Alfa
Ik zal even opnieuw beginnen, want ik merk dat veel mensen mij gewoon niet begrijpen. Ik zal nu ook zo volledig mogelijk mijn verhaal doen.
Gisteren is er een probleem ontstaan in Plopsaland De Panne, hun nieuwe achtbaan Ride to Happiness is vastgelopen. De locatie: de eerste tophat van 32 meter hoog. Het bleek een plek te zijn die voor de hulpdiensten erg moeilijk bereikbaar was en mede door de harde wind van gisteravond duurde het zes uur voordat iedereen bevrijd was. Hoe kunnen we dit in de toekomst voorkomen?
De oplossing die wordt aangedragen: booster wielen plaatsen, zodat als er een trein vast loopt, deze verder (of terug) geduwd kan worden. Mijn oplossing: een catwalk met een trap zodat er daarboven op een normale manier geëvacueerd kan worden. Ik snap het idee van booster wielen en in theorie is dat geen verkeerde oplossing, maar er zitten in het geval van RtH enkele negatieve kanten aan:
- Booster wielen kunnen uitvallen door stroomuitval, defecten of gebrekkig onderhoud. Je kunt dit afdekken door alles dubbel uit te voeren, met een nood aggregaat en natuurlijk periodiek onderhoud, maar dat maakt de oplossing niet zo simpel zoals deze wordt aangedragen.
- Booster wielen hebben frictie nodig. De beste frictie is te verkrijgen door booster wielen op een recht stuk te plaatsen. Het is niet onmogelijk om booster wielen te plaatsen in de radius van een bocht of helling (dat gebeurt namelijk wel eens), maar dit gaat ten koste van je efficiëntie. De tophat van RtH is een bocht met een kuil erin en banking naar buiten toe. Onmogelijk? Nee, maar wat een puzzel is dat zeg.
- De huidige track heeft geen ruimte om booster wielen te plaatsen. Dit zou betekenen dat Plopsa/Mack dus de trackdelen van de tophat moeten vervangen. Het kost wat en het beteken dat er een nieuw stuk engineering aan te pas komt.
- Als er iets tussen de wielen komt (een sjaal of mondkapje) en een wielstel blokkeerd, gaan boosterwielen niet de kracht kunnen leveren om de trein verder te duwen. In dat geval staat er weer een trein bovenin stil met nog steeds geen goede mogelijkheid tot evacuatie.
- Men heeft het ook over het gebruik van de wielen enkel als de trein stil valt. Hoe groot is immers de kans dat én de trein stalt én de booster wielen niet werken? De snelheid van de trein op de tophat is laag en zoals ik eerder al aangaf, hebben booster wielen frictie. Dit betekend dat waarschijnlijk de booster wielen altijd in werking moeten zijn, omdat anders de trein bovenaan vast loopt op de stilstaande wielen. Dit vergroot het risico dat als de motoren uitvallen, de trein opnieuw bovenaan stil staat met nog steeds geen goede mogelijkheid tot evacuatie.
Tot slot:
- Booster wielen hebben lagers die met regelmaat gesmeerd moeten worden. Banden die wel eens vervangen moeten worden. Motoren die gecontroleerd moeten worden. Hoe komt een onderhoudsmonteur bovenop die tophat om zijn onderhoud te doen? Via een trap en een catwalk.
Nu vraag ik aan de citici van mijn idee: hoeveel argumenten zijn er tegen mijn idee van de catwalk? "Hij kan instorten". Ja, in theorie. Maar hoeveel catwalks van stalen achtbanen hebben wij in zien storten tijdens alle jaren dat we deze hobby doen? Laten we het ruimer bekijken. Hoeveel stalen achtbanen (en dan die met funderingen zoals RtH, catwalk of geen catwalk) hebben wij in zien storten door storm? Ik ken er 0, terwijl ik wel situaties heb meegemaakt met weigerende booster wielen. Het risico van het instorten van een staalconstructie is verwaarloosbaar tegenover het risico van booster wielen. Er bestaan immers staalconstructies van meer dan 130 jaar oud die ook niet met storm omwaaien. En overigens, het lijkt mij dat als je catwalk instort, je stopt met de operatie van de achtbaan. Als de achtbaan niet rijdt, heb je ook geen problemen met de evacuatie.
Het aanleggen van een catwalk en trap kost natuurlijk geld en tijd. Daarnaast is het niet de mooiste oplossing, maar ik geloof dat fans het er al over eens waren dat Ride To Hapiness niet de mooiste achtbaan van Plopsaland is (wat mij betreft wel de beste).
Alfa De trein is nu doorgeschoven naar het volgende 'dode punt' op de baan, het dal voor de banana roll. Ook daar kan een achtbaan dus vastlopen. Dit incident had net zo goed op deze plaats kunnen gebeuren. In elk dal is het mogelijk dat je snelheid zo laag ligt dat je de volgende helling niet haalt. Je kan toch niet overal evacuatieplatformen voorzien?
Er is een enorm verschil tussen de locatie waar de trein gisteravond stond en waar deze nu staat. Een verschil van 32 meter hoogte. De locatie waar de trein nu staat is bereikbaar door middel van bootjes. Een evacuatie op deze plek is vervelend, maar hoeft geen zes uur te duren. Overigens eisen de Japanners over de volle lengte van de track een catwalk. Dus het kan wel. Ik vind dat alleen in het geval van RtH onnodig.
Iedere achtbaan kan stil komen te vallen. Het risico van het stilvallen is klein, maar aanwezig. Een achtbaan kan stilvallen door weersomstandigheden of door externe oorzaken (de eerder genoemde sjaal). Wanneer de trein stil valt door weersomstandigheden zal hij altijd naar een laagpunt in de baan zakken en daar uitrollen. In het geval van Ride To Happiness is het mogelijk dat dit dus in de tophat gebeurd, gezien het kuiltje wat er in zit. Andere achtbanen die op een hoog punt een kuil hebben, zijn vaak uitgerust met een catwalk op die locatie, denk bijvoorbeeld aan de Boomerang of de (lelijke) Giant Inverted Boomerang. Ride to Happiness heeft dat niet. Op plekken lager bij de grond kan je makkelijker bij de baan komen omdat je niet met kranen de hoogte in moet. Het is na dit incident aannemelijk dat er in de toekomst ooit weer een trein stilvalt op de tophat en dan moet er een betere evacuatie manier komen.
In het geval van de sjaal kan de trein in principe op iedere locatie van de baan stil komen te vallen. Ik ken zelf in twee gevallen in de laatste 50 jaar waar dit gebeurd is (Sirocco, Walibi Belgium en een van de Demons in een Great America park). Dat is denk ik een risico wat we moeten aanvaarden.