Liampie Ja, ik kreeg een hoop berichtjes privé van vrienden die weten dat ik van pretpark houd. Die vroegen vooral of ik het jammer vond en hadden niet zo zeer hun eigen mening. Die vraag geeft vooral aan dat "buitenstaanders" het Spookslot als een klassieker zien, maar dat bleek dus niet uit de data die De Efteling zag wat betreft wachttijden en bezoekers. Dat roept een hele interessante vraag op: wat is er precies untouchable in een pretpark en waarom?
Er zijn attracties en plekken in de Efteling waar ik zelden kom tijdens een bezoek, maar waar ik ook verdrietig over zou zijn als het vertrekt. Dat zijn plekke in het Sprookjesboos, sommige grotere oudere attracties, maar gek genoeg had ik dat gevoel niet zo sterk bij het Spookslot. Ik snap hoe uniek die attractie is, ik snap ook de waarde daarvan, maar ik vond 't pleintje buiten eigenlijk een fijnere plek dan de attractie zelf.
De blunder hier is dat De Efteling niet meteen roept "hey, dit gaat weg, maar dit komt er voor in de plaats." Al was 't maar een teaser voor een spookattractie 2.0. Dat voelt beetje als de grote misser hier.