Mark Viel mij ook op. Ik denk dat ze nu terecht verwarring willen voorkomen en dit straks veranderd gaat worden bij de opening.

• Mark vindt dit leuk.

Piet_Verdriet

Nee dat heksenpad wordt geloof ik deels onderdeel van de wachtrij van Danse Macabre (stukje tussen het kerkhof en de overdekte ingang (brug) van de attractie)

Mocht iemand nog twijfelen over de terugkeer van het oude pad:

Bron: Jeroen

• Mark vindt dit leuk.

Arathonk Nou, ik merk dat ik veel minder in de hoek bij DM/Pirana kom sinds die doorsteek weg is, enkel voor lunch bij Krümel.

Dit. Ik mis die doorsteek echt. Het is zo'n eind omlopen om Fabula heen of helemaal naar Symbolica en dan richting Piraña. En dan ben ik al een stevige doorloper.

Ik denk dat het uiteindelijk allemaal mee valt. De enige plek van waaruit je de route echt mist is als je vanaf de uitgang van Fabula of de uitgang van het Sprookjesbos komt. De rest van de plekken merkt niet echt iets van het missende pad.

Het is een beetje het ding dat je dan gewoon altijd langs een behoorlijk stuk 'niks' loopt om bij Piraña en Fata Morgana te komen. Ik was ook wel fan van de doorsteek bij het Spookslot. Ooit juíst daar geplaatst om het publiek te verleiden ook achtergelegen delen van het park te bezoeken.

Ja die doorsteek was fijn, maar ik heb nu niet echt het gevoel dat ik hem mis of zo. Het is maar een klein blokje om en je loopt toch al de hele dag dus ik merk het amper. 😛 En Piraña kom ik vroeg of laat vanzelf wel meerdere keren tegen op zo een dag.

Het probleem vind ik ook niet zo zeer dat je nu een andere route moeten lopen, want echt om is het niet. Wat ik hier echter wel als probleem zie, is dat de infrastructuur al een paar jaar steeds krapper wordt:

• Het Brede pad tussen de Piraña en Ruigrijk is aanzienlijk versmald bij de komst van Baron 1898.
  • De Brink werd volledig opgedoekt met de komst van Symbolica, waardoor elke route naar Reizenrijk nu omlopen is
  • De doorgang van Station de Oost naar De Vliegende Hollander wordt nu gedeeltelijk versperd door Nest.
  • Het Steenbokplein is vervangen door een redelijk smal pad met aan weerszijden terrassen van horeca.
  • En nu wordt er weer een pad compleet opgedoekt, omdat ze een trafohuisje niet ergens anders konden plaatsen.

De infrastructuur in de Efteling was redelijk goed op de toekomst gebouwd, en juist in tijden van vele uitbreidingen worden paden smaller gemaakt of zelfs opgeofferd voor (soms onnodige) aanpassingen. In een tijd waar het steeds drukker wordt in het park, is het opmerkelijk dat de infrastructuur steeds minder bezoekers aan kan.

Ik vind dit pad wel écht een gemis. Niet alleen omwille van de routing -die er logischer door was- maar vooral omdat het pad één was met het Spookslot en met de ingang + doorgang naar de achterkant de sfeer van het spookslot vergrootte. Het Spookslot hoorde ín de omgeving en het was geen losstaand thema gebied.

Dat is het nieuwe deel wel losstaand. Je wordt binnen de kaders van Dance Macabre los gelaten en kunt er slechts via een kant in of uit. Dat vind ik een nadeel, en extra jammer is het dat de achterkant van het gebied een plein wat voorheen onderdeel was van het park volledig buitenspel zet. Hierdoor wordt de positie van de ingang van Fabula nóg vreemder dan hij altijd al was.

Het kan zijn dat dit onderdeel is van een groot geheim masterplan en dat de promenade met winkeltjes en gebouwtjes (servicegebouw in het park, komt u maar) de toekomst is. Maar ik vrees ervoor 🙂

John Het kan zijn dat dit onderdeel is van een groot geheim masterplan

Je bedoelt dat groot geheim masterplan waarin de Bob, Pandadroom en het Spookslot om beurten vervangen werden zonder ook maar énige samenhang in hun vervangers? 😅

Ik mis dit pad eerlijk gezegd ook wel. Doodlopende parkdelen zoals nu het abdijplein zijn zelden goed voor de doorstroming, de levendigheid en dus de sfeer van een themagebied.

Aurelius Doodlopende parkdelen zoals nu het abdijplein zijn zelden goed voor de doorstroming, de levendigheid en dus de sfeer van een themagebied.

In andere parken kunnen ze wel prima werken. Het versterkt het 'immersieve' van de thema wereld. Echter is het nu extreem lastig omdat het midden in het park ligt. Die doorsteek mis je dus inderdaad wel na alle wijzigingen die @Quefox_ terecht benoemt. Zeker het gebied aan de rechterzijde van het park begint soms erg krap te worden qua wandelpaden...

Dat je het "grote publiek" misschien het DM gebied enkel via de Zwarte Kat wilt laten bezoeken oké, maar er kan prima een sluippaadje vanaf het oude voorplein of desnoods vanaf de wachtrij van Fabula lopen, uitkomend op het hoekje waar nu bankjes geplaatst zijn, dan valt het niet eens te veel op.

Progress Dat hele Epic Universe wordt de hemel ingeprezen en zit vol met doodlopende themadelen.

Ook over Epic is er behoorlijk wat sceptisisme over de infrastructuur. Het ophemelen hangt meestal samen met de theming en dergelijke.

Belangrijk verschil: Epic is van begin af aan zo opgezet. De Efteling niet. Je gaat hier qua infrastructuur toch wel een belangrijke corridor missen denk ik. Na verloop van tijd zal een en ander er wel op aangepast worden en zal het ook wel beter worden, maar zeker in het eerste jaar ga je toch wel het een en ander merken dat dit pad weg is.

Coasterfrenzy maar zeker in het eerste jaar ga je toch wel het een en ander merken dat dit pad weg is.

Nu al hoor. Vanuit Marerijk naar Max & Moritz is gewoon vervelend sinds het Spookslot dicht is.

John laat staan Fata Morgana. Die ligt echt in een dode hoek nu

Zolang capaciteitvreters als FM en MM hierdoor niet publiek verliezen, is het prima

Aurelius Rookburg in Phantasialand heeft één ingang en ligt ook midden in het park, maar de rest van het park wordt aan het zicht onttrokken door hoge gebouwen en muren. Daar waan je je echt in een andere wereld. Ik hoop dat over een paar jaar, als het Huijverwoud echt een woud begint te worden, dat bij DM ook zo zal zijn.

JohnV Rookburg in Phantasialand heeft één ingang

Maar Rookburgh is ontworpen met twee in- en uitgangen. Waarom die secundaire doorgang naar Fantasy nog niet open is blijft me een raadsel. Ook in Rookburgh zou doorstroom in plaats van pendelen meer levendigheid in het gebied brengen en bovendien Wuze Town veel beter ontsluiten.

Wat zou de reden zijn van de Efteling om deze in/uitgang niet meer te gebruiken? Daar zou een logica moeten zijn die ik nog niet kan verzinnen