Het is armchair imagineering met een hoop aannames gebaseerd op de huidige geruchten en wat al bekend is hoor, maar dit is mijn visie hoe een Intamin Domeride zou passen in combinatie met de bestaande infrastructuur en ruimtes in het park. Mét de mogelijkheid om een bestaande fout van M&M weg te werken.
In de Intamin Dome simulator passen 80 mensen, en zijn 24x26 meter groot per stuk. Kwa grondoppervlaktes past dat op het huidige braakliggende terrein naast Max & Moritz, waar de corona wachtrij was. Als gebouw grote heb ik per showbuilding 30x30 genomen, met in het midden ruimte voor instappen. Het casco van het gebouw van het Spookslot kan worden hergebruikt, zoals dat van de Bob en Monsieur Cannibale. De voorshow kan prima 80 mensen huisvesten, gezien er momenteel in die ruimte ongeveer 125 man passen. (buiten corona uiteraard) In plaats van naar de huidige uitgang van het Spookslot te lopen maakt de looproute in het gebouw een bocht naar rechts in een buffer walkway op de tweede verdieping. Dit is op de plek van de huidige personeelsruimtes. Om vervolgens bij het gebouw van de hoofdshow te komen.
Aangekondigd is dat de nieuwe attractie een capaciteit krijgt van 1250 mensen per uur. Als je er slechts 1 bouwt komen er totaal onrealistische dispatch en rittijden uit. Je hebt er dus twee nodig. Met twee simulatoren kan je een showtijd van 5 minuten bewerkstelligen, met 2,5 minuut voor load/unload. Totale tijd voor een cyclus wordt dan 7,5 minuut per rit. Daarnaast is het voordeel van twee simulatoren dat de kans op sluiting door storing minder groot wordt, je kan immers nog met de andere doordraaien. Daarnaast is het makkelijk voor onderhoud om dezelfde reden. En kan er tijdens rustigere periodes met 1 simulator gedraaid worden ipv 2, wat bespaard op personeel en kosten.
Uiteraard moeten de simulatoren met mensen gevoed worden vanuit de voorshow. Met een voorshowduur van max 2,5 minuut moet dat precies passen. De simulatoren worden dan om en om gestart. Gezien het twee aparte units zijn, kunnen ze onafhankelijk van elkaar draaien. In de bufferruimte / walkway kan altijd de volgende groep al klaarstaan.
Uiteraard staat het showbuilding pal naast M&M. Het is geen geheim dat het 'Andergebergte' op de Pandadroom is wegbezuinigd in 1 van de latere fases van de bouw van M&M. Aannemend dat de Efteling niet nóg een grote groene loods naast M&M wil, is dit het perfecte moment om beide loodsen in te pakken in bergen. Hiermee wordt het gebied van M&M per direct getransformeerd tot een kleine Duitse bergvallei. Dat zijn heel veel pijnpuntjes in 1x aangepakt en fouten van eerdere projecten deels herstelt.
Of dit haalbaar is voor 25 miljoen euro? Ik denk het nét wel. Maar het ligt ook aan de kostprijs van de simulatoren en de media. Daar heb ik minder zicht op. 🙂