Pagode dicht voor groot onderhoud
Ga komende maand een keertje extra in de Pagode en geniet van het uitzicht over de Efteling. Vanaf 28 februari sluit de vliegende Thaise tempel voor groot onderhoud.
“Vanaf 28 februari 2022 gaat de Pagode een aantal maanden dicht. We hopen begin juni klaar te zijn met dit omvangrijke onderhoud”. Aan het woord is Strategisch Projectleider van de Efteling, Peter Couwenberg.
Wat gaat er precies gebeuren?
Peter: “Het onderhoud aan de Pagode bestaat eigenlijk uit drie verschillende projecten, die we na elkaar oppakken. Eerst vervangen we de lagers, dan vernieuwen we de besturing en als laatste doen we onderhoud aan de hydraulische systemen.”
Wil je de drie projecten toelichten?
Peter: “De Pagode vliegt al sinds 1987 jaar omhoog en omlaag in de Efteling. De onderdelen die ervoor zorgen dat de attractie soepel beweegt, de lagers, hebben in die 35 jaar wat slijtage opgelopen. Goed om deze nu te vervangen. Daarvoor moet de stalen arm van 225.000 kilo van het 340.000 kilo zware betonnen contragewicht getild worden en de lagers van de as in het scharnierpunt. Dat kunnen wij niet alleen. Daarom staat er een kraan aan de achterkant bij het contragewicht en een kraan bij de tempel om alles in balans te houden. Bovendien wordt een hijsframe gebouwd, waarmee we de arm stukje voor stukje kunnen optillen tot ongeveer anderhalve meter hoogte. Er komt een extra constructie om te voorkomen dat de arm wegschiet en een soort rolsysteem zodat de tempel eventueel een stukje kan meerollen. Sensoren houden elke millimeter in de gaten, zodat we altijd weer terug kunnen naar het nulpunt. In vier weken tijd vervangen we de lagers.
Daarna gaan we aan de slag met het vervangen van de besturing. We gaan weer terug naar het originele systeem van sleepringen met koolborstels, maar dan in verbeterde vorm. De huidige vaste aansluiting zorgt, onder andere door de zware kabel, voor veel extra gewicht waardoor er minder gasten mee kunnen. Door weer terug te gaan naar het systeem met sleepringen kunnen er straks in totaal 100 gasten mee per rit, dus 40 meer dan nu!
Als de nieuwe besturing werkt, dan is de hydrauliek aan de beurt. Door de twee hydraulische hefcilinders van ieder elf meter lang gaat de Pagode omhoog. Deze cilinders zijn in 2017 nog vervangen, maar als gevolg van huidige wet- en regelgeving en de nieuwe besturing moeten we wat zaken wijzigen.”
Worden er tegelijkertijd nog andere klussen opgepakt?
Peter: “Ja tijdens dit onderhoud doen we ook andere klussen. Zo wordt de tempel opnieuw geschilderd en lopen we alles helemaal na. Als er delen vervangen moeten worden, doen we dat direct. Er worden wat wijzigingen aangebracht in de wachtrij, de poorten worden beter beveiligd, er komt extra verlichting, een speciale windmeter en de medewerkers werken straks met een portofoonsysteem. Daarnaast wordt in deze maanden ook het groen rondom de attractie opnieuw aangeplant.”
De Thaise Tempel is rijkelijk gedecoreerd. Tijdens het grote onderhoud wordt alles opnieuw geschilderd.
Hoe spannend is dit project voor jou als projectleider?
Peter: “Dat het spannend is, is een ding dat zeker is! We werken in de kern van de attractie en alles luistert heel nauw. Gelukkig bestaat het team dat dit onderhoud uitvoert bijna uit dezelfde mensen als tijdens het onderhoud in 2017. Toen werkte iedereen goed samen en hing er een fijne sfeer. Daarom heb ik er nu ook alle vertrouwen in dat we samen dit project tot een goed einde brengen.”
Blijft de Pagode ook ná dit onderhoud nog ronddraaien?
Peter: “Bij de opening van de attractie in 1987 draaide de tempel alleen tegen de klok in. Toentertijd met circa 100 mensen per ritje. Sinds het onderhoud van 2009 draait de Pagode afwisselend links- en rechtsom en mogen er 60 mensen per keer mee de lucht in. Na dit grote onderhoud draait de Pagode net als vroeger weer één kant op en mogen er 100 gasten mee naar een hoogte van 45 meter.”
De pagode is echt een iconisch uitkijkpunt!