Even een ander hersenspinsel, het bestaat niet maar wellicht is het iets en ik hoop dat ik het goed uitgelegd kan krijgen.
Het hersenspinseltje gaat over het rechtse nooit gerealiseerde 'arena' gedeelte van het spookslot maar dan wel overdekt.
Ik ga proberen het duidelijk op te schrijven. Vul aan wanneer je denkt dat je er een leuke aanvulling op weet.
Achter de gewelven van deze arena in de keltische bouwstijl maar dan met romeinse amphi theater invloeden bouwen we een ritsysteem een beetje zoals de intamin dome ride. Dus een rij stoelen die in een cirkel die zowel horizontaal zijwaarts kan rond circuleren als verticaal zich kan verplaatsen tussen 2 'verdiepingen' zoals het bovenstaande plaatje kan dit systeem zich niet diagonaal verplaatsen omdat je dan teveel ruimte nodig hebt.
Dus de bezoekers zien vanuit het toeschouwers perspectief een arena waar in het midden dus het spektakel moet plaats vinden en dus niet op schermen om je heen.
(Tip: zet de dans macabre aan wanneer je het leest)
Je stapt in op de eerste verdieping van de Arena, We gaan kijken naar een opvoering van de dans macabre. Er staat in de grote arena 1 animatronic, de dirigent zoals getekend door Ton van de Ven. En om hem heen staan veel lege stoelen waar doormiddel van videoprojectors de dirigent steeds meer muzikanten toevoegt naarmate er meer instrumenten in het nummer worden toegevoegd. De dirigent wijst met zijn stok ook richting de gewelven en laat de fakkels harder branden, dan komen de trommels bij het muziekstuk en verschijnen er projecties van een schim die de trommel bespeelt, dan wijst de dirigent weer richting de gewelven en gaan de waterspuwers in werking. Dan komen de fluit muziekanten wat weer even een optimistisch gevoel geeft. Terwijl dit gebeurt draait de 'tribune' in het rond en beweegt verticaal. Wanneer de muziek echt op zijn hoogtepunt komt danst er een schaduw langs de gewelven van de arena af. Het gevoel moet zijn dat de dood zijn allerlaatste concert aan je geeft en terwijl je om het stuk heen draait En van verdieping wisselt, het steeds griezeliger wordt. De bliksem zie je aan de overkant achter de stoelen van je tegenover buurman komen.
De waterspuwers spuwen ineens groen water. Het hele orkest is in de ban van de dood. De fakkels lijken uit te doven wanneer de dirigent het stuk afsluit samen met de viool.
Het lijkt me redelijk haalbaar. Het lijkt me super gaaf en uniek. De projecties moeten komen vanaf het plafond en schijnen op de grond voor het bovenaanzicht en op de begane grond van de arena muren voor het 3d effect. Ik heb op YouTube een voorbeeld gevonden van hoe die projectie zou moeten werken. Je ziet hier een mooie balans tussen de projectie en de echte materialen. https://youtu.be/33vACdetoiU