Marco Als ik snel door het topic lees merk ik dit ook bij veel mensen die ik al een tijdje bij TP zag rondlopen en die nu een gezin hebben dat die ook minder bereid zijn om veel te betalen voor een dagje uit, iets wat ze vroeger wel deden.
Ik denk wel dat je een goed punt hebt hoor Marco. (Je hele post)
Het is bij mij een combi, ik zou het liefste nog elk weekend in een pretpark rondhangen maar tijdtechnisch (kinderen gaan naar school, gaan sporten) en kostentechnisch (je betaald voor vier personen ipv voorheen alleen) is dat met een gezin gewoon lastiger. Je word dan ook “gedwongen” minder fanatiek.
Daarnaast heeft voor ons corona en vooral de maatregelen ook niet geholpen dus moet de hobby ook weer een beetje opgestart.
Maar in de bijna 20 jaar sinds 2005 dat ik intensief de hobby beleef heb ik de toegangsprijzen voor de grote parken (EFT, PHL, EP) zien stijgen van rond de €25 naar ong. €45-€65 euro. Dat is een bijna verdubbeling tot verdrievoudiging. En vooral de laatste 5 jaar gaat het zeker in de Duitse parken hard. Na de grens van €40 lijkt het echt los gegaan.
Nu is het inkomen in die tijd ook goed gestegen, maar de verdubbeling red je daarmee misschien net.
Tenslotte hebben we in de jaren nog een tijd meegemaakt dat er veel extra’s aan abonnementen kleefden waardoor je met slim uitkienen voor relatief weinig een heel jaar toegang had, zeker toen er nog weinig harde regel was over hoe vaak je toegang tot een ander park had of de controle hierop amper.
En de vraag is of die gratis toegang, ook al is het 1x per jaar, na corona nog terug komt.
Dan komt er zoals je terecht opmerkt ook wel een stukje nostalgie om de hoek kijken; dat je vroegah voor 200-300 euro een compleet weekend EP had voor 1 persoon. Inclusief overnachting, vreten, zuipen enz.
Maar de nuance heb ik hopelijk ook wel meegegeven in mijn posts. Het is prijzig en voor mijn gevoel ook relatief gezien prijziger als vroegah. We mogen blij zijn met een nog redelijk betaalbare Efteling (en voor de wekelijkse portie pretpark gaat daar maar weer snel een abo voor aangeschaft) en waar ik vroeger voor 1 persoon betaalde doe je dat nu voor 4 (met dubbel salaris, dat wel, maar toch).
Daarom mijn eerdere opmerking als sluitstuk. Veel pretparkfans betalen alleen voor zichzelf met vaak ook de flexibiliteit buiten schoolvakanties (en dus goedkoper) weg te kunnen. Dan is het een heel ander verhaal als dat je voor een heel gezin moet betalen en zal de stijging van afgelopen jaren misschien minder opvallen voor diegene die alleen nog voor zichzelf betalen.
Vooral de toegang is echt fors gestegen en juist een gezin merkt dat en ik snap daarom dat die (normale gezinnen) pretparken duur gaan vinden. Het geklaag over prijzen is van alle tijd, maar ik krijg het gevoel dat meer en meer modaal en bovenmodaal nu ook wel 2 keer na moeten denken of ze kunnen gaan en klagen.
Ook al is het beredeneerd nog steeds betaalbaar. En lijken de parken nog immens populair (maar qua cijfers niet aantoonbaar want vertroebeld door corona).