Marvin Excuses dat wist ik niet! Dank voor het aanpassen.

Tonnie Ik denk dat een hotel door Toverland ook veel gebruikt zal worden voor zakelijke overnachtingen, vergaderingen etc. en dat het daarom niet een plek krijgt in het park maar juist aan de rand van het park. Daarom is dit voor nu natuurlijk ook een goede en 'veilige' keuze zonder al te veel risico.

Ben daarom ook wel blij dat die ruimte achter Avalon hier niet voor is gebruikt. Dat thema kun je nog verder uitbreiden met enkele flatrides wat volgensmij ook al op de planning ligt.

Het viel me op in de drone fotos die Toverland heeft gedeeld voor de Zork update dat er op de toekomstige camping locatie (of in ieder geval aangrenzend eraan) al wordt gegraven. Eerste werkzaamheden 🙂?

Nee. Dat is volgens mij een overslag voor bouwmaterialen van deze werkplaats. Als je goed kijkt zie je ook een bouwweg lopen.

Tonnie Ik weet per god niet meer waar ik dat ooit heb gelezen, dus het zou ook heel goed kunnen dat het net als jouw aanname een fan-analyse was. En het een hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk, er kunnen meerdere factoren meespelen.

Nu ik er een nachtje over heb geslapen hoop ik overigens dat ze het permanente verblijsdeel gaan thematiseren als het Grieks leger-kamp dat volgens het verhaal 10 jaar lang Troje belegerde.

• JrmWrm heeft hierop gereageerd.

Met de Exp. Zork upgrade is het enige buitengebied dat niet up-to-date is het LvT buiten gebied. Zou Toverland met dit nieuwe verblijfs resort niet de kans nemen om het griekse (tenten) resort als ware semi te integreren in bij het griekse thema gebied? Zo creëer je extra thema voor de park gasten. Pak het LvT buitengebied daar bij aan en je slaat een dubbele slag! Dan is het park helemaal klaar voor de toekomst. Het oude Toverland voorplein kan je eventueel inrichten met een toffe coaster of darkride (gebouw).

• mikeee heeft hierop gereageerd.

MattaM Coaster/dark ride gebouw zie ik op die plek niet gebeuren. Dan verleg je het probleem van een extra loods weer. Je zou natuurlijk wel aan de achterkant een loods kunnen bouwen op de plek waar nu een soort backstage gebied is met kantoren. Dat zal in de toekomst toch wel verplaatst worden naar Port Laguna denk ik op de plek waar nu de Gastenservice is.

Je zou de ruimte van de oude ingang kunnen gebruiken als wachtrij en zo een darkride bouwen met als het thema hetzelfde als in het Land van Toos (Oosterse vs Westerse magie). Een interactieve shooter bijvoorbeeld met toverstokjes. Ik zou Toos dan niet per se betrekken daarin.

Terugkomend op het gebied van de Tovertuin; met het aanleggen van diverse beplanting, hoge bomen, of net als bij Zork een soort heuvel/berg kun je de loods eenvoudig verbergen. De speelelementen kunnen eenvoudig verlegd worden naar een betere plek waar zowel resortgasten als parkgasten gebruik van kunnen maken.

• msnguy heeft hierop gereageerd.

Ik vraag mijzelf af of de locatie van de camping naast Troy en de tovertuin wel zo strategisch is op de lange termijn aangezien alle uitbreidingen dan links van Port Laguna plaats zouden moeten vinden.

Dat vroeg ik mij overigens ook af bij de locatie van de 'Hotel Resort Area' - achter de tweede visvijver - in het vorige masterplan. Ik kan mij voorstellen dat een park als Europa-Park een hotelresort aan de achterkant van het park heeft gebouwd door ruimtegebrek op andere locaties. Bij Toverland is er echter de luxe om de ruimte in te delen zoals ze willen.

Zou het niet logischer zijn om de vakantiegasten via Port Laguna naar binnen te laten in verband met de slotshows en omzet uit F&B- en merchandise in dat gebied? Logischer lijkt mij dan een hotel (resort) ten Noorden van de gastenservice - waar nu een stortplaats lijkt te zijn.

mikeee Je zou natuurlijk wel aan de achterkant een loods kunnen bouwen op de plek waar nu een soort backstage gebied is met kantoren. Dat zal in de toekomst toch wel verplaatst worden naar Port Laguna denk ik op de plek waar nu de Gastenservice is.

Ik verwacht niet dat dit snel gaat gebeuren. Dit backstage gebied ligt erg ideaal voor alle backstage doeleinden en is ontzettend goed bereikbaar. Daarnaast is in Port Laguna een tweede backstage gebied wat een aanvulling is op dit backstage gebied, maar dit zal niet snel het "oude gebied" vervangen.

Pretparkgenot ik snap zeker wat je bedoeld. Gelukkig zijn het tenten, die zijn makkelijk te verplaatsen en uit elkaar te halen. Het zou me niet verbazen als ze over 10-15 jaar de camping verplaatsten naar een ander gedeelte van Toverland waardoor er een groot stuk vrij komt voor eventuele uitbreidingen.

Pretparkgenot
          Ik vraag mijzelf af of de locatie van de camping naast Troy en de tovertuin wel zo strategisch is op de lange termijn aangezien alle uitbreidingen dan links van Port Laguna plaats zouden moeten vinden.

Volgens mij is de grond aan de andere kant van de Toverlaan niet van Toverland. Dus de camping op de oude parkeerplaats is al de rand van het perceel. Zie ook het gebied dat Toverland zelf heeft gemarkeerd in hun bestemmingsplan video van vorig jaar.

mikeee

Ben ik de enige die dit gebied niet echt geschikt vind voor het vakantie park?
          Ik denk dat ze dit deel veel beter kunnen gebruiken als nieuw themagebied of uitbreiding van het grieks/trojaanse thema.

Ruimtelijk gezien zou ik de plek achter de vijvers veel geschikter vinden. Dan kun je daar ook vanuit de Middenpeelweg een mooie ontsluitingsweg maken voor de verblijfsrecreatie en hou je deze twee functies meer gescheiden.

Dit terrein als tijdelijk park zou ik dan wel weer toejuichen. Op lange termijn lijkt het me juist beperkend voor de groei van het park.

Een Grieks thema zou ik dan wel weer leuk vinden. Misschien in de vorm van een legerkamp met tenten? Sluit mooi aan bij het achtergrondverhaal van Troy.

Het is een luxe camping faciliteit he.
            Laten we nu niet doen alsof hier een gigantisch gethematiseerde verblijfsaccommodatie wordt gebouwd die 40 jaar mee moet gaan, er wordt een hele mooie camping met luxe tenten gebouwd.

Verwacht wat betere centrale voorzieningen, goede zoals eerder genoemde tenten en dat mooi aangekleed.
            In theorie verhuis je dat in een weekje naar een hele andere plek in de parkgrenzen als dat nodig zou zijn.

Juist daarom is dit slim, "goedkoop" starten met je eigen verblijf, kijken waar behoefte aan is, doorbouwen en dan later (helemaal na corona) gewoon dit uitbouwen al dan niet op een andere plek.

Mullie Ik ben het met je eens dat het beter zou zijn om daar het attractiepark uit te breiden. Ik zou de camping meer rond de pijpleiding realiseren. De grond van die pijpleiding mogen ze niet gebruiken voor bebouwing dus zou ik dat gebruiken voor parkeerplaatsen en campingplaatsen. De hotels zou ik dan weer achter die muur bij Port Laguna realiseren waar nu een afvalstort is. Dan zorg je dat je verdeelgebied (Port Laguna) optimaal gebruikt wordt en dat optimale omzet kan behalen.

• Mullie heeft hierop gereageerd.

Pretparkgenot

Ik betwijfel of je een camping mag realiseren op de pijpleiding in het kader van het Besluit externe veiligheid inrichtingen. Dan moet je volgens mij voldoen aan een bepaald groepsrisico, en dus verantwoorden dat bij calamiteiten van de leiding de kans van overlijden van grote groepen klein is. Een hele camping waar honderden mensen langere tijd verblijven lijkt me daar niet echt geschikt voor. Maar dit kan ook anders zijn, ik ken de wetgeving niet heel goed 😉!

Mullie En anders de parkeerplaats van de camping. Het is natuurlijk zonde om grond waar wél gebouwd kan worden te gebruiken voor een (camping)parkeerplaats.

• mikeee heeft hierop gereageerd.

Pretparkgenot Aan grond echt geen gebrek hoor in Toverland... daar is ruimte genoeg, zeker met het nieuwe bestemmingsplan. De keuze voor verblijfsaccommodatie op dit moment is meer dan logisch, en is in tegenstelling tot een nieuwe uitbreiding ook goedkoper.

Mullie Ik denk dat de keuze voor dit stuk meer gebaseerd is op praktische overwegingen. De parkeerplaats ligt er vrijwel naast, en het heeft toch ook wel wat 'slapen naast een achtbaan'. Ook zien gasten het direct wanneer ze aankomen. Op dit stuk grond kun je anders toch niet heel veel qua nieuwe uitbreidingen afgezien van een kleine flatride. De keuze lijkt me daarom meer dan logisch, en zal zoals eerder gezegd ook worden gebruikt om de zijkant van de hal minder in het zicht te laten zijn.

Mullie Ik betwijfel of je een camping mag realiseren op de pijpleiding in het kader van het Besluit externe veiligheid inrichtingen.

Nope, die zal daar niet mogen, verblijfsrecreatie zal een bepaalde afstand moeten houden van die buizen, mogelijk met een aarde wal dat het iets dichterbij mag.

Tonnie De camping naast de pijpleiding en over de gehele lengte van die pijpleiding dan parking voor camping én attractiepark - een parkeerplaats mag kennelijk wel gezien het feit dat dat nu ook het geval.

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

Pretparkgenot Ik heb een tijdje terug eens gezocht naar die regels, maar het komt er (vrij versimpeld) op neer dat "bovenop" wonen en lang verblijven niet zou kunnen, ernaast kan heel veel meer.