Ik snap de opmerking best wel hoor. Het zijn best veel knipoogjes en hergebruikte elementen. Dan had je misschien het Spookslot gewoon kunnen laten staan en een compleet nieuw idee elders uitwerken.

Tim maar dan los je het probleem toch niet op?

Het probleem = De attractie is in een te slechte staat
    Oplossing
    Herbouw -> maar attractie is niet meer populair genoeg om te herbouwen
    Nieuw -> maar attractie is een icoon met fantastische ontwerpen van Van der Ven

Oplossing zoveel mogelijk fantastische ontwerpen behouden in een nieuwe populaire attractie waar je een nieuwe stroom bezoekers mee kunt creëren.

Het is allemaal niet heel lastig.

Tim Dan had je misschien het Spookslot gewoon kunnen laten staan

Waarom blijft dit steeds geroepen worden?

Tuurlijk de attracties was een icoon, maar het was op. Sommige technieken die gebruikt werden die waren dusdanig verouderd en gasten kwamen er gewoon niet meer voor. Maargoed dit verhaal kennen we inmiddels wel lijkt mij.

Ik vind het daarom heel tof dat er de keuze is gemaakt zoveel mogelijk vanuit het spookslot mee te nemen in het ontwerp van de nieuwe attractie. Juist omdat ze een icoon willen eren!

Het was waarschijnlijk ook niet goed geweest als de efteling hier totaal niks mee gedaan had en het spookslot niet had meegenomen in het ontwerp. Dan was het sentiment geweest, waarom wordt er niks hergebruikt, de attractie was zo iconisch. Dus ja..

Tim snap de opmerking best wel hoor. Het zijn best veel knipoogjes en hergebruikte elementen. Dan had je misschien het Spookslot gewoon kunnen laten staan en een compleet nieuw idee elders uitwerken.

Ik totaal niet , het is een opvolger van waar veel van het Spookslot behouden blijft. Persoonlijk vind ik dit juist alleen maar extra leuk omdat juist wij fans een feest der herkenning voorgeschoteld krijgen waar de bekende truusjes dit soort dingen niet eens door hebben.

Het Spookslot was op zijn eind en daardoor dus helemaal geen optie meer voor behoudt.

Tim de attractie was toen ie gebouwd werd iconisch. Maar er kwam bijna niemand meer voor de aankondiging van de sloop. Dus natuurlijk gaan ze hem dan niet renoveren.

Dutch23 Maar de Efteling bestaat toch juist omdat men altijd terugpakt en hergebruik maakt van Pieck zijn ontwerpen?

Ik denk dat deze uitspraak op z'n best nuance behoeft en op z'n slechts onwaar is. Natuurlijk is dat wat Anton Pieck op papier zette de basis van dat wat we Eftelings noemen, maar door enkele van zijn meest illustere opvolgers zijn aan die basis even zoveel nieuwe, frisse en soms ook best onorthodoxe elementen toegevoegd. Sterker nog: ik denk dat de Efteling nu nog bestaat juist omdat er niet steeds ontwerpen van Pieck klakkeloos worden hergebruikt. Wat zou het park immers zijn zonder 't Huis van de Vijf Zintuigen, Droomvlucht, Piraña, Baron 1898 en Symbolica?

Jeroen_uit_tilburg Juist omdat ze een icoon willen eren!

Waar eindigt eren en begint kopiëren? Ik vind het gebruik van hier en daar een oorspronkelijk Spookslotelement heus wel heel tof en kan bijvoorbeeld nu al van het idee genieten dat straks de muziek in volle glorie terugkeert en we de kleine maar karakteristieke duivelse kaarsenhouders uit de Ronde Zaal weer zullen zien. Tegelijkertijd hoop ik óók dat Danse Macabre - naast natuurlijk het attractietype - iets eigens, iets origineels en iets nieuws te bieden zal hebben in het Eftelings stijlpalet.

Dutch23 Als men deze elementen had ontworpen zonder dat het Spookslot had bestaan, dan had iedereen het gewoon passend gevonden zonder daar iets van te vinden.

Ik vraag het me af. Laten we wel wezen: het Keltisch aandoende entreeportaal met Maya-esque reliëf en Snorremans erboven was als ingang van het oude Spookslot natuurlijk al een eclectische curiositeit, maar als uitgang van 'n gotische abdij is het bijna helemaal op het absurde af.

R013 extra leuk omdat juist wij fans een feest der herkenning voorgeschoteld krijgen waar de bekende truusjes dit soort dingen niet eens door hebben.

Ik bedoelde ook niet letterlijk het Spookslot laten staan. Maar voor mij hoefden al die geforceerde verwijzingen niet. Het is meer dan subtiel knipogen geworden. Ik had liever een attractie met een meer eigen identiteit gezien, pas op dat kan zeker nog waarheid worden. Maar zoals @Aurelius zegt, je hoeft heus niet zoveel over te nemen om het een eerbetoon te noemen. Waarom die wapenschilden één op één overnemen, het ingangsportaal kopiëren, enzovoort. Als ze enkel het muziekstuk hadden herbruikt, was dat ook al een mooi eerbetoon naar mijn mening. En als er iets is wat de Efteling normaal wél erg goed kan, is het subtiele verwijzingen en knipoogjes maken.

Ik vind het goed dat de Efteling dingen uit het spookslot 1 op 1 terugbrengt. Ik snap de tegenargumenten ook wel, maar ik vertrouw er wel op dat ze er uiteindelijk iets moois van maken, met verwijzingen naar het spookslot en dan natuurlijk een hele nieuwe attractie met een (ander) rit systeem, gebouw en verhaal.

In dit geval is er natuurlijk ook wel bewust gekeken naar een vervanger van het spookslot en niet voor iets geheel anders. Juist omdat het eigenlijk de eerste grote attractie van het park was, mag het een en ander ook wel behouden blijven.

4 dagen later

https://www.looopings.nl/weblog/26798/Rockband-Epica-brengt-eerbetoon-aan-Efteling-attractie-Danse-Macabre-in-nieuw-nummer.html

Een toffe samenwerking tussen Epica en de Efteling! Zouden ze dit nummer ook ten gehore gaan brengen tijdens het openingsevent van Danse Macabre? Dat zou wel gaaf zijn, zeker inclusief koor en orkest. Wat denken jullie?

Super gaaf dit, een parallel tussen Kate Bush en Epica die samenwerken met de Efteling.

Epica is echt een grootheid in de "sprookjes metal" Samen met Within Temptation en Nightwish hebben we drie dames uit Nederland die de Symphonic metal echt groot hebben gemaakt... Eigenlijk hebben we er vier want Delain doet ook mee!

Maar hoe tof zou het zijn als Epica de opening doet met The ghost in me

Mag van mij zo in de attractie of aquanura 🥳

Mathijsdehaas-2002
            Een leuke versie, maar voor mij als niet kenner van het genre muziek die af en toe wel eens dit soort liedjes ergens hoort heb ik wel zoiets van dat het voor mijn gevoel in het genre met mijn beperkte kennis een 13 in een dozijn liedje is.
            Een kinderkoor, de zangeres zingt over zichzelf, weer iets met stories en nightmares, weer wordt er gezongen over melodieën, en natuurlijk het themaatje destiny zit er ook weer in.
            Niet vernieuwd voor zover ik het kan beoordelen, eigenlijk een tikkie saai naar mijn mening.

Vocaal is de dame waanzinnig, en heeft een heel goed bereik, maar de song zelf vindt ik eigenlijk niet zo heel spannend, voor mijn gevoel kabbelt de band een beetje door het nummer en krijg ik niet echt de WOW factor.
            Als ik een paar nummers van de band luister wordt ik wel compleet weggeblazen door wat de band kan, maar met de samenwerking met de Efteling had ik na het horen van andere songs van de band wel het idee dat ze veel meer eruit konden halen om het nummer naar nog grotere hoogte te brengen.
            Maar goed, aan de andere kant is het een samenwerking die je niet zou verwachten van de Efteling en dat is wel weer prijzenswaardig te noemen om ook eens te gaan vissen in andere vijvers.

JeepeeB aan de andere kant is het een samenwerking die je niet zou verwachten van de Efteling

Misschien moet je even iets meer verdiepen in de huiscomponist en dan is deze samenwerking geen verrassing meer 😉

FlyingTimo Leuk, dat wist ik niet.
                Maar dan nog, het is niet een muziekstijl die je snel in de Efteling tegen gaat komen dus ergens blijft het voor mij toch nog een verrassende combinatie.
                Net als dat de Efteling bijvoorbeeld het thema van het Carnaval Festival gaat voorzien van een reggae sausje of brit-pop, kan leuk worden maar verwacht je ook niet zo snel vanuit de officiële kant. : :

Aurelius Ik denk dat deze uitspraak op z'n best nuance behoeft en op z'n slechts onwaar is. Natuurlijk is dat wat Anton Pieck op papier zette de basis van dat wat we Eftelings noemen,

Die nuance zit er al in als je de woorden niet leest als klakkeloos kopiëren, wat ik niet zei en bedoelde. Je geeft een draai aan mijn post om een punt te kunnen maken, terwijl ik het al grotendeels met je eens bent. Dus bijdeze de nuance die al in mij post zat: ik doelde op het feit dat, kleurgebruik, materiaalgebruik, bepaalde stijl elementen etc. etc. die Pieck gebruikte en nu nog steeds grotendeels de bakermat is/zou moeten zijn voor de ontwerpers. En soms laten ze zich letterlijk inspireren door de prenten van Pieck (Sirocco en nu ook De Erwt). Als er elementen zijn uit het verleden die met dat gedachtengoed ontworpen zijn, dan kun je die naar mijn idee gewoon hergebruiken mits passend, een voorbeeld is Kapitein Gijs.

Aurelius maar door enkele van zijn meest illustere opvolgers zijn aan die basis even zoveel nieuwe, frisse en soms ook best onorthodoxe elementen toegevoegd. Sterker nog: ik denk dat de Efteling nu nog bestaat juist omdat er niet steeds ontwerpen van Pieck klakkeloos worden hergebruikt.

Ben ik het alleen maar met je eens. Waar Van de Ven het Pieckse wist te vertalen van kleine sprookjes en prenten, naar de grote attracties en later de grenzen daar ook in ging verleggen, is het Sander geweest die de afgelopen jaren echt de Pieckse stijl weer sexy heeft gemaakt voor deze eeuw. Een den Dulk had de stijl van Pieck veel sterker en strenger nageleefd waardoor de vernieuwing er minder in zou zijn gekomen (gok ik). Maar natuurlijk had ik den Dulk als puur Eftelingse ontwerper en Sander als de vrijere ontwerper graag als een team gezien. Dat had ons een paar stijlflaters van de afgelopen 20 jaar bespaard. Nog een reden waarom ik het hergebruik van goed ontwerpen elementen niet erg vind: dan kan een ander de plank niet misslaan. 😉

Aurelius Ik vraag het me af. Laten we wel wezen: het Keltisch aandoende entreeportaal met Maya-esque reliëf en Snorremans erboven was als ingang van het oude Spookslot natuurlijk al een eclectische curiositeit, maar als uitgang van 'n gotische abdij is het bijna helemaal op het absurde af.

Nu haal je de nuance zelf weg waarin ik zeg dat vrijwel alle elementen passend zijn. Dingen zoals de dansende balustrades, de grafstenen, de wezentjes als kaarsenhouders, de waterspuwers, de figuren met de schilden en het plafond van de ronde kamer etc. In mijn ogen passend en niet out of place.

Nu haal je een ding aan wat discutabel kan zijn, maar dat is een ding uit een lijst van tientallen dingen die wel passen. Een beetje flauw niet? Of de uitgang nu passend is of niet, ik vind het een iconisch element en ben blij dat het terug is, geforceerd of niet. Hij stoort mij niet in de beleving van Danse Macabre. Er zijn een aantal nieuw ontworpen dingen bij deze attractie die mij meer storen.

Nou goed, volgens mij zijn we het eigenlijk grotendeels met elkaar eens.

Dutch23 Maar natuurlijk had ik den Dulk als puur Eftelingse ontwerper en Sander als de vrijere ontwerper graag als een team gezien. Dat had ons een paar stijlflaters van de afgelopen 20 jaar bespaard. Nog een reden waarom ik het hergebruik van goed ontwerpen elementen niet erg vind: dan kan een ander de plank niet misslaan.

Dit kun je niet zo stellen denk ik. We hebben van Den Dulk de uitbreiding van het Anton Pieckplein gezien en de Zwavelstokjes; allebei mooie uitbreidingen. En daarnaast heeft hij nog wat kleine zaken gedaan. Maar: aan grote attracties is hij niet toegekomen; hij is niet lang genoeg gebleven om te laten zien wat hij op dat gebied kon doen. Dat weten we dus niet. Aan de andere kant betekent dat ook dat hij niets gemaakt heeft dat de puristen tegenviel. Maar weinig ontwerpers hebben dat geluk gehad: zelfs Ton van de Ven kreeg eind jaren ‘90 veel kritiek te verduren op Vogel Rok, Klein Duimpje en de Chinese Nachtegaal. (Er was toen nog geen social media, dus hij werd niet tot de grond toe afgebroken zoals nu gebeurt, maar toch).

De mythische status die Den Dulk nu onder sommige Eftelingliefhebbers heeft, het idee dat alles perfect zou zijn als hij maar was gebleven, is in mijn ogen dan ook niet terecht… om dat te stellen hadden we echt meer Eftelingwerk van hem moeten zien. We moeten niet vergeten dat hij nog piepjong was toen hij voor de Efteling werkte, ongetwijfeld zou hij als hij was gebleven een meer eigen stijl hebben ontwikkeld en dat had vast ook tot ontevredenheid bij de kritische fans geleid. Zoek voor de aardigheid zijn ontwerpen voor de divecoaster eens op… die zijn niet direct Piecks of ‘Eftelings’.

Daarnaast zou hij ook met budgettaire beperkingen en managementkeuzes te maken hebben gehad, en het was maar de vraag hoe hij daarmee was omgegaan.

In die zin is het jammer dat we nog weinig ‘eigen’ werk van hem hebben gezien. Zijn EP-werk is in die zin misschien nog wel het meest interessant, samen met Fantasy Faire in Disneyland Anaheim (een schitterend stukje park trouwens).
                  De Frozen gebieden zijn ook mooi, maar die leunen natuurlijk heel zwaar op de films.

Progress mooie post! Den Dulk is geen heilige in liefhebberskringen hoor. Hoewel zeer Piecks, wat fijn was in een tijd dat er echt even geen visie was op dat gebied, was het ook weinig origineel wat we van hem zagen, was de kritiek.

Zelf niet perse mee eens. Het Anton Pieckplein zit vol met toffe details en het Meisje met de Zwavelstokjes is iets wat nu niet meer gebouwd zou worden denk ik.