorweekt door een pretpark lopen).
Dit proberen we maar snel te vergeten denk ik
In een poging om wat droog te waaien is het dan tijd voor Superman / la Atracción de Acero! Het drogen schiet nog niet heel erg op maar een vette coaster is het wel. Wauw, wauw, wauw. Er zetten een paar onderdelen in die je terug kunt herkennen van Dragon Khan, maar dit is wel duidelijk de verbeterde versie hoor.
Helaas is dit wel alles wat je van de achtbaan kunt zien vanuit het park en daarvoor moet je zelfs al in de rij staan
Hier de reden waarom je van Superman niks kunt zien vanuit het park, het pad naar het uitzichtpunt is gesloten ☹
Na Superman is het natuurlijk tijd om Batman een bezoekje te brengen al zou je denken dat The Joker een toepasselijkere naam zou zijn. De wachtrij voert je namelijk door het Arkham Asylum dat volledig is overgenomen door de Joker. Het idee is natuurlijk dat we met Batman meevliegen achter de Joker aan maar wat mij betreft zou het prima zijn om het alleen bij de Joker te houden hier. Na het uitstappen kunnen we ook lezen dat de Joker ons te slim af is geweest en alweer weg is. Maar dan loop ik wat op de zaken vooruit, want we gaan natuurlijk eerst een ritje maken. Wij hebben weer eens geluk want we worden voor onze eerste rit op de voorste rij ingedeeld, dat blijft toch de beste plek voor een B&M Inverted als deze. En het mag voor velen een standaardmodel zijn, ik deed deze lay-out nog niet eerder en snap heel goed waarom hij zo vaak gekopieerd is hoor 😎
Batman
Bijna tijd om in te stappen
Aangezien we door onze voordringpassen de luxe hebben dat we toch tijd genoeg hebben om alle attracties te doen besluiten we ook even tijd te nemen voor de stunt show. Hier is dat nog echt de Police Academy Stunt Show zoals die vroeger ook in Movie Park was. Naja, ook weer niet helemaal. Het decor heeft inmiddels ook hier wat aanpassingen gehad en er zijn wat voertuigen bijgekomen, maar het verhaaltje en de muziek is er hier nog steeds.
Na de stunt show checken we in voor Hotel Embrujado. Van buiten heeft het alle eigenschappen van een spookhuis, maar van binnen blijkt het een mad house te zijn. Van het verhaal krijgen we weinig mee omdat dit in het Spaans is maar een cool detail is wel dat op de bank van de rit zelf in het midden een heuse animatronic zit. Overigens begint het ons bij het wachten voor deze attractie ook te dagen dat Parque Warner een nogal lelijk psychologisch spelletje met haar bezoekers speelt. Bij alle grotere attracties staat aan het begin van de wachtrij namelijk een medewerker mensen tegen te houden om zo een rij voor de deur te vormen. Is het dan tijd om een groep binnen te laten dan mogen éérst alle mensen met hun voordringpas (hallo, sorry 😬) en daarna de rest. In sommige wachtrijen heeft dat nog het praktische doel om te zorgen dat de rij niet voorbij de splitsing normale-/voordringrij komt. Maar bij andere attracties zit deze splitsing letterlijk meteen na de deur en kan ik mij niks anders voorstellen dan dat het een poging is om nog meer van die pasjes te verkopen.
Hotel Embrujado dus, ik had een hele hippe foto van de mad house zelf maar mijn telefoon besloot helaas om die niet goed op te slaan ☹
We vervolgen onze weg door het park en blijven onderweg even staan bij de Gotham City Stunt Show. Hier zijn The Joker en Harley Quinn natuurlijk weer niet veel goeds van plan, maar gelukkig komt Batman ons redden! Daarna maken we een ritje in Tom & Jerry Picnic en el Parque, een standaard Zierer Tivoli Large waar verder eigenlijk niet zo heel veel over te zeggen is.
Als dit maar goed komt
Heel gemakkelijk ziet het er niet uit 😆
Yolande riskeerde nog een keer een nat pak voor de remake van een oude foto
Dan is er nog een achtbaan over in dit park die we nog niet gedaan hebben: Correcaminos Bip Bip. Of zoals wij hem kennen, Roadrunner (en die zegt dan meep meep 😉). Dit is een Mack Youngstar Coaster en die doet precies wat ie moet doen, een soepele leuke rit geven.
Naamgenoot!
Laten we ook eens samen op de foto gaan 😉
Voor we aan het avondeten gaan maken we eerst nog een stop bij Aventura de Scooby-Doo. Een trackless ETF ride die ook nog eens een shooter is. En dat laatste maakt hem best vermakelijk, maar zoals je op de foto van het station ziet moet je wel precies tussen de vloer en het plafond in kijken want daarna is het snel gedaan met de magie. Door te schieten op de targets activeer je effecten in de scenes, helaas blijkt echter dat een vrij groot deel van deze effecten niet te werken. En nee het was niet omdat we de targets misten want onze scores liepen weldegelijk op 😉 Een beetje gemixte gevoelens bij deze ride dus.
Scooby Doo where are you!
De oplettende lezer zal gemerkt hebben dat we de lunch volledig overgeslagen hebben, iets waar Yolande en ik erg goed in zijn als we door een pretpark rennen. Maar we zaten dan ook nog erg vol van dat giga ontbijt in het Hard Rock Hotel. Maar inmiddels is het bijna 19:30 en lusten we wel weer iets. We halen een stukje pizza bij Jack’s Fish Market (passende naam ook) en eten die op op het terras aan het water met goed zicht op de iconische Shot ’n Drop torens van Parque Warner. Aangezien we alle attracties die we wilden doen inmiddels gedaan hebben kan het na het eten wat rustiger aan. Zo maken we een rondje met de Cine Tour (oldtimer baan) en kijken ook even de in de grote souvenirshop.
Als Batman een dagje vrij wil dan kan hij Yolande bellen
Daarna gaan we in de Lex Luthor Invertraton, wat een hele luxe naam is voor een topspin. Een topspin die overigens een extreem matige en korte rit gaf 😅 Maar daarna is het tijd voor weer wat echte actie met La Venganza del Enigma! Die iconische shot ’n drop torens waar ik het zojuist al even kort over had. Volgens Parque Warner Europa’s hoogste attractie, wat met name komt door het speciale bouwwerk boven op de 3 torens maar ook zonder dat “record” zijn ze indrukwekkend. De rit is helemaal prima zoals we dat van een S&S toren als deze gewend zijn en de hoogte indrukwekkend! Daarna doen we nog een bonusrondje Batman en worden we bevestigd in het gevoel dat we gedurende de dag steeds meer krijgen. We zijn genept met de wachttijden in het park. Bij Batman wordt nog steeds 40 minuten aangegeven maar binnen 20 minuten zitten we er al in terwijl rij de even lang lijkt als toen we hem in de middag met onze voordingpas deden. Dat geld hadden we ons waarschijnlijk kunnen besparen. We wilde daarna trouwens ook nog een ritje Superman en Stunt Fall doen maar beiden bleken in storing te zijn (Superman al sinds halverwege de middag).
We zien ze in de verte al staan
De mad house is in de avond ook mooi uitgelicht
Maar hier gaan we nu dus voor!
Gezellige bende hier
Ook in dit park wordt Halloween gevierd en dat kan uiteraard door de spookhuizen te bezoeken, maar dat is niks voor mij. Maar ze hebben ook een tweetal scare zones, wat ik dan wel weer grappig vind om een keer doorheen te wandelen. Een in het Gotham deel van het park en een in het Western deel. Het was alleen een beetje gek want deze scare zones zijn alleen tussen 22:00 en 22:45 ofzo, extreem kort voor de hoeveelheid werk die erin zit met het grimeren van scare actors.
Het leverde wel nog een foto met The Joker op, Harley Quinn konden we helaas niet meer vinden
Deze was dicht en inmiddels weten we dat hier gewerkt wordt aan een nieuwe achtbaan
Deze was dicht en is inmiddels heropend met een geretracked deel
Scare zone zonder scare actors, maar wel feestelijk 😁
Gelukkig heropend Stunt Fall nog en staat hier een heel korte rij waardoor ik nog 2 ritjes in het donker heb kunnen maken. Yolande ging de eerste ook mee maar bekwam er niet zo goed van, vandaar dat het tweede ritje solo was. We maken daarna wel samen nog een ritje Correcaminos Bip Bip omdat die niet te ver lopen was en we de eerste rit best vermakelijk vonden. Als we daaruit komen is het enkele minuten voor sluitingstijd. We zien nog net het staartje van de parade voorbijgaan, maar vanaf een te grote afstand om er echt wat van te zien. Daarna wachten we nog even tot de grootste drukte voorbij gekomen is en dan gaan ook wij richting de uitgang van het park.
🤩
Gezellig druk
Doei Parque Warner Madrid!
Tja, Parque Warner Madrid. Het is een beetje een mixed bag. Er staan een aantal fantastische achtbanen en sommige dingen zijn echt heel tof en leuk gedaan. Aan de andere kant merk je net iets te goed dat het in dit park draait om de upsell met de voordringpasjes en zijn dingen vaak ook gewoon net niet goed genoeg of te simpel afgewerkt (denk aan het niet meer kunnen bekijken van de grootste achtbaan van het park). Zeker voor de grote IP’s waarmee ze hier uitpakken. Maar daarnaast is met dit soort zomers weer een park van dit kaliber kunnen bezoeken tot middernacht natuurlijk nooit een straf. Dusja, een mixed bag iets anders kan ik er niet van maken. Nu snel terug naar het hotel want morgen staat alweer het volgende park op de planning!