Progress Ik denk dat we onder ogen moeten zien dat de Efteling het voor sommigen hier in geen enkel scenario goed kan doen.

Ik kan soms best vooringenomen zijn, alleen dit betoog zit wel echt helemaal vol met aannames. Ik denk dat alle fans het concept van soft-openings wel kent en begrijpt, dat dat de periodes zijn om te fine-tunen en af te werken. Dat het product nog niet volledig af is, en al het andere dat mogelijk negatief afstraalt.

Vroeger, dan praat ik over de jaren 90, was het in meerdere pretparken in ieder geval heel gebruikelijk dat de attractie bij de opening van het seizoen open ging, maar dat de officiële opening pas na een maand of twee/drie gebeurde. Ik zou dat principe best wel weer toejuichen. Tegenwoordig moet alles maar zo snel mogelijk officieel open, ongetwijfeld ingegeven door de snelheid van de samenleving waarin we terecht zijn gekomen met elkaar. Maar als de Efteling dat ding volgende week opent, maar het persfeest pas medio december had gedaan met officiële opening met de hele rambam, dan was dat echt meer dan prima geweest.

Matig nummer van een soms nogal tenenkrommende band, het meeste wat tof is aan dit nummer zijn de melodieën van Camille Saint-Saëns zelf die rechtstreeks zijn overgenomen - een saaie en veilige keuze. Fijn dat ze in de outro daar vanaf wijken met een originele zanglijn, dat komt op direct goed aan. En Simone Simons heeft zich de afgeloppen 20 jaar toch echt wel tot een uitstekende zangeres ontpopt.

Maar goed, het gaat hier over de attractie. Mooi nieuw beeldmateriaal van de attractie. Goeie reclame zou ik zeggen.

Ik vind het wel tof gedaan, de band verwijst naar het nieuwe boek van de Danse Macabre van Paul van Loon die voor kinderen echt leuk is.

Zo zie je dat het een leuke samenwerking is en dan kan het een cliche nummer zijn, ze doen het wel.

Laat mij maar een zuurpruim zijn, maar dit is toch gewoon in alles proberen het Kate Bush effect met spookslot te kopiëren? Daar werd ik overigens ook nooit heel warm van, maar iets originelers dan een liedje had ik wel kunnen waarderen.

Liampie zijn de melodieën van Camille Saint-Saëns zelf die rechtstreeks zijn overgenomen - een saaie en veilige keuze.

Het is dan ook bedoeld als een eerbetoon aan de Danse Macabre. Om dan een heel ander nummer neer te zetten lijkt mij ook niet echt de bedoeling dan.

Michael Laat mij maar een zuurpruim zijn, maar dit is toch gewoon in alles proberen het Kate Bush effect met spookslot te kopiëren?

Daar ben ik het niet volledig mee eens, dit is een veel gewaagdere keuze dan indertijd een zangeres die meerdere nummer 1 hits gescoord heeft.
        De attractie en de Danse Macabre lenen zich hier ook goed voor in mijn mening. Het is in ieder geval - in mijn ogen - een geslaagd iets.

Het is overigens niets nieuws voor Epica om iets zoals dit te doen, bij hun eerste shows met een orkest hebben ze ook andere klassieke nummers gespeeld zoals In the Halls of the Mountain King (wat we ook wel kennen van Alton Towers):

Kevjoe Daar ben ik het niet volledig mee eens, dit is een veel gewaagdere keuze dan indertijd een zangeres die meerdere nummer 1 hits gescoord heeft.

Het blijft een keuze om een liedje op te nemen. Of dat met al grote namen is, of een meer gewaagde keuze, het blijft een liedje bij de opening van een vergelijkbare attractie qua sfeer en ambiance. Tot de grafzerk aan toe.

Michael wat is daar nu weer mis mee. Sorry hoor dit is echt spijkers op laag water zoeken. Harstikke leuk dit toch? Of het nou je muzieksmaak is of niet.

Michael officieel open, ongetwijfeld ingegeven door de snelheid van de samenleving waarin we terecht zijn gekomen met elkaar. Maar als de Efteling dat ding volgende week opent, maar het persfeest pas medio december had gedaan met officiële opening met de hele rambam, dan was dat echt meer dan prima geweest.

Ja, maar dan heb je je officiële opening dus nadat alle ins en out van de attractie al wekenlang op Internet te vinden zijn. Wat denk je dat er voor de pers dan nog te halen is?

• Demin heeft hierop gereageerd.

Kevjoe dit is een veel gewaagdere keuze dan indertijd een zangeres die meerdere nummer 1 hits gescoord heeft.

Toen de Efteling-special werd uitgezonden had Kate Bush in Nederland nog geen nummer #1 hit op haar naam staan. Sterker nog: haar debuutsingle Wuthering Heights was ten tijde van die uitzending pas anderhalve maand in Nederland uit én heeft nooit de nummer #1 positie gehaald. Je mag van de nieuwe track van Epica - een band die intussen al 22 jaar aan de weg timmert - vinden wat je vindt, maar dit geheel is allerminst een vernieuwend of gewaagd concept. 🥸

Piet_Verdriet Mooie video om met het geluid op mute te kijken

Als je dit soort goede muziek dan al slecht vind, dan hoef ik niet eens te weten naar welke slechte muziek je dan wel luistert.

Michael Ik heb een andere mening, dat is prima toch?

Dat mag, daar is ook helemaal niks mis mee.
                Als iedereen dezelfde mening zou hebben, goed of slecht, dan zou het juist wel een probleem zijn.

Eftelabbo ja als het niet je muziek is dan is dat de beste optie😂😂😂😂

Ja, daar heb je gelijk in, maar bijvoorbeeld een housemuziek, nederlandtalig of rapmuziek past totaal niet bij deze ride.
                Terwijl deze song dat juist wel doet.

Wat denken jullie? Zal Epica dit nummer ook live gaan spelen tijdens de persopening op 30 oktober?

Ja toffe samenwerking hoor. Heerlijk om Danse Macabre eens op een andere manier te luisteren. Je moet van het genre houden natuurlijk, maar gelukkig doe ik dat. 😬

Progress nadat alle ins en out van de attractie al wekenlang op Internet te vinden zijn. Wat denk je dat er voor de pers dan nog te halen is?

Vrijwel niks, aangezien elke scheet van de Efteling bij wijze van spreke al wordt opgepakt door de nationale media zouden die de de facto opening ook al meteen verslaan:
                  "Zien: dit is de nieuwe spookattractie in de Efteling"
                  "Nieuwe Efteling-attractie gaat pas over 2 maanden open, maar je kan nu al een ritje maken!"
                  En vergelijkbare titels zullen ongecoördineerd online en in de kranten verschijnen. En tegen de tijd dat de 'officiële opening' is, is de nieuwswaarde al weer weg.

Dankzij deze manier met beperkte pers-/publiekstoegang vooraf kunnen ze op openingsdag nog een grote push met alle informatie over DMC doen, die de media gretig (en vooral gelijktijdig) zullen oppakken.

Bij Aquanura hadden we Tiësto en Guus, Baron 1898 had Hardwell en nu Epica bij Danse Macabre. Dat zijn toch gewoon leuke extraatjes?