Ik ben geen tv-kijker en al helemaal geen blog-liefhebber, maar wat zit deze documentaire mooi en goed in elkaar. Het zal wel een generatieverschil zijn met een aantal reacties hiervoor, maar deel 1 is voor mij boeiend. Misschien ook wel, omdat ik de mazzel heb gehad om achter de schermen (of in de kelders) deze attractie te mogen zien. Ik heb daardoor een beeld hoe een deel van deze attractie wordt aangestuurd.
Pretparkliefhebbers die mij beter kennen weten dat ik de Fata Morgana de beste attractie vind die de Efteling heeft ontwikkeld. Timing, herhalingswaarde, sfeer .... behoudens een paar kleinere uitgevoerde sprookjes, zoals het meisje met de zwavelstokjes, is er geen attractie die dat kan overtreffen. Ook de vrije nieuwe Symbolica overstijgt dit niveau niet, sterker nog: heb ik bestempeld als een dure misser.
Dit eerste deel geeft voor mij antwoord op de vraag hoe het kan dat in een tijd waar computers nog niet waren ingeburgerd en alles hoofd- en handwerk was, een attractie van dit niveau kon worden neergezet. Misschien gaf Ton v.d. Ven voor mij wel het antwoord. Hij zei dat de creatievelingen van Efteling geen team vormden, maar men wel kon rekenen op elkaars vakmanschap. Het lijkt wel of de Efteling juist dat de laatste 10 jaren mist.