Als start-punt: pretparken zijn geen liefdadigheids-instellingen, en mogen iedere prijs rekenen die ze willen. Dat sommige gezinnen dan niet meer kunnen/willen komen, dat is jammer voor ze, maar het is een bedrijfsstrategie.
Ik heb het idee dat pretparken langsamerhand iets meer 'premium' willen worden. Met covid lukte het een hele tijd lang niet om volle bak te draaien, dus dan moet je meer geld per klant verdienen. Dat er dan klanten niet meer komen is eigenlijk gewoon onderdeel van de strategie.
Ik denk dat het meer een symptoom is van een veel groter probleem: de lonen in Nederland blijven al superlang achter bij de inflatie. Niet overal, maar op veel plekken wel.
Maar als Phantasialand volgend jaar kiest om 150 euro per persoon per dag te vragen, dan mag dat gewoon. En dan kunnen wij als klanten kiezen om weg te blijven.
Het is één van de basis-principes van kapitalisme: er zit rek in de vraag naar pretpark-tickets. Als een Efteling-abonnement 15 euro zou zijn, dan zou iedereen in Nederland er bijna één hebben. Als hij 1500 euro zou zijn, dan neemt haast niemand er één. Pretparken kiezen hun entreeprijzen zo dat ze een bepaald optimum qua winst (en langetermijn bezoekersaantallen) kunnen halen.
Walibi probeert zich te profileren als betaalbaar, tof, en jong, en moet daarom een beetje met de prijs stunten. En zeker nu met pinpassen zijn jongeren volgens mij vrij slecht in hun hand op de knip houden, terwijl gezinnen daar vaak veel beter in zijn (eigen boterhammetjes mee en gaan met die banaan).