ppc-anoniem-1 Op de site van de Nederlandse overheid staat: “Een dierentuin zorgt voor goede verzorging en huisvesting van de dieren. Een dierentuin helpt ook mee aan biodiversiteit te behouden en diersoorten te beschermen. Hierover geeft de dierentuin het publiek voorlichting.” Nu ligt Pairi Daiza natuurlijk in België, maar als Nederlander kijk ik daar dus hetzelfde naar.
ppc-anoniem-1 Omdat het anders dieren in gevangenschap houden is puur ter vermaak. En als de laatste jaren is in opspraak is, dan is het dat. In sommige landen tevens verboden.
Met deze 2 uitspraken vind ik je toch wel erg kort door de bocht gaan. Zeker voor iemand met het bereik wat jij hebt vind ik dat wel kwalijk. Als het als mening bedoeld is, mag je dat best wat duidelijker aangeven. Nu wordt het met een stelligheid gebracht waar ik mijn vraagtekens wel bij heb. Bij meerderen, overigens.
Een dierentuin kan misschien niet aan al die facetten (educatie/voorlichting) voldoen op een manier die jouw voorkeur heeft, maar dat betekent niet dat het gelijk ontbreekt natuurlijk. Bovendien geef je zelf al aan dat Pairi Daza hier wel aan doet, alleen niet op de meest interactieve manier. Persoonlijk ben ik het ermee eens dat ik zelf meer voor de aanpak van dit park voel, dan van de andere, meer mainstream dierentuinen. Uiteindelijk leren ze ons allemaal hetzelfde, en PD laat ons daarbij ook nog eens de pracht van de gebieden van herkomst zien.