Eftelflags Goede toevoeging aan deze discussie! (Al vraag ik me persoonlijk wel af waarom een Plopsa dan niet wil dat de redenen voor harder lanceren openbaar worden. Ik kan me toch de standaard dingen bedenken als te intense G-krachten en extra belasting op materiaal (zowel treinen, baan als launch mechaniek) waar het niet op berekend is en zou niet weten waarom dat zo'n geheim moet zijn. Maar goed als Plopsa dat niet wel so be it).
Ik denk wel dat het ervan af hangt van benadering hoe je hogere launchsnelheid bereikt. Uiteraard het om maar even te noemen ophogen van het "Launchvermogen" is geen optie zoals Danny al aangeeft.
Maar je kan het natuurlijk ook beschouwen als: Gegeven het vaste Launchvermogen, ervoor zorgen dat de uiteindelijk bereikte snelheid na de launch met dat vermogen minder omlaag gaat naarmate de weersomstandigheden verslechteren.
Dat laatste is namelijk ook 1 van de opties waar Plopsa ongetwijfeld naar zal kijken, ook gezien die eerdere video waarbij die de tophat maar net haalde. Denk bijvoorbeeld aan het toch plaatsen van wielwarmers in het station.
Ongetwijfeld zal er gekeken worden naar allerlei zaken. Er werd namelijk gezegd dat het niet zou moeten kunnen dat de trein boven blijft steken, maar het is toch gebeurd. Dus herevaluatie is gewoon nodig, en nu met een directe oorzaak, maar normaal gesproken gebeurt dat altijd wel op basis van nieuwe bevindingen.
Punten die ze sowieso bekeken zullen worden zijn:
-Plaatsing van evacuatieplatform bij tophat
-De Eisen mbt weersomstandigheden waarbij achtbaan operationeel mag zijn
-Bij welke bereikte launchsnelheid de baan wel of niet gehaald wordt, en of er dus iets ingebouwd moet worden om de trein vroegtijdig weer af te remmen als de snelheid te laag is.
Wat ik alleen wel verwacht is dat de brandweer en de TUV zich hierin hoe dan ook gaan mengen omdat die evacuatie ongewenst lang duurde (en wat wel degelijk het in gevaar brengen is van de gast). Niemand zal het ermee oneens zijn dat dit niet kan en dat er iets moet veranderen. De vraag is alleen of de brandweer en TUV ermee akkoord gaan dat het voldoende is om het te laten bij aanpassing van systeem & eisen om ervoor te zorgen dat de kans dat die boven stil blijft staan nog kleiner wordt. Een kleine kans blijf je toch altijd houden, en het is toch gebleken dat als het gebeurt, de evacuatie te lastig is. Ik verwacht dat ongeacht andere aanpassingen aan het systeem, de brandweer en de TUV een plaatsing van een evacuatie platform hoe dan ook gaan eisen. (En dan vermoed ik dat de baan waarschijnlijk pas weer open mag als deze geplaatst is wat nog wel een tijdje kan duren).
En zoals ik eerder aangaf, vrees ik wel ergens voor die evacuatie trap omdat ik vermoed dat gezien de outbank van die bocht, deze omwille van de evacuatie aan de buitenkant geplaatst moet worden, wat dan echt wel een groot deel van de ritbeleving in die bocht wegneemt. Die outbank turn vond ik namelijk fantastisch zo schuin, hoog boven het water, en dat effect raak je dan kwijt. Ik hoop dus dat ze zo'n catwalk nog best laag aan de binnenkant van de bocht kunnen plaatsen, maar ik ben er bang voor.