Hetzelfde als bij het Spookslot. Als het écht niet langer kan, dan het liefst een Droomvlucht 2.0. Dat idee heb ik niet bij elke attractie die moet wijken, wil daarbij zeggen. De huidige Droomvlucht heeft elementen die wat mij betreft behouden zouden moeten worden, en elementen die ik niet als onvervangbaar acht. Het Zompenwoud is in mijn ogen, op de evacuatie-catwalks en de rare toevoeging van Willemen na, misschien wel de meest geslaagde scène van de Efteling, in mijn ogen. De illusie van de Hemelburchten: fenomenaal, zeker als kind. Ik vond het bestaan van twee bosscènes als kind altijd al een beetje opvallend, en de achterlijke hoeveelheid bloemen en Marijke-Helwegen-kloons in de Elfentuin was ik ook geen fan van. Het Kastelenrijk heb ik altijd al een zwak voor gehad, fantastische eerste scène, zeker met de bijbehorende muziek. Sowieso, wát een soundtrack.
In een Droomvlucht 2.0 lijkt het me wel aardig als we een aantal vergelijkbare scènes hebben, aangevuld met compleet nieuwe scènes waar moderne ontwerpers hun ideeën op kunnen botvieren. Behoudt het Zompenwoud in enige vorm, voeg de twee bosscènes samen (en misschien kun je er wel wat kastelen in verwerken), en geef een nieuwe draai aan de Hemelburchten. En als we dan toch ergens projecties moeten toepassen, om de attractie VAN DEZE TIJD te maken, dan kun je in een ruimtescène denk ik wel hele speciale dingen doen. Waarschijnlijk ben ik alweer te behoudend hier. 😂
Het aardige van een droomthema is dat het eigenlijk heel toepasselijk is om een nieuwe droom elementen uit een vorige droom te laten terugkeren. Daar kun je haast alles mee doen. Lijkt me een droom voor een ontwerper.
Wat wilde ideeën voor mogelijke nieuwe scènes:
- Onderwaterwereld (wow, kastelen recyclen voor een onderwaterwereld!)
- Stad in de wolken
- Sprookjesdiorama met vliegende draken en dat soort shizzle
- Ondergrondse mijn met dwergen