Op zich vind ik het nog niet exorbitant duurder, maar heb wel het idee dat het iets harder is gegaan dan in voorgaande jaren (zou ook een interessante grafiek zijn met daar de parken als lijn over de afgelopen 20 jaar 😛 )
Maar voor nu denk ik dat er meerdere factoren spelen een rol waarom de parken duurder worden, zoals de afgelopen 2 jaar corona waardoor parken niet altijd open konden en omzet konden draaien.
Wellicht ook wat verloop hierdoor aan personeel, en er komen om de x jaar nieuw attracties bij, welk elke keer nóg beter, groter en imposanter (moeten) zijn om te kunnen (blijven) concurreren.
Verwacht ook zeker dat het volgende jaar en het jaar erop eenzelfde trend te zien zal zijn, dit door inflatie en torenhoge bouwkosten (container ellende China, corona china & oorlog Ukraine, etc).
Wat ik mij wel afvraag is tot hoever dit kan blijven doorgaan, met de Efteling hebben wij als NL'ers geluk, kijk idd maar naar Phantasialand en Europapark, maar tot hoever kunnen ze gaan voor de gemiddelde Europeaan?
Op een gegeven moment moet het toch te duur worden om te kunnen en willen gaan waardoor de vraag zal afnemen (vraag & aanbod). Wordt het straks zoals Disney World en Universal, als een los vakantie doel waarvoor men een paar jaar moet sparen voor een gemiddeld gezin?
Het zijn denk ook niet alleen de parken, die duurder zijn geworden.
Als ik al om mij heen kijk wat uit eten kost en voortaan een biertje op het terras (€8,- voor een grote Paulaner 🙀) heb ik het idee dat het de afgelopen 3 jaar zowat half ontploft is.
Met verbazing kijk ik nog steeds hoe de terrassen & restaurants hier in Tilburg stampvol zitten, en bij een week van te voren bellen om te reserveren, krijg ik vaak te horen dat ze al vol zitten (was vroeger wat ik mij herinner bijna nooit het geval). Iedereen lijkt te klagen, maar toch kunnen we het met zijn allen blijkbaar permitteren.
Mijn partner hebben zelf geen kinderen, dus kunnen we het wel makkelijker permitteren, maar als je op vakantie "even" een parkje wil doen kom je flink aan de beurt.
Ik weet ook niet dat dat vroeger hetzelfde idee was voor de generatie voor ons (die klaagde ook al dat het duur was).
Zoals hierboven ook al werd geschreven, vroeger als vrijgezel met TP en vrienden veel kunnen doen en zien met wat abonnementjes hier en daar, met de daarbij behorende voordelen.
Zelfs nog een (jaja lees: één) Disneyland aandeel gekocht, omdat je daar dikke kortingen en voordelen mee kon krijgen als aandeelhouder (Opening Tiesto Space Mountain 2 voor een appel en een ei).
Omdat dit je hobby was het ook goed te bekostigen omdat ik er iets anders voor liet gaan, in dat perspectief keek je als fan er toen door een andere bril naar dan nu...