nevelig_nat Hier wordt dan ook gelijk alweer geroepen ''ja maar Phantasialand heeft geen bomen en het zijn allemaal dozen''.
Dat probeerde ik net niet te roepen, maar te nuanceren dat de manier waarop Phantasialand het doet, niet mogelijk is voor de Efteling. Ze zitten met hele andere beperkingen dan Phantasialand heeft. Phantasialand wordt geforceerd tot heel creatief zijn met ruimte, waar een bepaalde kost aan zit: natuur is ondergeschikt aan zoveel mogelijk uit de beschikbare ruimte halen. En dat is geen probleem, want Phantasialand doet dat geweldig en het is geen natuurpark. Voor de Efteling liggen de kaarten natuurlijk helemaal anders: het is nog steeds een natuurpark, en een wereld zoals Phantasialand het neerzet, zou in de Efteling ongelofelijk misplaatst zijn.
Dat betekent niet dat de Efteling niet beter kan dan wat ze tot nu toe gedaan hebben: het is vooral een park met organische groei. Phantasialand had dat ook, maar door de beperkingen die er waren, is dat ondertussen zo goed als niet meer het geval: elke centimeter van het park is doordacht en voor gepland.
We zien wel dat de Efteling sinds Max & Moritz actief denkt aan themagebieden en de wens heeft om zich daar verder in te ontwikkelen, en ik ben er van overtuigd dat Phantasialand daar een grote hand in gehad heeft. De wereld van Max&Moritz vind ik in ieder geval al best geslaagd, zeker met het zomer-entertainment, en ik hoop dat dat iets is wat we vaker gaan zien. Ik hoop ook snel meer te zien van De Wereld van Sindbad, want dat smaakt naar meer.
Het Huiverwoud is als het ware voor het eerst een blanco canvas, waar ze quasi vanaf 0 kunnen beginnen. Alle andere projecten waren rethemes of vervangingen, hier gaat alles plat en kunnen ze serieus aan de slag. Ik ben dus benieuwd!
Ik ben er van overtuigd dat de Efteling hier iets moois gaat neerzetten, maar verwacht wel iets anders dan wat Phantasialand doet: in Phantasialand word ik onderdompeld in een complete wereld, waar over elk detail nagedacht werd, waar alles door en onder mekaar gebouwd is. In de Efteling zou zo'n compactheid ongepast zijn vrees ik, of toch heel vreemd voelen... en laten we eerlijk zijn, een compact Huiverwoud zou ook maar vreemd zijn...
Ik ben ongelofelijk benieuwd naar wat het gaat worden, gezien ik een enorme fan ben van de sfeer rond het Spookslot en de attractie zelf. Dit is een thema waarvan ik persoonlijk denk dat te weinig pretparken er iets mee doen (en dan heb ik het over griezelen, waar een sfeer neergezet wordt zonder te vervallen in scarejumps, maar vooral gebruik gemaakt wordt van atmosfeer, soundscaping en dergelijke). Een huiverwoud waar je het gevoel hebt dat er elk moment iets kan gebeuren, maar dat hoeft niet het geval te zijn. Een onbehaaglijk gevoel.
Maar da's wat afwijken van wat we aan het zeggen waren: ik hou van Phantasialand en de Efteling, elk om andere redenen. Ze doen dingen radicaal anders, maar uiteindelijk zijn ze allebei meesters in iets prachtigs neerzetten. En daarin ben ik gerust: de Efteling gaat hier iets geweldigs neerzetten. En het volgende project van Phantasialand gaat ons weer enorm verbazen, zoals ze altijd doen.