Deze attractie gaat schitteren of vallen met de show die we te zien gaan krijgen. De decors zijn allemaal onderdanig aan de show. En van de show krijgen we uiteraard nog niks te zien.
Wat mij de laatste dagen wel opvalt is dat met alles wat naar buiten komt heel veel dingen die gebeuren “expliciet” worden gemaakt. We zien nu ook weer zo een beeldje buiten verschijnen van een duistere monnik, zonder gezicht. Allemaal te duidelijke signalen dat het niet pluis is, terwijl de omgeving dat ook wel uit zichzelf moet kunnen uitstralen. Het valt voor mij wel in een zelfde categorie als de klokjes op de gevel van Assepoester.
Als daar straks ook de hele dag een deken van mist hangt is dat ook weer een expliciete uitdrukking. Terwijl een verlaten kerkhof op een zonnige augustusdag net zo mysterieus kan zijn zonder die laaghangende mist. Ook de verhalen over het laden van de attractie in het donker met een zaklamp klinkt heel vet, maar in de praktijk wordt dat natuurlijk een drama met mensen die in het donker angstig worden en dus niet meer vooruit durven. Zeker als daar nog wat verrassingen zitten voor je überhaupt instapt ga je mensen volledig aan zetten in concentratie en daarmee ga je het laden denk ik onnodig ingewikkeld maken.
Ik wil niet te negatief doen, de aankleding in het gebouw is gewoon fraai. Over overdaad durf ik nog niet te spreken. Daarvoor geldt toch dat de show bepaald of het allemaal in balans komt of dat het teveel wordt. Ik hoop oprecht dat met een thema als griezelen de verbeelding genoeg geprikkeld wordt om zelf invulling te geven aan waarom bepaalde dingen gebeuren. De kracht van attracties als Droomvlucht, Fata en Spookslot was en is toch dat je met de dingen die je te zien krijgt en hoort zelf een verhaal kan maken. In Symbolica is dat ook geprobeerd, maar werd het ook te expliciet waardoor de prikkelde fantasie overprikkeld is geraakt.
Tot slot vind ik het wel mooi om te zien dat Jeroen Verheij met zoveel trots staat te vertellen over “zijn” attractie. Je ziet, proeft en hoort dat hij het Spookslot ook koesterde en dat in deze attractie terug probeert te brengen.