Progress Maar zijn de previews niet deels die stresstesten? De drukte van een echte openingsdag kun je natuurlijk nooit echt van tevoren testen; je moet dan duizenden mensen optrommelen. Geen enkel park is perfect voorbereid op die extreme drukte; dan zou je daar echt je park op moeten inrichten en dat is onhaalbaar.
Eens, maar zo communiceert de Efteling - of menig ander park daargelaten - dat niet. Het wordt gezien als een extraatje voor personeel, genodigden of abonnementhouders om als eerste ergens in te mogen. Want de attractie is immers al 'af'. Als ze dit echt willen gebruiken als stresstesten, zou een disclaimer over de mogelijke gevolgen daarvan best op z'n plek zijn. Daarmee voorkom je boze fans.
JeepeeB Klopt, maar je kan bij een nieuwe attractie ook niet verwachten dat zodra het personeel erin kan dat je op volle kracht al kan draaien.
Met genoeg testen en daarnaast testen met realistische scenario's lijkt me dat dit prima kan. En dat is niet met één avondje gedaan.
JrmWrm Volgens mij is het helemaal niet gek om je personeel eerst kennis te laten maken met de attractie op standje rustig voordat je ze ze op volle toeren laat testdraaien zodat iedereen weet hoe en wat.
Voor de TD en andere technici of de 'hoofd' operators kan ik dat begrijpen inderdaad, maar niet voor het 'normale' personeel wat enkel hoeft te boarden, groupen of dat soort randzaken. Die zouden daar denk ik geen meerwaarde in hebben.
Maargoed, laten we hopen dat de eerste reacties niet helemaal kloppen zoals Wessel pretendeert en het met de previews goed verloopt en dat we een mooi product zien waarvan de show écht af is.