Het Spookslot wordt vervangen door Danse Macabre
Markiewong zoiets zou kunnen, ik schat alleen zelf ook ergens in dat ze je toch wel erg graag door die shop willen hebben. Stiekem hoop ik op een soort kloostergang welke toch op een paadje naar de andere kant van het gebouw loopt en heel misschien zelfs uitkomt op een soort kijkgalerijen zoals deze oorspronkelijk bij Spookslot in de gang buiten ook de bedoeling was.
1991 Voor wie het wil lezen zonder inlog: https://archive.ph/Ogovo
Ik heb de NFT berichten gesplitst naar een nieuw topic. Reacties daarop mogen hier:
https://forum.pretpark.club/d/2814-efteling-spookslot-vereeuwigd-in-de-metaverse
Een fan heeft een mooie 3D uitvoerig van Huyverwoud gemaakt.
Dutch23 ben benieuwd naar het de werkelijkheid
Limburgleef ben benieuwd naar het de werkelijkheid
Moet je nog even wachten.
Maar wat een details in die afbeeldingen van Alex Baams.
Dutch23 Dat licht en donker is erg mooi gelukt.
- Bijgewerkt
@Japio , Ik denk dat je op deze foto's heel duidelijk jouw punt ziet over het gebrek aan stucwerk op de nieuwe gebouwen. De nieuwe gebouwen ogen als een gemetselde muur met stucwerk toegevoegd en het oude slot oogt als een gestucte muur met een gemetselde muur erachter.
Het is nog niet af, maar verwacht niet dat de Efteling nu nog stucwerk gaat toevoegen.
Robkuh84 Ik verwacht ook geen stucwerk extra meer. De "kale" muur achteraan komt volgens concepts ook gewoon achter bomen te staan/uit het zicht, dus dat daar geen stucwerk komt is mogelijk.
Ik vermoed wel dat het inschaduwen een enorm verschil gaat maken. De stijl die gekozen is, is wel heel anders dan die van het Spookslot, inderdaad. Ik denk wel dat die keuze gemaakt is om een stijlbreuk te hebben (of toch variatie) tegenover de abdij zelf, die veel meer het uiterlijk van het Spookslot zal hebben. Op deze manier is de overgang naar de Pirania ook iets minder abrupt vermoed ik, gezien In den Swarte Kat wel op het middelpunt tussen de twee zal staan.
Ik ben benieuwd wat de inschaduwing gaat doen, maar het ziet er momenteel al vrij fenomenaal uit, weinig parken die zo'n simpel verkooppuntje al zodanig aankleden.
Voor wie toch nog souvenirs wil.
Omdat ik toch even wil reageren op onderstaande bericht die gepost werd in het 'Efteling Spookslot vereeuwigd in de Metaverse'-topic, maar we daar te erg off-topic gingen ga ik hier verder.
wh_k
@Markiewong Dat zou je, je bij iedere recente toevoeging kunnen afvragen. Trekken Max & Moritz, Nest!, Sirocco en Archipel op jaarbasis meer bezoekers naar het park toe? Waarschijnlijk zijn die nummers te verwaarlozen. Het gaat erom dat ze op de lange termijn weer door kunnen met deze attracties zonder al te hoge reparatie- en onderhoudskosten. De Efteling bouwt over het algemeen altijd voor de lange termijn en niet voor een quick win. Danse Macabre kan een aantal tientallen jaren mee, terwijl het Spookslot waarschijnlijk qua onderhoud- en reparatie gedurende die periode duurder had uitgepakt (naast het feit dat deze voor de nieuwe generaties gewoon niet spannend genoeg meer was).
Deze vraag gaat enkel op voor Sirocco gezien de andere attracties geen renovatie waren maar een vervanging. Als je dan gaat kijken naar de prijskaartjes van de projecten: Max en Moritz kostte 15 miljoen, Python 4,5 miljoen, Nest! 2 miljoen en Sirocco + Archipel waren samen 2,8 miljoen. Dat zijn allemaal relatief nuchtere bedragen tegenover de, oorspronkelijk gebudgetteerde, 25 miljoen van Danse Macabre. Ik weet niet hoe duur een renovatie van het Spookslot zou zijn geweest, maar ik zou zeker wel rekenen op iets richting de 8 miljoen en dan ga je gewoon al snel de afweging investering x rendement maken.
- Bijgewerkt
Spookslot had puur nostalgische waarde (hoe mooi ook). Maar er kwam bijna niemand. 9 van de 10 keer zat je daar bijna alleen in (oke, na bekendmaking sloop was dat natuurlijk anders). Het was ouderwets en het moest gewoon vervangen worden. We krijgen er echt iets beters voor terug.
Markiewong Is het Spookslot dan een renovatie? Bijna het hele gebouw is op de schop gegaan en er is niks meer van de oude attractie over buiten een aantal rekwisieten. Dan is Max & Moritz nog eerder een renovatie, daar staat nog meer van het gebouw dan bij het Spookslot. Ik noem Danse Macabre geen renovatie meer, eerder een waardige vervanging. Bij renovatie denk ik meer aan het updaten van de bestaande attractie met eventueel nieuwe onderdelen of het vervangen van verouderde onderdelen.
wh_k Nee. Sirocco, Python en de herbouwde sprookjes zou ik rekenen als renovatie. Maar het bedrag voor een complete interne renovatie van Spookslot zou hoogstwaarschijnlijk alle bovenstaande gevallen overschrijven. Spookslot is tot nu toe het meest complexe verhaal omdat de andere gesloopte attracties niet zulke uitbundige decoratie hadden, deze discussie gaat interessant worden over de aankomende 20 jaar als de Fata Morgana ooit 'op' gaat zijn.
Markiewong over de aankomende 20 jaar als de Fata Morgana ooit 'op' gaat zijn.
Ik vraag me af of het zover gaat komen. Er worden nog geregeld miljoenen euro's in die attractie gepompt. Bovendien zijn veel van de systemen daar al geรผpdatet naar de moderne normen. Toch een ander verhaal dan Spookslot waar de laatste dertig jaar eigenlijk niets meer gebeurde.