Convival Is dat zo? De ontwerper, die nu dus helaas is overleden, had volgens mij juist gezegd dat overal een zeer doordacht verhaal achter zat alleen dat die niet wordt opgedrongen aan de bezoeker. Dat het puur is om het gebied kloppend te maken en alles organisch te laten lijken (voor zover dat kan natuurlijk).
Dat is wat ik bedoel. Qua concept zit het heel goed in elkaar. Er is een goed verhaal, maar qua storyTELLING is het best slecht. Je hoeft een verhaal inderdaad niet op te dringen aan het publiek, maar het zou mooi zijn als het wél ingewerkt is op een manier dat je het kunt achterhalen of herkennen. En dat gebeurd helaas ook heel weinig. Bijvoorbeeld bij Talocan hangen er posters op (kranten) die min of meer het verhaal wel vertellen. De meeste mensen lopen er aan voorbij en zien het niet, maar hier kun je in elk geval wel het verhaal terug vinden, maar is helaas al bijna de uitzondering.
Kevjoe Phantasialand doet dat geweldig en het is geen natuurpark. Voor de Efteling liggen de kaarten natuurlijk helemaal anders: het is nog steeds een natuurpark, en een wereld zoals Phantasialand het neerzet, zou in de Efteling ongelofelijk misplaatst zijn.
Klopt. Dat maakt ook voor mij een behoorlijk groot verschil. Echter denk ik niet dat zo'n wereld persé klein of on-groen hoeft te zijn. Neem bijvoorbeeld het spookslot van de Efteling: Juist doordat het zo in een bos ligt, komt het slot tot zijn recht een heeft het de charmes die het heeft. Het bos - compleet met heksenpad en al - dient zo als een eigen themazone, maar vormt tegelijk ook de "Muur" die het gebied af schermt van andere themagebieden in de Efteling. Je zou hier prima meer mee kunnen doen als de ruimte er nog voor was geweest.
Geen écht pretpark (maar wel met attracties) is Mundo Verde, waar ook een bosrijk themagebied bestaat waar onder (een kopie van) andere de reus van de Apenijnen staat.
Een ander park wat ik altijd heel erg kon waarderen vanwege zijn groen was Heide Park, dat juist verziekt is door de (ongepaste) themagebieden. Maar voordat Merlin eigenaar werd waren er wel degelijk ook themazones.. echter waren die simpelweg beter geïntegreerd met het groen en ook hier werkte dat goed.
Bij Phantasialand helpt het overigens ook niet dat ze planten willen aanpassen aan het thema. Er is bijvoorbeeld in Klugheim behoorlijk wat ruimte voor groen gemaakt, maar als je dan kiest voor zwart gras dat nogal moeilijk groeit, dan gaat het geen bijdrage geven aan de groen-beleving. Ze doen best mooie dingen in Bloembakken (Net als de Efteling trouwens), maar dat compenseert niet voor het gebrek aan grote bomen.. Nouja: Gebrek.. Ik zie de Efteling over een paar jaar hetzelfde zijn als ze zo door gaan. PHL heeft meer grote bomen dan je zou verwachten, maar doordat ze relatief ver uit elkaar staan en de locaties nogal "onhandig" zijn, merk je er eigenlijk te weinig van. Datzelfde gevoel krijg ik - buiten het sprookjesbos - in de Efteling ook steeds meer en meer. Al heeft de Efteling dan in elk geval nog heel veel klein groen (struiken en dergelijke) omdat ietwat te compenseren.