Gisteren heb ik ook een laatste bezoekje gebracht aan het slot. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het bezoek meer door ramptoerisme gedreven was dan dat ik perse afscheid wilde nemen van de attractie 😆 Erg leuk om de sfeer mee te maken en de personen te zien die je eigenlijk alleen op zulke speciale momenten tegenkomt.

Mijn laatste take aways van gisteren: wat is de duisternis van de wachtrij een heerlijke sfeermaker. Wat is de tribune een afgrijselijke ruimte om in te zijn. Wat is het decor en de muziek van de hoofdshow prachtig. Wat is de show zelf langzaam en saai en wat zijn de zichtlijnen slecht. Wat zou het toch tof zijn als je zoiets van middenin zou kunnen beleven. Dus hup, snel die sloophamer erin en op naar Dance Macabre! 👻

Iedereen hier trouwens bedankt voor alle toffe foto's, verslagen en andere updates van(uit) het park. Ik kon niet tot het einde blijven maar door de berichten van onder andere @John en @Tonnie de afgelopen dagen voelt het toch alsof je er zelf bij bent!

Vogelrokker De vloer zal ook niet overal even slecht geweest zijn. Het is een combinatie van dingen: verouderde techniek, brandveiligheid, technische staat (vloer, elementen, gebouw etc) en de algemene beoordeling die ervoor gezorgd heeft dat de rekensom tussen opknappen en slopen besloten is in het voordeel van het laatste.

JRS Volgens mij hadden die partijen zich al eerder uitgesproken dat ze het spookslot niet kwijt wilde, maar nu denken ze een stok te hebben om mee te kunnen slaan.

Tonnie Dat klopt, maar gezien de huidige problemen die er heersen vraag ik mij echt af waar die mensen daar in Den Haag mee bezig zijn, met alle respect voor de Efteling natuurlijk. Het zegt genoeg over hoever die mensen van de realiteit staan, echte problemen worden niet opgelost maar die mensen houden zich wel met zulke (in vergelijking) zinloze onderwerpen bezig.
    Hiermee wil ik natuurlijk niet dat de Efteling en het spookslot te kort doen maar die politici moeten toch wel andere prioriteiten hebben nu.

Maargoed ik weet verder niet hoe dat artikel tot stand is gekomen, het kan goed zijn dat mensen naar een mening is gevraagd en daar dus dit op geantwoord hebben.

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

JRS Je gaat sowieso de fout in, de PVV en andere politici in Den Haag hebben er niets mee te maken, het is een lokale PVV afdeling in Brabant die zich hier druk om maakt.

Ow ik zie het haha. Maar dan nog, dit is puur voor de bünhe omdat het een hot topic is. En ik blijf bij mijn mening dat die politici zich beter druk kunnen maken over echte problemen i.p.v. dit.

JRS natuurbeheer is wel een echt probleem natuurlijk. Maar het is makkelijk scoren omdat dit een easy target is dat media aandacht geeft. Om de vleermuis die wordt bedreigd omdat een multinational er een nieuwe fabriek wilt openen ga je ze nooit meer horen. En dat maakt het een populistische stukje media aandacht.

Het vreemde is dat DPG Media (ED/BD) meldt dat de Efteling zegt dat er geen vleermuizen in de attractie zijn. Dan heeft de Efteling slecht onderzoek gedaan of ze jokken. Ik heb die vleermuizen zelf nog gezien tijdens de laatste keer dat ik er was, in de ronde zaal vlogen ze hun rondjes. Ik zou mijn geld terugvragen van die onderzoekers, of in het vervolg niet meer jokken.

Pretparkgenot Natuurlijk zei de Efteling dat, als ze de waarheid zeggen hadden ze niet mogen slopen. Wat kan een bedrijf als de Efteling die dieren schelen, daar verdienen ze geen geld aan.

QDude24 Natuurlijk zei de Efteling dat, als ze de waarheid zeggen hadden ze niet mogen slopen.

Het lijkt me verstandig de Efteling hier nu niet zomaar ongefundeerd als leugenaar af te schilderen.

QDude24 Volgens mij is de Efteling niet degene die vergunningen verleend dus ook niet mbt vleermuizen. De locale Pvv geeft openlijk toe dat het ze eigenlijk niet om de vleermuizen maar om de sluiting gaat. Allemaal te laat aangezien het slot al volle bak ontmanteld word en er binnen no-time een sloopkogel tegen aan gaat.

Gelukkig maar ! Helemaal klaar met dat eindeloze gezeur tijd om voor uit te kijken en te stoppen met het zeuren dat het weg is.

Pretparkgenot Dat ze er vliegen ontkent de Efteling toch ook niet? Ze geven alleen aan dat ze niet in het pand genesteld zitten. De Efteling staat in een bos het wemelt er van de vleermuizen..

Wat ik mij dus afvraag, is of al deze partijen de attractie, het gebouw of beide willen behouden, én of ze überhaupt wel weten in wat voor staat het gebouw/attractie is. Bijv. bij behoud, welke partij investeert welk (belasting)geld? Of wordt de Efteling geforceerd dit allemaal op te hoesten? Persoonlijk word ik er een beetje moe van. Er worden constant problemen gepresenteerd om te scoren, maar een oplossing heeft men vaak niet.. Ik zou het dan ook eens interessant vinden om van deze partijen te horen, die vóór behoud van het slot zijn, wat de lange termijn visie zou zijn en wie er voor moet ophoesten!

Het woord Efteling werkt gewoon lekker in de marketing. Iedereen weet dat. Dus je hebt weer mooi beetje aandacht voor jezelf als je iets van ophef creëert rondom de Efteling.

Op de bomen die in de weg van de bouwroute stonden na, worden er flink veel bomen gespaard valt me op. Iets wat de Efteling in gaan jaren meer heeft gedaan.

QDude24 mss om toch zoveel mogelijk Huiverwoud over te houden tot de nieuwe beplantingen beginnen groeien..

QDude24 en ze worden ruim afgezet met stevige hekken zodat het wortelgestel eronder niet wordt vertrapt door zware bouwvoertuigen die ongetwijfeld daar regelmatig gaan rijden.

Michael en ze worden ruim afgezet met stevige hekken zodat het wortelgestel eronder niet wordt vertrapt door zware bouwvoertuigen die ongetwijfeld daar regelmatig gaan rijden.

Huh? Ik zie er inderdaad eentje waar een ruim hek omheen staat, maar de meesten hebben gewoon wat latten rondom de stam zodat deze niet beschadigd wordt. één van de bomen zijn zelfs gewoon de bakstenen tegenaan gelegd.

Op zich hangt het natuurlijk ook van type boom af. Ik verwacht niet dat de meeste bomen veel oppervlakkige wortels hebben, aangezien die het asfalt/betegeling kapot maken. (kan me voorstellen dat dit ook een rol gespeeld heeft voor de keuze voor welke bomen te verwijderen). Sommige bomen hebben wortels die breed groeien. Dat zal wel het geval zijn voor de boom waar dat ruime hek omheen staat. Andere bomen hebben dan weer wortels die vooral de diepte in gaan. Dat zal wel gelden voor de boom waar de bakstenen tegenaan liggen.

Coasterfrenzy Huh? Ik zie er inderdaad eentje waar een ruim hek omheen staat, maar de meesten hebben gewoon wat latten rondom de stam zodat deze niet beschadigd wordt. één van de bomen zijn zelfs gewoon de bakstenen tegenaan gelegd.

Er zijn op in ieder geval twee plekken bomen beschermd door middel van een hek rondom. En het is natuurlijk niet gezegd dat men al klaar is, want op sommige plaatsen wordt ook voorzichtig omgegaan met muurtjes. Dus wellicht dat men daar ook nog werkt en op een later moment hekken gaat plaatsen.

Wat ik van mensen met kennis van zaken heb begrepen is dat het niet zozeer wortels zelfs gaat, maar vooral om de grond niet teveel aan te stampen. Het systeem onder de grond is meer dan alleen een wortel en is allemaal kwetsbaar.