SylvainDr Dit is het enige wat ik een beetje jammer vind. Zou zomaar kunnen betekenen dat ze zich daardoor beperkt hebben in het ontwerp proces. Maar goed, wellicht gaat het niet zo opvallend zijn als dat ze het zelf soms brengen.

Dat ze hierdoor beperkt zijn denk ik niet hoor. Ik denk dat ze het zelf óók ontzettend jammer vinden dat het Spookslot moet verdwijnen en daarom allang van plan waren om elementen opnieuw te gebruiken. Ze doen dat écht niet puur vanwege wat huilende ‘fans’ op Twitter.

Progress Ze doen dat écht niet puur vanwege wat huilende ‘fans’ op Twitter.

Er was meer backlash dan een paar huilende 'fans'. Het was een headliner voor NU.nl en Hart van Nederland... 😅

luc136 Alleen dat showgebouw… 20m hoog. Ik hoop dat dat een beetje weg te werken valt. Anders past hij in elk geval mooi in het rijtje langs de Promenade, tussen dan hamburgerdoos van Fabula en de Symbolicaloods.

Het gebouw wordt verder opgeschoven richting de promenade. Lijkt mij dat dit dus niet zo weg te werken is en dat je dit niet gaat zien. Er is aangegeven dat het gebouw volledig (360 graden) afgewerkt wordt, dus je gaat het waarschijnlijk heel goed zien vanuit de promenade, maar dan zie je ook een echt mooi en imposant gebouw staan. Iets dat mij niet zal storen.

SylvainDr Er was meer backlash dan een paar huilende 'fans'. Het was een headliner voor NU.nl en Hart van Nederland...

Ja, en dat nieuws was na een paar dagen weer verdwenen uit de media, op wat gesputter van heemkundekringen na.
      De Efteling heeft een jarenlange historie van attracties zo lang mogelijk bewaren en áls er iets verdwijnt zoveel mogelijk elementen behouden (denk aan het museum en het Team Erfgoed). Ik denk dus dat er vanuit de eigen organisatie al beweegreden genoeg was om oude elementen te laten terugkeren en dat men echt niet last minute ontwerpen heeft veranderd omdat Hart van Nederland een Spookslot item had.

Is het een concept-art of meer een sfeerimpressie? Ik denk dat laatste. Er zitten elementen in die we terug gaan zien, maar niet zozeer 1 op 1 als in dit plaatje. De tekenstijl is heel erg Jeroen en daardoor wat cartoon, maar ik denk dat uitvoering uiteindelijk gewoon de serieuzere kant opgaat. Daarnaast zie ik enorm veel karakters in een plaat. Hopelijk verspreid zich dat ook meer over de attractie ipv dat je dood (ha-ha) gegooid wordt met karakters. Voor de rest haal ik er weinig uit.

Het lijkt er toch op dat sommige ideeën die ik ooit had, uit gaan komen. We dwalen door de tuin/begraafplaats van het slot. We wandelen door een koetshuis (bescherming tegen het weer?) en komen al spooky elementen tegen. Zo denk ik ook dat we daarna de attractie via een graftomben gaan betreden en daar via een voorshow alla Symbolica met een verrassende opengaande doorgang, in de catacomben komen en de binnenwachtrij gaan ervaren. De wachtrij verwacht ik van DVH kwaliteit en een ervaring op zich. Uiteindelijk belanden we in het slot/kasteel en ervaren we daar de attractie.

De attractie zie ik best de Dome Ride worden, alleen dan met echte decors. De Dome wordt dan eerder gebruikt voor een veranderende lucht om het decor heen. Een soort van tornado van geesten, monsters en heksen bezweringen. Ik denk dat als ze het decor zo weten te maken dat het opgeslokt lijkt te worden, dat je dan een hele stoere en unieke ervaring hebt.

Maar goed, ik sta ook open voor heel wat anders. Veel nieuws weten we nog niet, maar het is daarentegen wel fijn dat het meeste wat we al wel wisten bevestigd wordt.

Mark (ik ga eerste even verder neuzen voor een uitbreide reactie)

Paar zaken die mij opvallen:

• Wie is Jozef Charlatan? En waarom komt die zo prominent naar voren in de Teaser en Concept. Met mijn beperkte Eftelingkennis en een korte zoekfunctie op Google kan ik geen link vinden met de Efteling. Nieuw karakter voor een nieuw verhaal? Charlatan staat natuurlijk bekend als oplichter, of is dat teveel voor de hand?
      • Idem voor Ignatus Violinist, al is die voor mijn gevoel minder prominent, zeker op de concept.
      • Sowieso veel muziekinstrumenten, het nieuwe verhaal lijkt mij om muzikanten te draaien.

Bovenstaande zerk herken ik als enige als een bestaande grafzerk van het Spookslot, waarbij wel een harp in de vorm van een vleermuis is toegevoegd

Het standbeeld van een harpspeelster voor een graf, zien we ook in de teaser. Lijkt mij een belangrijk onderdeel van het verhaal?

Het Koetshuys. Nieuwe horecalocatie? Of is de concept stiekem deel wachtrij en hebben we animatie hierin? Let ook op de openstaande deur.

En dan de Abdij zelf. Ziet er in eerste instantie prachtig uit en ademt wel sfeer. Gebroken dak, gotische elementen. Uiteindelijk maakt bij het huidige spookslot de omliggende natuur het plaatje compleet, het wordt afwachten wat dat bij dit gebouw en in de eerste jaren hier gaat doen. Maar van wat we van het gebouw kunnen zien (zie ook de verlichting achter het raam net rechts naast de boom) heel sfeervol.
      Vanuit deze concept lijkt het mij overigens een ronde vorm te worden, ik gok op dit plaatje op een 8-hoek (octagon), maar vanuit de andere concept lijkt het om een 10-hoek te gaan (decagoon). Dat laatste klinkt wel lekker mysterieus, "Decagoon". De ronde vorm suggereert wel weer dat het gerucht van de Intamin Dome Ride waar kan zijn.

De attractie wordt voor 8 jaar en ouder.
        Zou dit meer te maken hebben met de minimale lengte van de uiteindelijke attractie, of geeft dit meer de leeftijdsadvies aan zoals je dit ook ziet bij tv-series i.v.m. het griezelthema.

In dat laatste geval ben ik bang dat de attractie toch niet zo eng/griezelig zal worden als ik op voorhand had gehoopt. Ik was niet uitgegaan van R-rates, maar misschien wel iets meer griezelsfeer dan dat wat voor een 8 jarige wordt geadviseerd.

Weet iemand wat de minimale lengte is bij de Dome ride van Intamin?

Nu ik er nog eens over na aan het denken ben… zou het verhaal niet gewoon een soort van Tower of Terror Twilight Zone tintje krijgen? Dat er vroeger tijdens een concert in de abdij een vloek uitgesproken is over alle muziekanten en personen in de abdij en dat deze weer tot leven komen zodra wij de attractie bereden? Ik zie de poes nog best wel van gedaante wisselen in een persoon, die dan ons verteld dat hij als honderden jaren oud is en de vloek ook heeft meegemaakt en daardoor dus ons het verhaal kan vertellen.

't sfeertje wat ze schetsen spreekt me zeker aan! Ik ben enthousiast. Precies zoals 't hoort, is een attractie op, maar is het wel cult? Dan zorgen we voor een sprituele opvolger, met een knipoog naar het verleden.

Laat ze dezelfde tactiek maar toepassen op droomvlucht, plat en ground up een spirituele successor met dat Mack Systeem 😀

Ziet er goed uit, de eerste beelden. Ik heb nog steeds de hoop dat niet voor een multimediale attractie wordt gekozen maar die hoop moet ik wellicht opgeven.

Ik denk dat men gaat proberen om vooral de sfeer en de ambiance heel griezelig en eng te maken, zonder dat er echt heftige (schrik) effecten in gaan zitten. Zou ook de leeftijd 8+ wel verklaren. Je wilt ook weer geen colonnes huilende kinderen bij je uitgang hebben.

Wat een verademing dit (ja, nu al) na het debacle wat Max en Moritz heet.

Eftelflags Alles blijft 360 graden gethematiseerd en krijgt een Keltisch thema.

Is dat gezegd door de Efteling? Want op de tekening heeft het gebouw luchtbogen en dat lijkt mij heel kenmerkend voor gotische bouw.

Mark Gezien de grafstenen waar de namen opstaan een viool en dirigeerstok hebben lijken dat me de namen van de twee hoofdpersonages. De dirigent en een violist. Zoals ook in de tweet van Tim te zien is zou het spookslot oorspronkelijk een dirigent hebben. Als er animatronics komen lijkt een dirigent me een goeie manier om het slot tot 'leven' te brengen, met een leuke knipoog naar het verleden.

• Mark heeft hierop gereageerd.
          • Tim en Nevz vinden dit leuk.

Markiewong De dirigent en een violist

Al heeft Jozef een jachthoorn op de grafzerk op de concept. 😉
            De dirigent lijkt mij overigens erg tof als animatronic.

Michael Is dat gezegd door de Efteling? Want op de tekening heeft het gebouw luchtbogen en dat lijkt mij heel kenmerkend voor gotische bouw.

Inderdaad, qua architectuur doet alles me heel erg Gotiek aan. Hooguit zijn wat elementen die we zien Keltisch.
            Dan komt je qua tijdperk eerder in 19de eeuw uit, wanneer Keltische elementen weer in kwamen voor gebruik van Grafzerken. Dat laatste pas qua tijdspad vooral weer samen met de première van Dance Macabre in 1875.

Gezien Sander vaak best goed de tijdsperiode weet te doorgronden, geloof ik er wel in dat op die manier de Keltische elementen ook bedacht zijn. Maar geheel een Keltisch thema zou tijdstechnisch gezien gek zijn.

Die Keltische elementen op de grafstenen e.d. op de voorgrond maakt mij heel erg blij.
            Trinity knot, spiralen 'Triskel', Dara knot/ Quaternary Celtic knot, de harp, Soort van Green Man, Celtic Dog.
            Heel positief, wat mij betreft.

En een wild gerucht wat ik ergens opving is dat het Koetshuys een café wordt.
            Voor eten en drinken, maar dus meer een café dan een restaurant. Lijkt mij alleen maar goed.

Aangezien op sommige zerken een instrument is afgebeeld, denk ik dat we mogen vermoeden dat hier een heel orkest begraven ligt. In de attractie komen die wellicht tot leven om een heuse dodendans tot stand te brengen.

Tim Of een heuse heksendans waarbij hun de muziek verzorgen, wat ik zelf hoop.

hele vette teasers en impressies, ik wordt hier wel blij van!
              wat ik me nog wel afvroeg, er vanuit gaande dat de dome ride zo goed als confirmed is; hoe de combinatie met een groot immersive decor zou zijn met dit ritsysteem, in plaats van een dome met enkel ledschermen? iemand een idee?