Quefox_ Walibi (en daarvoor Six Flags) staat in Nederland nou niet echt bekend als een park voor de hele familie. Dit imago is nu zo ingeburgerd,
De afbreuk van dit imago is gecreëerd in de vele wisselingen van doelgroep en identiteit die het park de afgelopen decennia doorstaan heeft. Walibi Flevo was het begin van Walibi als familiepark. De groei was flink en de ambities ook. Six Flags koos ervoor om zich op tieners te richten. Dat bleek niet te werken. Daarna is met Walibi World, wat mij betreft, het hoogtepunt qua sfeer en thema in het park bereikt. Het plukte de vruchten van de bouwwerken die de Amerikanen hadden geplaatst, maar wist dat terug te brengen naar een groen en sfeervol park. Er was veel aandacht voor families en het entertainment werd goed aangepakt met shows en theaters op meerdere plekken. In de daaropvolgende jaren is het entertainment weer wegbezuinigd en lijkt het preventieve onderhoud ook niet meer op wat het ooit geweest is, getuige de vele storingen.
Er is nu geen show meer te vinden in het park, terwijl dat juist items zijn die families met jonge kinderen kunnen boeien. Het park ombuigen in een meer festival-achtig thema is ten dele gelukt. Zo vind ik het bij het ombouwen van Robin Hood naar Untamed wel geslaagd, al snap ik nog niet waarom er al die planten hangen aan het plafond van een stalen achtbaan met houten supports. Merlins Magic Castle is van buiten onder de graffiti gespoten. Dat schept een verwachting voor een festival of misschien wel apocalyptische show maar in het kasteel sta en zit je nog naar een tovenaar en een uil te kijken in een middeleeuwse-setting. Een thema is pas geslaagd als je het goed doorvoert. Je gaat naar het pretpark voor een beleving, om even in een andere wereld te komen en even alles los te laten. Dat thema mag best een festival-thema zijn, maar dan moet je het plaatje wel compleet maken. Wat er nu gebeurd is heeft flinke schade veroorzaakt. Het opspuiten zal best wel een paar centen gekost hebben. Dat ooit weer netjes te krijgen als je er achter bent dat dit thema het niet is, zal nog veel meer geld kosten.
Het gevolg is dat je nu inderdaad de naam Walibi niet meer aan een sfeervol familiepark kan koppelen. Of je dat ooit nog goed gaat krijgen weet ik niet. Dat lukt je niet meer met de zoveelste naamverandering. Daarvoor zal het park grondig aangepakt moeten worden, anders zal het altijd dat park uit Biddinghuizen blijven.