Ooit eens gehoord, lange tijd geleden dat een Multi Dimension coaster een vervanger zou kunnen zijn van Het Spookslot. Zoals Mummy the Ride in Universal maar dan ipv een mummy thema een spoken thema.
Ooit eens gehoord, lange tijd geleden dat een Multi Dimension coaster een vervanger zou kunnen zijn van Het Spookslot. Zoals Mummy the Ride in Universal maar dan ipv een mummy thema een spoken thema.
Pretparkreizen Destijds voor 45 miljoen USD gebouwd. Nu een veelvoud daarvan denk ik.
Pretparkreizen Denk niet dat ze daar snel een achtbaan of dergelijke neerzetten. Ik vermoed dat dit een attractie gaat worden voor het gehele gezin Het moet ook geen Vogelrock 2.0 worden
Nog even los van de discussie scherm vs fysiek, is het niet gewoon mogelijk die dome ride met een fysiek decor te bouwen? Desnoods i.c.m een LED plafond. Ik zie niet in waarom niet eigenlijk, en daar kun je dan ook hele gave dingen mee doen.
Njit het decor in het midden hoeft natuurlijk niet super hoog te zijn en het decor om de rand kan je verder mee doen wat je wil. Wat dat betreft zie ik een moderne versie van her Spookslot voor me waar we ín de hoofdshow zitten, aan de randen van de binnenplaats als het ware. Dan kan je het kerkhof in het midden nog steeds met fysieke decors en toffe effecten uitwerken, en van de randen ook iets moois maken.
Dat snap ik, uiteraard moet er ook ruimte gehouden worden voor het bewegingsprofiel van de cirkel, maar dat betekent niet dat er helemaal gaan midden gemaakt van worden. De cirkel gaat namelijk maar maximaal 30 graden kantelen en niet helemaal over de kop o.i.d. Ik zie voor me dat je die hele bol eigenlijk achterwege laat en er een cilinder van maakt. Technisch gezien mogelijk lijkt me aangezien de hele ride constructie maar aan twee assen aan de rand verbonden is. Maar het is ook maar dagdromerij hoor, misschien is het inderdaad helemaal niet mogelijk.
Er is wel de mogelijkheid een wegvallende vloer te bouwen middenin de ring dus decor is niet onmogelijk.
Ik bekeek even een onride van de hulk en stoorde me aan die lelijke hekken en de toegangspoort rondom het platform, de projectoren zijn flink zichtbaar in dat hulk space thema was dat nog wel wat wegwerkt maar das bij een spookslot thema al moeilijker en dat headsup displayin de projectie verstoorde ook wel veel van de illusie. Erin zitten is altijd anders maar zo op beeld luikt het Traumsitedome van EP met een Tagada van de kermis erin, nog niet onder de indruk en zie het niet als een waardigere vervanger zo een systeem. Was het elders in het park en niet als vervanging gekomen van Spookslot had ik zoiets van achja whatever maar nu heb ik het gevoel dat er alweer een klassieker verdwijnt voor een minder sfeervol iets dat te hightech spacy met beeldschermen is voor de Efteling. Het was net goed dat ze juist wat van die schermen wegbleven.
PretparkPro Intamin werkt niet met projectoren maar gebruikt LED schermen. En er zitten alleen gasten in de ring, niet in het midden. Dus ik verwacht een andere ritervaring.
Neemt niet weg de IMG ride ook erg indrukwekkend is. Heb deze meerdere malen gedaan en gaat niet snel vervelen. De projectoren zie je inderdaad maar vergeet je snel. Het maakt wel uit waar je gaat zitten. Ik verwacht dat bij de de Intamin ride minder een verschil maakt.
Roeltje Die in IMG is een halve bol met een platform dat beweegt eronder. De Intamin versie is een ring met zitjes aan de rand van het scherm in een volledige bol. De ring heeft geen vloer dus je kijkt naar onder naar een andere halve bol er onder zeg maar. Ik dacht eerst dat die in IMG een Intamin was ook maar das toch een heel ander concept. Ik vraag met alleen af hoe ze bezoekers erin gaan laden.
Even een ander hersenspinsel, het bestaat niet maar wellicht is het iets en ik hoop dat ik het goed uitgelegd kan krijgen.
Het hersenspinseltje gaat over het rechtse nooit gerealiseerde 'arena' gedeelte van het spookslot maar dan wel overdekt.
Ik ga proberen het duidelijk op te schrijven. Vul aan wanneer je denkt dat je er een leuke aanvulling op weet.
Achter de gewelven van deze arena in de keltische bouwstijl maar dan met romeinse amphi theater invloeden bouwen we een ritsysteem een beetje zoals de intamin dome ride. Dus een rij stoelen die in een cirkel die zowel horizontaal zijwaarts kan rond circuleren als verticaal zich kan verplaatsen tussen 2 'verdiepingen' zoals het bovenstaande plaatje kan dit systeem zich niet diagonaal verplaatsen omdat je dan teveel ruimte nodig hebt.
Dus de bezoekers zien vanuit het toeschouwers perspectief een arena waar in het midden dus het spektakel moet plaats vinden en dus niet op schermen om je heen.
(Tip: zet de dans macabre aan wanneer je het leest)
Je stapt in op de eerste verdieping van de Arena, We gaan kijken naar een opvoering van de dans macabre. Er staat in de grote arena 1 animatronic, de dirigent zoals getekend door Ton van de Ven. En om hem heen staan veel lege stoelen waar doormiddel van videoprojectors de dirigent steeds meer muzikanten toevoegt naarmate er meer instrumenten in het nummer worden toegevoegd. De dirigent wijst met zijn stok ook richting de gewelven en laat de fakkels harder branden, dan komen de trommels bij het muziekstuk en verschijnen er projecties van een schim die de trommel bespeelt, dan wijst de dirigent weer richting de gewelven en gaan de waterspuwers in werking. Dan komen de fluit muziekanten wat weer even een optimistisch gevoel geeft. Terwijl dit gebeurt draait de 'tribune' in het rond en beweegt verticaal. Wanneer de muziek echt op zijn hoogtepunt komt danst er een schaduw langs de gewelven van de arena af. Het gevoel moet zijn dat de dood zijn allerlaatste concert aan je geeft en terwijl je om het stuk heen draait En van verdieping wisselt, het steeds griezeliger wordt. De bliksem zie je aan de overkant achter de stoelen van je tegenover buurman komen.
De waterspuwers spuwen ineens groen water. Het hele orkest is in de ban van de dood. De fakkels lijken uit te doven wanneer de dirigent het stuk afsluit samen met de viool.
Het lijkt me redelijk haalbaar. Het lijkt me super gaaf en uniek. De projecties moeten komen vanaf het plafond en schijnen op de grond voor het bovenaanzicht en op de begane grond van de arena muren voor het 3d effect. Ik heb op YouTube een voorbeeld gevonden van hoe die projectie zou moeten werken. Je ziet hier een mooie balans tussen de projectie en de echte materialen. https://youtu.be/33vACdetoiU
Roeltje De vloer is plat en "valt" omlaag. In de schematische tekeningen zie je ook dat helemaal onderin de vloer plat is en dus niet bol. Ongetwijfeld kan deze vloer een scherm zijn, als je dat wilt. Maar je kan denk ik ook werken met bijv een vast decor wat je integreert in de beelden die er omheen te zien zijn (je kijkt dan vanuit de ring neer op het decor). Of eea combineren met projection mapping. Je kan er best veel mee doen, lijkt me. Maar ja, waarvoor gekozen wordt is natuurlijk nog niet bekend gemaakt waardoor dit nog speculeren blijft.
@Bacchus Mooi filmpje, blijft me verbazen wat je met goede projecties en creativiteit kunt doen.
Hoe zeker zijn we erover of de Dome Ride Theater van Intamin het nieuwe ritsysteem zal worden? Want het is ook een beetje speculatie toch?
PretparkPro
Zoals je zelf aangeeft is een onride niet hetzelfde als de werkelijke beleving gelukkig maar ! Want toen ik in deze hulk ride stapte in dubai wist ik niet waar me aan te verwachten...en wát een verrassing ! Best intens, voelde echt alsof we in the middle of the action waren. De bewegingen zijn ook een pak intenser als een normale simulator. Uiteraard zie je de kleine puntjes dat je zegt, maar je wordt zo meegezogen in de experience je dat met plezier negeert
Als, en met nadruk op áls want het zijn speculaties, zo iets naar de efteling zou komen zou ik het zeker toejuichen !
Bacchus Mooi filmpje : (de link naar jou filmpje werkt niet)
https://www.youtube.com/watch?v=33vACdetoiU