Wat ik vermoed is dat Droomvlucht in zijn huidige vorm niet snel zal verdwijnen. Meer zelfs, ik vermoed dat als Droomvlucht ooit op het einde komt, er een vervanger elders gebouwd gaat worden in het park - ze gaan Droomvlucht tot op het laatste moment proberen te behouden. Dit is een attractie waarbij sluitingen direct een gevolg hebben in de bezoekcijfers (bron: laatste keer dat de attractie lang dicht ging). Vanop Eftepedia:
Begin september 2013 sloot Droomvlucht voor een zeer uitvoerige onderhoudsbeurt van enkele maanden. De attractie zou pas begin december weer openen. De gesloten topattractie leidde tot een regen aan bezoekersklachten waardoor Droomvlucht versneld weer opende op 25 november 2013.
Vorige keer ging het om een onderhoud van 2.5 miljoen euro, natuurlijk is er nu een pak meer inflatie geweest, maar 6 miljoen is nog steeds een stevig bedrag voor zoveel onderhoud, en als ik niet fout ben is dit het langste onderhoud voor Droomvlucht tot nu toe.
Reken er maar op dat alles wat de Efteling kan doen om deze attractie te behouden, ze ook gaan doen. En mogelijk komt er in de toekomst een nieuwe attractie, maar ik kan me moeilijk inbeelden dat de Efteling 1-2 jaar zonder Droomvlucht zou gaan.
En om het attractiesysteem te vervangen/vervoersyssteem, gaat over zo'n dusdanig grote investering gaan dat ze beter alles platgooien, om nog maar te zwijgen hoe verweven het systeem en het gebouw zijn - dat wordt echt niet eenvoudig vervangen.
QDude24 Nou, danse Macabre zal mijn het simulatorsysteem al meer onderhoud vergen dan het spookslot. Over het slot is vaak genoeg gezegd dat alles gewoon werkt, en nooit echt stuk gaat omdat het zo simpel is
Het is niet omdat het gewoon werkt en nooit echt stuk gaat, dat het niet onderhoud vraagt. De dingen van het Spookslot waren simpel, maar er was wel constant onderhoud voor nodig. Ik vermoed dat we ook verder moeten kijken dan de technieken zelf: de aansturing die mogelijk op de laatste benen aan het lopen was en vervangen moest worden, de verlichting die verouderd was... zoals we nu weten, is heel veel in-house gedaan met oude technieken. Oude en nieuwe technieken mengen lukt meestal niet zo goed, en dan is het kwestie van ineens alles te vervangen, of toch grote delen. En dat zijn dan ineens toch wel vrij grote investeringen waar we over praten.
Grootste probleem met Droomvlucht is inderdaad dat het een uniek, one-of-a kind systeem is: dat komt met kosten, maar het is niet dat er andere systemen zijn die vergelijkbaar zijn, op dit moment. Er komen er in de buurt, maar we zijn er nog niet helemaal. Zolang de populariteit het toelaat, gaat de Efteling er waarschijnlijk wel alles voor blijven doen.