Erikk Ja, ik heb altijd nog hoop blijven houden dat dit het rit-systeem gaat worden. En nu met de extra info wijst het daar weer op. Ik denk dat je met deze ride meer creativiteit kwijt kan en ook een Efteling-waardigere attractie kan bouwen met meer herhaal waarde. Naar mijn idee kun je hier namelijk makkelijker echte decor combineren met de schermen en een haast cirkelvormige darkride creëren. Maar goed, nog een aantal maanden wachten en dan weten we het.

Liampie De namen op de grafstenen vind ik dan weer wat minder. Wie heet er nou Charlatan of Ignatius Violinist? Cartoonesk. Hugo van de Loonsche Duinen heet ook niet 'Hugo Zondebok' of iets dergelijks, al vind ik het wel een geinige vondst van mezelf. 😅 De zwarte kater, de vleermuizen, de kraai en de overdreven grote volle maan vallen ook een beetje in de categorie cliché. Een vliegende harp vind ik dan een stukje subtieler.

Sterker nog, de 'karakters' uit het Spookslot zelf hadden ook niet zulke cheesy namen. Burggraaf van Capelle-van Kaatsheuvel en Visculamia; stijvoller dan de 2 namen die we nu zien. Visculamia is zelfs nog internationaal te gebruiken. De sfeer die het oproept is verder goed, de vraag is alleen wat er van overblijft in een vrolijk zonnetje; groen wordt hier heel bepalend. Ik vermoed inderdaad dat we toch iets met een spookorkest/opera gaan zien. Internationaal slim om hier tegenaan de schurken natuurlijk.

Kan niet wachten. Ben er erg benieuwd naar. En het mag ook wel wat griezelige zijn. Efeling kennende gaat het zeker helemaal mooi maken. Toch wel groots aangepakt met een hele nieuwe wereld die tot stand komt. En naar het type attractie ben ik ook benieuwd naar. Ga dit topic zeker volgen.

Ik zie in deze tekening best veel dingen die terug komen in het originele gedicht van Danse Macabre:

(Even vertaald naar NL)

Zig en zig en zig, de dood schreeuwt op tijd
Een graf slaan met zijn hiel,
De dood om middernacht speelt een dansmelodie,
Zig en zig en zag, op zijn viool.
De winterwind waait en de nacht is donker,
Gekreun komt van de lindebomen;
Witte skeletten gaan door de schaduw
Rennend en springend onder hun grote lijkwaden,
Zig en zig en zig, iedereen wiebelt,
We horen de botten van de dansers knappen,
Een wulps stel zit op het mos
Alsof je oude zoetigheden wilt proeven.
Zig en zig en zag, de dood gaat door
Om eindeloos zijn zure instrument te schrapen.
Er is een sluier gevallen! De danseres is naakt!
Haar danseres omhelst haar liefdevol.
De dame zou markiezin of barones zijn.
En de dappere groene een arme wagenmaker -
Verschrikking! En nu geeft ze het op
Alsof de boer een baron was!
Zig en zig en zig, wat een saraband!
Welke kringen des doods handen schudden!
Zig en zig en zag, we zien in de tape
De koning dartelt met de schurk!
Maar psit! plotseling verlaten we de cirkel,
We duwen elkaar, we vluchten, de haan heeft gekraaid...
Oh! De mooie nacht voor de arme wereld!
En lang leve de dood en gelijkheid!

In het begin de instrumenten (viool), de barones (zien we die op de tekening?), de wagenmaker (koetshuys),

Als ik naar de tekeningen kijk dan lijkt het met de sfeer wel goed te zitten. Ik ben er in ieder geval positief over. In ieder geval ook weer een mooi project om te volgen.

Twee leuke video’s waarbij de teaser wel heel smaakvol is.
    Aangezien we bij de sfeer teaser een soort van hoofdshow light zien (muziek in combinatie van bewegende zerken) zouden ze dit dan permanent ergens in het gebied op die manier plaatsen als ode aan de oude show?
    Zelf zou ik zoiets wel kunnen waarderen.

In ieder geval schept het nu bij mij nog meer vertrouwen dat ondanks dat we het Spookslot zoals we die kennen weg gaat het wel eer aan gedaan gaat worden.

mikeee In het begin de instrumenten (viool), de barones (zien we die op de tekening?), de wagenmaker (koetshuys),

Inderdaad. Ik kende het gedicht en de oorsprong van Danse Macabre niet, maar het lijkt me eigenlijk nu wel meer dan logisch dat hier (een deel van) de inspiratie voor de verhaallijn van de Efteling vandaan komt.

Net voor dit moment hoor je in de teaser duidelijk het stokje tikken van de dirigent alvorens hij begint met dirigeren. Ook zie je duidelijk een hand met het dirigeer stokje in het rode kader. Dit lijkt mij een flinke hint.

Wat een toffe sfeer is er neergezet. Ik vind het omarmen van het nummer echt een top idee. Ik hoop dat ze de originele versie in tweeën hakken waardoor je buiten de opbouw krijgt en een pre show ervaring gaat krijgen, buiten in de ruïne tuin. En binnen het spektakel en de thrill.

Hoe lekker lijkt me dat om daar in het koetshuys te zitten en genieten van wat er om je heen gaat gebeuren.

Ik ben echt super enthousiast over deze aankondiging, oprecht wel benieuwd wat voor attractie het daadwerkelijk gaat worden!

Qua capaciteit die gecommuniceerd is en nieuwe rides met dezelfde pph, zou je toch best op die fly ride van intamin uit kunnen komen. Was zelf direct even gaan brainstormen hoe dat in 'dance macabre' stijl neergezet zou worden en heb even snel een schetsje over een render van de fly ride gegooid:

(ja die boom kan zo niet draaien natuurlijk, maar is even enkel voor het idee zo getekend 😛)

Persoonlijk zou ik het deels jammer vinden als het een 2D/3D cinematic ride gaat worden, maar op zich kan dit natuurlijk gerust gecombineerd worden met fysieke elementen.

Spookbootje Dit moet je geruststellen:

Jeroen en Sander zijn dol op animatronics, vinden animatronics 'Eftelings' en 'tijdlozer dan projecties'. Dit bewaren we even tot 2024 :o)

Ik hoop toch echt dat het geen simulator in één of andere vorm gaat worden... Eerder een systeem als bij Harry Potter, maar dan matig intens lijkt me veel passender. De concept arts zijn wel fantastisch.

Ik moest meteen denken aan de achthoekige Marekerk van Leiden toen ik de schets zag. Deze kerk sluit misschien niet meteen aan qua stijl, maar wel qua vorm en grootsheid (al kan ik even geen precieze maten vinden).

Door een donker spannend bos zien we een kerk van dit kaliber opdoemen. We lopen langs dansende grafstenen en we horen een ingetogen variatie op het thema van de Danse Macabre. Tot we de kerk in gaan. We merken dat er iets niet klopt. De deuren van de zaal zijn nog dicht. Het is veel te donker en stil. Dan gaan de deuren van de kerkzaal open.

We stappen de ronde kerkzaal in en nemen plaats in de cirkel van de Intamin Dome Ride. Het interieur van de kerk wordt geprojecteerd op de schermen. Daarnaast lijken er midden in de ruimte mensen te zitten, maar het is nog niet goed belicht. Het lijkt een orkest. En daar gaan we als bezoekers omheen zitten.

Dan begint de Danse Macabre... Het orkest wordt beter belicht. Het blijken simpele animatronics te zijn (violisten die hun strijkstok bewegen) en uitgebreide animatronics (Jozef Charlatan als dirigent in het midden en Ignatus Violinist als eerste viool). Jozef en Ignatus zijn het best belicht en beginnen aan het muziekstuk. De cirkel waar wij op zitten begint ook langzaam met draaien. We draaien om het orkest heen en alle muzikanten worden op het juiste moment in het muziekstuk belicht.

Maar langzamerhand gaat het spoken in de ruimte. We zien geesten verschijnen. We zien begroeiing op de gewelven van de kerk. Er brokkelen stenen af. De Vlederiken laten zich zien. De gezichtsuitdrukking van Jozef wordt ernstiger. We gaan steeds sneller en sneller draaien en we beginnen ook te kantelen. We gaan zelfs door de ruimte zweven. Dit gaat niet goed!

En bam. We bereiken de climax van het stuk. Het gedonder klinkt en alles wordt donker en stil. De schijnwerper schijnt op Jozef en Ignatus. De slotsolo van de eerste violist begint. De kerk wordt langzaamaan weer zichtbaar. We zitten weer in het midden van de kerk. Maar van die kerk is niks meer over...

Deze beelden schoten meteen door m'n hoofd naar aanleiding van het nieuws van vandaag. De damage control is bij mij geslaagd! 😉

Inspiratie?

'Het ritsysteem wordt uniek binnen de Efteling en vér daarbuiten'