Alsof in de huidige tijd de pop nog niet voorbij zal komen op Instagram. En zo houd je zelf de regie toch weer een beetje in handen. Ik vind dit allemaal niet zo’n grote ramp. Vooral in dit soort attracties zal het lastig zijn om je mobiel niet bij je te hebben en binnen 3 seconden staat het op internet.
Het Spookslot wordt vervangen door Danse Macabre
- Bijgewerkt
Jeroen_uit_tilburg De aankondiging van De Prinses op de Erwt vond ik dan ineens weer klassiek Eftelings. Wel bizar dat de acteur kort na het plaatsen overleed.
Dit zie ik toch het liefst.
In de periode 2011-2015 vond ik de Efteling altijd erg strerk op social media. Laatste jaren inderdaad niet meer. En die Making Of reeksen zijn ook maar vaag. Zag liever zoals bij de Baron een informatieve en feitelijke Making Of en een leuke minifilm. Die charlatans die al vlogcamera's met lichten en tentritsen hadden in hun tijd, bouwvakkers die door de geest - een zeer ingewikkeld sprekende Stanley - worden voorzien van commentaar. Erg vaag allemaal.
De dirigent ziet er echt goed uit, een mooi eerbetoon aan het ontwerp van Ton van de Ven. Benieuwd of de bewegingen ook van het niveau zijn waar het toen voor bedoeld was. Lijkt me nogal een statisch ding.
Bovendien ben ik erg benieuwd of Danse Macabre een rustig einde krijgt. Persoonlijk vond ik het moment met de viool op het einde bij het Spookslot altijd een kippenvel moment.
R013 Wat mij opvalt aan die concept art is dat we gigantisch steil kunnen gaan kantelen. Dat lijkt mij wel vet.
JeepeeB Als er nu nog mensen zijn die durven te beweren dat dit geen eerbetoon is aan het Spookslot die verklaar ik per direct voor gek.
Ik denk dat intussen de kritiek vooral moet luiden dat Dance Macabre te veel een eerbetoon aan het Spookslot lijkt te gaan worden. Zowat alles wat los en vast zat aan het oude gebouw komt in enigerlei vorm terug, waardoor de nieuwe attractie wat mij betreft best een beetje inboet aan eigenheid en originaliteit. Bovendien wordt het palet van wat binnen ’t Eftelings korset allemaal mogelijk is jammer genoeg niet verder verbreed. Er wordt, om Van de Ven dan nog maar ‘s te parafraseren, wel érg letterlijk met geleende hand gedroomd.
Soit, hopelijk bewijst de opening van de attractie mijn ongelijk!
- Bijgewerkt
Nou ja, te veel? Ja er komen wat dingen overeen. Maar qua beleving is de attractie natuurlijk totaal het tegenovergestelde van het spookslot. De sfeer pastte natuurlijk perfect bij de Efteling, dus ik ben blij dat die weer terugkomt, op een nog betere manier. En wat betreft die dirigent: ja hij is dan ooit ontworpen voor het spookslot maar nooit gerealiseerd. Dus dit is toch echt wel een nieuw iets.
- Bijgewerkt
Maar de Efteling bestaat toch juist omdat men altijd terugpakt en hergebruik maakt van Pieck zijn ontwerpen? Daar wordt dan altijd vol lof over gesproken. Ik zie het verschil hierin dan ook niet zo. Komt het omdat het nu van Ton z’n hand is? Of is het probleem dat er letterlijk dingen hergebruikt worden?
Vrijwel alles dat hergebruikt wordt vanuit het Spookslot past ook in Danse Macabre zonder dat het dus geforceerd voelt. Als men deze elementen had ontworpen zonder dat het Spookslot had bestaan, dan had iedereen het gewoon passend gevonden zonder daar iets van te vinden. Ik vind het juist fijne knipogen die passend zijn in Danse Macabre. Een goed ontwerp mag van mij gewoon terugkeren zoals ze dat in de Efteling heel vaak doen. Het zou anders zijn geweest als men de Oosterse Geest er geforceerd weer in hadden gezet.
Danse Macabre staat als eigen attractie met ondersteuning van Spookslot elementen, die voor de nieuwe generaties niets anders dan Danse Macabre elementen zullen worden. Zo zie ik het.
Ik snap de opmerking best wel hoor. Het zijn best veel knipoogjes en hergebruikte elementen. Dan had je misschien het Spookslot gewoon kunnen laten staan en een compleet nieuw idee elders uitwerken.
Tim maar dan los je het probleem toch niet op?
Het probleem = De attractie is in een te slechte staat
Oplossing
Herbouw -> maar attractie is niet meer populair genoeg om te herbouwen
Nieuw -> maar attractie is een icoon met fantastische ontwerpen van Van der Ven
Oplossing zoveel mogelijk fantastische ontwerpen behouden in een nieuwe populaire attractie waar je een nieuwe stroom bezoekers mee kunt creëren.
Het is allemaal niet heel lastig.
Tim Dan had je misschien het Spookslot gewoon kunnen laten staan
Waarom blijft dit steeds geroepen worden?
Tuurlijk de attracties was een icoon, maar het was op. Sommige technieken die gebruikt werden die waren dusdanig verouderd en gasten kwamen er gewoon niet meer voor. Maargoed dit verhaal kennen we inmiddels wel lijkt mij.
Ik vind het daarom heel tof dat er de keuze is gemaakt zoveel mogelijk vanuit het spookslot mee te nemen in het ontwerp van de nieuwe attractie. Juist omdat ze een icoon willen eren!
Het was waarschijnlijk ook niet goed geweest als de efteling hier totaal niks mee gedaan had en het spookslot niet had meegenomen in het ontwerp. Dan was het sentiment geweest, waarom wordt er niks hergebruikt, de attractie was zo iconisch. Dus ja..
Tim snap de opmerking best wel hoor. Het zijn best veel knipoogjes en hergebruikte elementen. Dan had je misschien het Spookslot gewoon kunnen laten staan en een compleet nieuw idee elders uitwerken.
Ik totaal niet , het is een opvolger van waar veel van het Spookslot behouden blijft. Persoonlijk vind ik dit juist alleen maar extra leuk omdat juist wij fans een feest der herkenning voorgeschoteld krijgen waar de bekende truusjes dit soort dingen niet eens door hebben.
Het Spookslot was op zijn eind en daardoor dus helemaal geen optie meer voor behoudt.
Tim de attractie was toen ie gebouwd werd iconisch. Maar er kwam bijna niemand meer voor de aankondiging van de sloop. Dus natuurlijk gaan ze hem dan niet renoveren.
Dutch23 Maar de Efteling bestaat toch juist omdat men altijd terugpakt en hergebruik maakt van Pieck zijn ontwerpen?
Ik denk dat deze uitspraak op z'n best nuance behoeft en op z'n slechts onwaar is. Natuurlijk is dat wat Anton Pieck op papier zette de basis van dat wat we Eftelings noemen, maar door enkele van zijn meest illustere opvolgers zijn aan die basis even zoveel nieuwe, frisse en soms ook best onorthodoxe elementen toegevoegd. Sterker nog: ik denk dat de Efteling nu nog bestaat juist omdat er niet steeds ontwerpen van Pieck klakkeloos worden hergebruikt. Wat zou het park immers zijn zonder 't Huis van de Vijf Zintuigen, Droomvlucht, Piraña, Baron 1898 en Symbolica?
Jeroen_uit_tilburg Juist omdat ze een icoon willen eren!
Waar eindigt eren en begint kopiëren? Ik vind het gebruik van hier en daar een oorspronkelijk Spookslotelement heus wel heel tof en kan bijvoorbeeld nu al van het idee genieten dat straks de muziek in volle glorie terugkeert en we de kleine maar karakteristieke duivelse kaarsenhouders uit de Ronde Zaal weer zullen zien. Tegelijkertijd hoop ik óók dat Danse Macabre - naast natuurlijk het attractietype - iets eigens, iets origineels en iets nieuws te bieden zal hebben in het Eftelings stijlpalet.
Dutch23 Als men deze elementen had ontworpen zonder dat het Spookslot had bestaan, dan had iedereen het gewoon passend gevonden zonder daar iets van te vinden.
Ik vraag het me af. Laten we wel wezen: het Keltisch aandoende entreeportaal met Maya-esque reliëf en Snorremans erboven was als ingang van het oude Spookslot natuurlijk al een eclectische curiositeit, maar als uitgang van 'n gotische abdij is het bijna helemaal op het absurde af.
R013 extra leuk omdat juist wij fans een feest der herkenning voorgeschoteld krijgen waar de bekende truusjes dit soort dingen niet eens door hebben.
Ik bedoelde ook niet letterlijk het Spookslot laten staan. Maar voor mij hoefden al die geforceerde verwijzingen niet. Het is meer dan subtiel knipogen geworden. Ik had liever een attractie met een meer eigen identiteit gezien, pas op dat kan zeker nog waarheid worden. Maar zoals @Aurelius zegt, je hoeft heus niet zoveel over te nemen om het een eerbetoon te noemen. Waarom die wapenschilden één op één overnemen, het ingangsportaal kopiëren, enzovoort. Als ze enkel het muziekstuk hadden herbruikt, was dat ook al een mooi eerbetoon naar mijn mening. En als er iets is wat de Efteling normaal wél erg goed kan, is het subtiele verwijzingen en knipoogjes maken.
Ik vind het goed dat de Efteling dingen uit het spookslot 1 op 1 terugbrengt. Ik snap de tegenargumenten ook wel, maar ik vertrouw er wel op dat ze er uiteindelijk iets moois van maken, met verwijzingen naar het spookslot en dan natuurlijk een hele nieuwe attractie met een (ander) rit systeem, gebouw en verhaal.
In dit geval is er natuurlijk ook wel bewust gekeken naar een vervanger van het spookslot en niet voor iets geheel anders. Juist omdat het eigenlijk de eerste grote attractie van het park was, mag het een en ander ook wel behouden blijven.
Een toffe samenwerking tussen Epica en de Efteling! Zouden ze dit nummer ook ten gehore gaan brengen tijdens het openingsevent van Danse Macabre? Dat zou wel gaaf zijn, zeker inclusief koor en orkest. Wat denken jullie?
Super gaaf dit, een parallel tussen Kate Bush en Epica die samenwerken met de Efteling.
Epica is echt een grootheid in de "sprookjes metal" Samen met Within Temptation en Nightwish hebben we drie dames uit Nederland die de Symphonic metal echt groot hebben gemaakt... Eigenlijk hebben we er vier want Delain doet ook mee!
Maar hoe tof zou het zijn als Epica de opening doet met The ghost in me
Mag van mij zo in de attractie of aquanura
- Bijgewerkt
Mathijsdehaas-2002
Een leuke versie, maar voor mij als niet kenner van het genre muziek die af en toe wel eens dit soort liedjes ergens hoort heb ik wel zoiets van dat het voor mijn gevoel in het genre met mijn beperkte kennis een 13 in een dozijn liedje is.
Een kinderkoor, de zangeres zingt over zichzelf, weer iets met stories en nightmares, weer wordt er gezongen over melodieën, en natuurlijk het themaatje destiny zit er ook weer in.
Niet vernieuwd voor zover ik het kan beoordelen, eigenlijk een tikkie saai naar mijn mening.
Vocaal is de dame waanzinnig, en heeft een heel goed bereik, maar de song zelf vindt ik eigenlijk niet zo heel spannend, voor mijn gevoel kabbelt de band een beetje door het nummer en krijg ik niet echt de WOW factor.
Als ik een paar nummers van de band luister wordt ik wel compleet weggeblazen door wat de band kan, maar met de samenwerking met de Efteling had ik na het horen van andere songs van de band wel het idee dat ze veel meer eruit konden halen om het nummer naar nog grotere hoogte te brengen.
Maar goed, aan de andere kant is het een samenwerking die je niet zou verwachten van de Efteling en dat is wel weer prijzenswaardig te noemen om ook eens te gaan vissen in andere vijvers.
JeepeeB
kort gezegd: t is niet voor jou